U n Uols

Monday, May 28, 2012

Bab 14: Hati Bertanya Siapa Kamu

Pergelangan kaki dibelek-belek. Dahi berkerut seribu. Pergelangan kakinya nampak baik. Rasa sakit langsung dah tak terasa. Takkan tak sembuh lagi? Datuk Lee permain badminton negara yang terseliuh kaki, memboyot bengkak tu boleh sembuh dalam masa tiga ke empat minggu sahaja. Takkan kakinya yang tersalah urat sikit perlu ambil masa dua ke tiga bulan? Betul ke tidak Gibran ni?...

“ Belek-belek kaki tu kenapa?” Che Peah bertanya.

“ Nak pastikan dah sembuh ke belum…” Balas Dayang.

“ Ala mesti dah sembuh. Bukan cedera teruk…anak buah Che Peah, retak tulang dekat tangan, siap berbalut simen sebulan. Lepas bukak seminggu dah boleh melasak…”

“ Betul ke Che Peah?” Bulat mata Dayang tak percaya.

“ Betul! Tapi kes Dayang ni lain sikit kot. Tu pasal doktor cakap ambik masa bulan-bulan. Entah, tak reti Che Peah…”

“ Dayang, Che Peah….kita keluar nak? Bosan laa berkurung kat rumah..” Intan yang tadinya sibuk dengan telefon di tangan mencelah.

“ Tak boleh kot Intan. Dayang mana boleh jalan-jalan sangat. Kaki tak tak sembuh betul-betul lagi…”

“ Boleh laa Dayang. Aku dengan Che Peah kan ada. Kalau jadi apa-apa kitaorang usung pergi hospital. Boleh laa…boleh laa Dayang weyh…” Rayu Intan.

“ Bagus jugak dapat keluar. Che Peah separuh waras dah tak keluar ke mana-mana. Jadi je laa Dayang…” Dorong Che Peah. Cuit lengan Dayang di sebelahnya.

Dayang menimbang-nimbang. Boleh kot jalan-jalan sekejap. Lagipun dia dah tak larat asyik pandang muka Intan, muka Che Peah. Termasuk budak tadika romeo yang lalu-lalang depan rumahnya tak henti-henti sepanjang hari. Dah perasan laa tu. Dia nak juga tengok muka orang lain. Sedup udara luar. Intan dah cakap kalau jadi apa-apa nak usung pergi hospital. Jaminan dah ada, okaylah tu.

“ Jomlah! Dayang belanja. Lama dah tertunda niat tu…” Putus Dayang.

“ Ini sudah bagus!” Intan sengih lebar berlari-lari anak masuk ke bilik.

Dayang bingkas juga. Setapak lagi nak masuk ke bilik, namanya diseru Che Peah.
“ Dayang, spek hitam kesayangan Che Peah mana?” Keluar jalan-jalan, harus dia bergaya dengan cermin hitam kesayangan.

Dayang telan liur tiga kali. “ Ada…ada. Hari ni tak payah pakai spek hitam kot Che Peah. Cuaca petang ni redup semendang…”

“ Apa dah jadi dengan spek Che Peah? Baik cakap!” Curiga dengan Dayang.

“ Erk…dah patah riuk.”

“ Cakap lagi sekali?!”

“ Patah. Keluar nanti Dayang belikan yang baru…sorry Che Peah…” Dayang muka bersalah.

“ Dayang!!!!” Jeritan Che Peah bergema.


Puan Sri Suraya duduk keseorangan di restoran nasi beriani. Keluar seorang diri untuk melegakan gelodak perasaan. Hati ibu mana yang tenang-tenang sahaja apabila dapat tahu si menantu larikan diri!?

Minuman sejuk disisip. Melegakan sedikit hati yang panas mengelegak. Dia sebenarnya sudah mengurangkan pengambilan minuman berais. Demi menyejukkan hati yang berbahang, minuman sejuk diteguk sudah hampir segelas! Bukan sahaja hatinya panas, Gibran lagi bikin panas sebab meninggalkan dia keseorangan di rumah itu. Mungkir janji nak temankan dia petang ini. Daripada panas hati dah jadi berangin satu badan!

Kebenaran yang terbongkar mengejutkan. Perbuatan budak yang nama Dayang itu dah menjatuhkan maruah keluarganya. Melampau! Dia dah tak agak-agak lagi untuk kasi label budak perempuan itu menantu hantu!

Minuman sejuknya disedup lagi. Otak mengimbas sesi soal jawab dengan Gibran….

“ PJJ? Dia sedang buat master? PhD? Dia sambung belajar dekat mana? Dalam bidang apa?” Beria-ia dia bertanya Gibran. Rupanya Gibran main petik sahaja istilah PJJ itu!

“ Bukan PJJ yang pendidikan jarak jauh umi. Kami PJJ…maksud Gib,pernikahan jarak jauh. And like I said…walaupun jarak jauh, sebenarnya tak adalah jauh mana. There is nothing to worry umi….”

Saat itu matanya terbuntang luas. Lenggok dan gaya si anak menuturkan seperti apa yang berlaku adalah sesuatu yang normal. Darah marahnya menyirap ke muka.

“ Cakap terus-terang Gib! Umi dah sakit kepala dengan cerita yang berbelit-belit ni! Cerita apa yang umi dah terlepas ni?” Akhirnya Gibran buka mulut. Bercerita. Dia yang mendengar terlopong, terkedu, terkasima, meletus dan meletup bak gunung berapi!

