U n Uols

Monday, April 30, 2012

Bab 9: Hati Bertanya Siapa Kamu

“ Assalamualaikum.....” Pintu pagar yang tidak berkunci dikuak sedikit. Masuk ke perkarangan rumah walaupun belum dijemput. Bukan rumah orang lain, rumah mentuanya juga.

“ Waalaikummusalam….” Salam bersambut. “ Tak kerja? Pagi-pagi dah sampai sini….mimpi apa malam tadi?” Menghentikan kerja-kerja menyiram pokok bunga. Paip getah dilepaskan daripada tangan. Pili air ditutup. Menyambut huluran tangan menantu yang ingin bersalaman.

Tunduk. Bersalam penuh hormat. “ Kerja….” Sugul air muka yang ditayangkan. Kebimbangan yang merantai jiwa dan raga yang membawanya ke mari. Ingin meminta sedikit nasihat daripada mak mertuanya ini.

“ Kebetulan lalu kawasan ni….”

“ Kenapa nampak sedih ni?” Puan Mardiana bertanya. Dalam hati sudah meneka, tentu angkara anak perempuan bertuahnya. Budak Dayang ni, apa lagi yang dah dibuat…tak habis-habis….

Sengih tawar. Apa yang terbuku terbuku dalam dada sejak mengetahui perancangan masa depan Dayang tidak diluahkan.

“ Mari kita masuk…..mak buatkan kopi…”

Angguk. Membuntuti Puan Mardiana masuk ke dalam rumah. “ Ayah kerja mak?”

“ Kerjalah…Syira dengan Idan aje yang ada. Budak Syira tak sekolah, kaki terkehel sikit masa berjoging dua hari lepas…sakitnya sikit je….tapi berlagak serupa orang patah kaki.”

Mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut Puan Mardiana, Gibran sengih lucu. Teringat perbohongan yang dibuat ke atas Dayang. Kaki terkehel, makan masa bulan baru sembuh. Jika Dayang tahu dia mereka-reka cerita, habislah!

Sebenarnya dia bukan sengaja mahu berbohong. Semua itu dilakukan demi mendekati Dayangku Inara, isterinya yang sah. Isterinya yang cabut lari selepas mencipta kekalutan seusai akad nikah dilafazkan. Pengsan, kemudian hilang, ghaib dari bilik pengantin! Kelam-kabut semua orang. Jumpa-jumpa sebab teraccident.

“ Abang Gib! Bila sampai?” Teruja Syira menegur. Laju menuruni anak-anak tangga. Elok jalannya. Tak ada ciri-ciri orang sakit.

“ Baru lagi. Mak cakap kaki sakit?”

“ A’aah…sakit.” Serta-merta jalannya jadi senget.

Puan Mardiana jegil mata. “ Esok dah boleh sekolah!”

“ Sakit lagi laa mak…”

“ Sakit ya? Nanti mak cakap dengan ayah…”

“ Ala..mak ni. Yelah…yelah esok orang sekolah...”

“ SPM tahun ni kan?”

“ A’aah….”

“ Kalau dapat result gempak, abang Gib bagi hadiah.” Janji Gibran.

“ Syira nak mintak telefon baru boleh?” Baiknya! Dah laa kacak. Kacak-kacak pun kena tinggal juga dengan kakaknya…..

“ Boleh.”

“ Gitu laa abang ipar Syira….” Sengih sampai ke telinga.

“ Kena rajin-rajin pergi sekolah…..kalau tak macam mana result nak gempak kan?”

Confirm lepas ni tak tinggal sekolah lagi! Sakit macam mana sekali pun tetap pergi sekolah. Merangkak, meniarap….tetap pergi!” Syira bersemangat.

“ Dah! Pergi dapur. Buatkan abang Gibran kopi.” Suruh Puan Mardiana. Bimbang jika dibiarkan, anak bongsu itu minta banyak lagi daripada Gibran. Menantunya itu bukan reti menolak dengan adik-adik.

“ Iya…” Berlalu ke dapur.

“ Dayang sihat?”

Angguk. “ Sihat…kaki dia pun dah sembuh. Tadi pagi Gib yang hantar dia pergi kerja….sempat lagi nak lari…” Tertawa kecil mengenangkan gelagat Dayang.

“ Budak tu buat hal apa lagi kali ni? Lari lagi? Dah tak tinggal dekat tempat yang Gibran bagitahu tu?” Potong Puan Mardiana. Sentap.

“ Tak….tak lari lagi mak. Ada…ada. Masih lagi tinggal kat sana.” Puan Mardiana menarik nafas lega. Anak keduanya itu benar-benar membuatkannya susah hati. Pelbagai masalah yang dicetuskan. Kecil sampai ke besar macam tu juga perangainya. Nak kata ada tertelan botol susu masa kecil dulu, seingatnyaa tak ada. Kadang-kadang masalah yang dicetuskan Dayang tak tercapai dek akalnya. Orang lain lari sebelum nikah. Anak bertuahnya lari selepas selamat bernikah!

Silap perhitungan, pada hari pernikahan, itu hampir-hampir dia dan ayahnya Dayang yang perlu naik pelamin. Bersanding lagi. Bersanding mengantikan Dayangku Inara dan Gibran! Nasib baik perhitungan betul….selamat dia dan suami. Namun, sia-sia pelamin indah rekaan sahabat baik anaknya, Azie. Terbiar tanpa pengantin…

Sejak Dayang melarikan diri, tiada khabar berita yang diterima kecuali mesej yang satu itu. Takutlah tu. Mujur ada menantunya ini yang memaklumkan sudah mengetahui lokasi Dayang. Rupa-rupanya tinggal menyewa bersama dua orang kawan. Sangkanya dah lari ke oversea, rupanya tidak…..masih ada di Malaysia lagi. Agak lega jugalah hatinya tapi, marah tetap marah! Jika dia terserempak dengan budak itu di mana-mana, hancur lumat dikerjakan. Buat sambal belacan seperti yang Dayang suka!

“ Perlahan-perlahan kenalkan diri dengan Dayang tu. Bila dia dah kenal hati budi Gibran, InsyaAllah dia dapat terima perkahwinan kamu berdua.” Simpati dengan nasib menantu yang seorang ini. Anak gadisnya punya kerjalah, mensia-siakan hidup anak teruna orang!

“ Susah nak ngurat Dayang…..hari-hari jual mahal…hari-hari Gib kena reject…” Mengadu dengan Puan Mardiana.

“ Pulak dah….”

“ Pagi ni Dayang cakap sesuatu. Buat Gib runsing. Entah apa dia nak buat….” Kata-kata Dayangku Inara pagi tadi tergiang-giang di telinga.

“ Dia cakap saja tu…” Puan Mardiana cuba menyedapkan hati Gibran dan hatinya juga.

“ Agaknya akak nak mintak ce…” Sampuk Syira menatang secawan kopi panas.

“ Ish! Budak ni…..cakap main lepas aje. Mintak lagi benda yang bukan-bukan.”

Terdiam Gibran. Betul ke Dayang nak buat macam tu? Ya, Allah…..

Sorry….” Pohon Syira. Duduk di sebelah emaknya.

Keluhan daripada bibir Puan Mardiana terlepas. Mengenangkan Dayangku Inara buat dia sakit jantung. “ Isteri kamu tu….mak pun tak tahu. Tak cukup udara mak nak bernafas fikirkan pasal dia. Kita fikir dia nak ke kiri, dia ke kanan…”

Gibran bersandar ke belakang. Dia pun sama dengan mak mertuanya, tak cukup udara nak bernafas…..

“ Kenapa chopstick dalam dapur kita tinggal dua pasang je? Mana perginya yang lain?” Che Peah menyuarakan kemusykilannya. Mangkuk dan dua pasang chopstick diletakkan ke atas meja kopi.

Dayang telan liur. Berpura-pura tak dengar. Sibuk membuka ikatan bungkusan mee bandung yang dibeli Intan dari kedai berhampiran flat mereka.

“ Tak ada? Mana pulak perginya. Selalu ada je dalam bekas sudu garfu. Bukan ada kaki chopstick tu…boleh jalan sana sini…” Intan juga hairan.

“ Tak ada ka…” Che Peah mengantung kata. Matanya tertangkap sesuatu di kepala Dayang.

“ Chopstick tu tak berkaki. Manusia yang ambik chopstick tu yang berkaki!” Ketap bibir.

“ Manusia berkaki tu buat apa dengan chopstick?” Aju Intan. Pelik.

“ Dia buat cucuk sanggul!” Geram Che Peah. Menunjuk ke kepala Dayang. Serentak mata Intan tertumpu di kepala Dayangku Inara.

“ Sorry laa….Dayang pinjam je. Sepit rambut Dayang hilang…..” Dayang sengih bersalah.

“ Kot pinjam takkan sampai empat batang chopstick yang tinggal. Mana lagi enam?” Che Peah jegil mata.

“ Panjang ceritanya….hari tu Dayang pinjam satu. Lepas tu lupa letak mana. Pinjam satu lagi, lupa lagi. Lepas tu pinjam lagi…”

“ Lepas tu hilang lagi….” Intan menyampuk.