Patutlah orang di sini senyap-sunyi selepas pernikahan Gibran. Menyorokkan sesuatu rupanya Tapi kenapa kali ini geng-geng mak datin yang suka bergosip itu pandai pula tutup mulut? Menghubunginya untuk memesan pelbagai barangan dari luar negara boleh, nak kasi tahu isteri Gibran dah lari tak boleh pula? Apa yang dah disogokkan oleh Tan Sri Ghazi? Pandai betul! Puan Sri Suraya membebel dalam hati. Sesekali bebelannya terluah juga di mulut. Sehingga tiga orang gadis di meja sebelah toleh-toleh pelik. Terpaksalah dia cover-line pura-pura bercakap di telefon!

Jika dia tahu begini keadaan yang bakal terjadi. Sungguh dia sanggup lupakan rajuknya dan pulang ke tanahair untuk menghentikan pernikahan Gibran. Tapi semua dah terlambat....

Mengamit pelayan. “ Bawakan saya minuman yang sama segelas lagi!” Garang dia meminta. Segelas lemon madu sejuk masih belum cukup untuk menyejukkan dada. Nasi beriani yang diidamkan sejak dalam kapal terbang tak pula berjamah.

Perginya si pelayan, Puan Sri Suraya menyambung bebelan. Sangkannya pulang dari jauh beribu-ribu batu dapatlah makan ditemani si anak. Terubat juga hati yang panas. Si anak pula hanya pandai tabur janji. Kotanya tidak. Kata Gibran dia terpaksa bertemu pelanggan. Ada kecemasan. Kecemasan apalah sangat…bukannya kerja doktor. Hari minggu pun sibuk dengan kerja. Tak habis-habis. Gibran tu kalau tak kerja pun tak apa. Tunggu masa saja untuk mewarisi harta menimbun Tan Sri Ghazi. Anak itu sahaja yang sibuk nak jadi pereka dalaman. Tan Sri Ghazi pula ikut seikutnya kepala si anak. Huh! Dia yang ingin keluar terpaksa mengunakan khidmat pemandu Tan Sri Ghazi berserta keretanya sekali. Sementelah Tan Sri Ghazi sendiri yang memberi izin.

Menghala pandang ke meja sebelah. Tiga orang gadis sedang enak menikmati hidangan mencuri perhatian matanya. Ralit dia memerhati. Penuh khusyuk. Terhibur pula dirinya melihat gelagat tiga orang gadis muda bersembang sambil bergelak tawa. Gadis-gadis seperti ini yang sepatutnya dijadikan isteri oleh Gibran. Terutamannya gadis berjeans biru dan berbaju putih. Manis, cantik, comel, ayu, anggun. Anak siapakah agaknya? Bukan sahaja cantik paras rupa. Daripada gaya bicara dengan dua orang kawannya kelihatan sopan. Berkenan dia nak buat menantu! Kalaulah gadis seperti ini yang dipilih Gibran, calon minah salehnya kalah pun tak apa. Tiada kekesalan.

Gadis baju putih dipandang lagi. Otaknya mendapat satu akal. Menantu dah lari, apa salahnya Gibran bawakan dia menantu baru? Cerah peluang dia nak bermenantukan gadis baju putih! Mesti cari peluang kenal-kenal dengan budak tu. Lepas tu kenalkan dengan Gibran. Senyum dah terukir di bibir Puan Sri Suraya. Satu demi satu agenda berupa angan-angan bermain di benak...

“ Air puan…” Pelayan datang membawakan lemon madu Puan Sri Suraya. Entah di mana silapnya gadis baju putih di meja sebelah bangkit. Tersandung kaki kerusi, hampir jatuh menyembah lantai. Sebelah tangan sempat memaut bucu meja. Dan sebelah tangan lagi terpaut lengan pelayan yang sedang mendaratkan minuman ke meja Puan Sri Suraya. Gelas minuman tertiarap ke meja dengan sebahagian isi gelas tersimbah ke baju Puan Sri Suraya. Semuanya gara-gara gadis baju putih!

“ Oh?!” Puan Sri Suraya bangkit. Kalut tangan mengelap baju yang terkena air.

“ Maaf puan. Saya…dia yang…” Pelayan itu juga kalut. Toleh gadis baju putih. Gadis baju putih dah pucat lesi! Hanya satu dalam fikirannya. Masalah…

“ Maaf cik….puan…erk…cik erk puan. Saya…saya tak sengaja…” Tutur gadis baju putih. Dah rupa orang nak menangis. Dua orang kawannya masih terpegun dengan kejadian tidak terduga itu. Masing-masing terlopong tanpa kelip!


Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

12 comments :

  1. mertua bertemu menantu..ahaks
    abislaaa...
    -che`leen-

    ReplyDelete
  2. haha lucu bebenor!!

    ReplyDelete
  3. aiyoh, adakah gadis berbaju putih tu dayang? haha. kalau iye, cemana agaknya reaksi Pn. Sri tu bila dia tau itu menantu 'hantu' dia yang lari tu?

    ReplyDelete
  4. kikih,pasti sangat tu dayang.kalut semacam je

    ReplyDelete
  5. dayang tue dayang.....

    ReplyDelete
  6. cayalah... akhirnya bertemu jua... suka3x... best3x.. nak lagi... hehehehe

    ReplyDelete
  7. waduhhhhhhhhhh
    nak lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  8. wahhhhhh best..best..tp rasa tak cukuplah..tq cik writer..kalau ada lagi, mehla tempek kuikui..

    ReplyDelete
  9. sesi perkenalan antara mertua n menantu yang tak dikenali akan bermula nampaknya. jeng jeng jeng....

    ReplyDelete
  10. mesti itu dayang....sesi salam perkenalan dgn mak mertuanya.....hehehe....

    ReplyDelete
  11. awak si cik writer, cepat2 la smbung pnjng2... da x sabar da nk bce n3 baru ni...

    ReplyDelete
  12. why Ini Kisah Kita Bab 17 and above is removed?
    need 2 know the next...

    ReplyDelete