“ Tak! Lepas tu patah. Pinjam lagi….patah lagi. Ambik satu lagi……kali ni jatuh…terbaling ke bawah masa dok termenung tepi tingkat sebab Intan sergah dari belakang….” Perjelas Dayang panjang lebar.

“ Dah! Kau Dayang, makan pakai sudu je. Chopstick ni aku dengan Intan punya!”

“ Che Peah….nak jugak. Susah nak makan mee pakai sudu je…licin…”

“ Nasib laa….” Balas Che Peah.

“ Che Peah…..”

“ Ambik garfu kat dapur!” Arah Che Peah kemudiannya. Dayang bangkit menurut arahan.

“ Garfu tu buat makan tau….jangan kau buat cucuk mata. Karang jadi Dayang selamat pulak!” Che Peah mengena. Intan bantai gelak.

Mencebik. “ Taulah. Kita sayang mata kita..” Tak sampai seminit Dayang kembali semula ke ruang tamu.

“ Chopstick yang kat kepala tu jangan kau letak dapur balik. Tak lalu dah nak buat makan.” Pesan Intan.

“ Taulah…”

Lepas makan cuci mangkuk!” Denda dikeluarkan Che Peah.

“ Denda ke?” Soal Dayang cemberot.

“ Dendalah!”

“Che Peah ni, Dayang tak berkira pasal pagi kelmarin dah cukup baik. Berani denda Dayang lagi?”

“ Kelmarin? Pasal apa?”

“ Apa Che Peah cakap dengan Gibran? Dayang suruh cakap lain, kenapa pergi cakap lain?”

Che Peah sengih kerang busuk. “ Yang tu ke? Che Peah tersasul…..tarik balik denda. Malam ni Intan payung cuci mangkuk!”

“ Kenapa aku pulak? Korang dua orang yang buat salah. Aku denda dua-dua basuh mangkuk!”

“ Ini sudah adil!” Dayang menyokong penuh keputusan Intan. Che Peah mencebik. Menyuap mee ke mulut.

Boyfriend kau tak datang ke malam ni Dayang?” Soal Intan.

Boyfriend mana?” Berlipat dahi.

“ Gibran laa…”

“ Jangan panggil dia boyfriend Dayang, Dayang marah! Marah ni Intan!”

“ Yelah. Gibran yang bukan boyfriend kau tu, tak datang malam ni Dayang?” Ulang Intan.

“ Tak!” Tak jadi nak suap mee ke mulut. Dia sendiri tertanya-tanya kenapa tak nampak lelaki itu dalam dua malam ini. Selalu tu ada sahaja tersembul depan pintu rumah. Pagi dua hari lepas dia ada tersalah cakap ke? Ketika menghantar dan menjemputnnya dari tempat kerja juga diam sahaja. Dia tanya empat patah, Gibran jawab sepatah! Lagi teruk, hurmm sahaja.

“ Bergaduh?”

“ Tak!”

“ Lain macam je gaya jawab ni…rindu ke?”

“ Tak!” Bukan rindulah. Terkenang? Tak. Teringat? Tak! Semua tak!

“ Sekarang bolehlah kau cakap tak. Lama-lama mesti rasa macam tu….yelah, orang dah buat baik dengan kita….”

Sudu dan garfu disadaikan ke mangkuk. Sudah hilang selera untuk menelan makanan. Betul ke cakap Intan? Lama-lama akan rasa rindu? Tapi, tapi kenapa sekarang pun dia dah rasa sesuatu. Sejak dua tiga hari ini, adrenalinnya meningkat apabila terpandang wajah Gibran. Dayang dah terjebak ke?

Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

9 comments :

  1. Adoiii la dayang nii.. Gibran ni pon satu hal.. Da kwn tu xtau cmna nak suka.. Cer gitau dia..

    ReplyDelete
  2. hui....dayang. kelakar la hang.sengal tapi bijak...

    ReplyDelete
  3. biar lah gib mia sekejap. biar terbit rasa rindu di hati dayang. hehehe

    ReplyDelete
  4. kelakar2...dayang ni tak semengah betul ada ke copstick dibuatnya cocok sangul...

    ~kak min~

    ReplyDelete
  5. sy penah gak gune copstick wat cucuk sanggul he3x

    ReplyDelete
  6. Dayang sengal gile.....

    ReplyDelete
  7. hadoyai,kalau tibe2 gibran mengaku hubby dayang ap reaksi die..suka@lari xblik2.

    ReplyDelete
  8. layankan ajer perangai Dayang ni che Peah oii.. aduh lawak giler citer ni.. nak lagi cik writer!

    ReplyDelete
  9. muahahahaha..citer ni memang lawak giler. asik tersenyum je bila baca

    ReplyDelete