U n Uols

Tuesday, May 15, 2012

Bab 11: Hati Bertanya Siapa Kamu

Gibran merehatkan diri seketika di ruang tamu sebelum naik ke bilik untuk membersihkan tubuh. Seharian berurusan dengan wanita bergelar Datuk yang menjadi pelanggannya memenatkan otak. Datuk Salwa terlalu cerewet dalam memilih konsep hiasan dalaman yang diinginkan untuk banglo barunya. Semua itu dilakukan demi menyambut kehadiran orang baru dalam hidup wanita itu. Sama ada orang baru yang dimaksudkan itu menantu, anak atau suami baru tidak pula diselidiki. Selesai berurusan dengan Datuk Salwa dia bergegas mengambil Dayang di tempat kerja berserta misi untuk berterus-terang. Belum hilang penat menghadap Datuk Salwa, dia dihidang pula dengan jawapan gila Dayangku Inara. Mahu lari ke benua lain!



Jawapan yang keluar daripada dua ulas bibir Dayang buat dia bimbang. Dayang bukan seperti perempuan lain yang bertindak dengan matang. Gadis itu suka membuat tindakan spontan tanpa berfikir panjang. Padahal tindakannya telah membuatkan orang-orang dikelilingnya kelam-kabut. Menjadikannya si suami yang ditinggalkan!




Agaknya jika dia menyatakan kebenaran ketika menghantar Dayang tadi, mungkin bukan sahaja batang tubuh, bahkan batang hidung gadis itu juga tidak lagi kelihatan. Betul-betul melarikan diri ke tempat lain! Hilang kali ini mungkin tidak lagi berjejak. Dia juga yang parah!


Dia terlalu cintakan Dayang. Jatuh cinta pandang pertama! Kali pertama dia terpandang Dayang hati berdebar-debar. Pandangan seterusnya dia yakin hatinya telah dicuri gadis itu. Namun bila dia ke restoran tempat Dayang bekerja, kehadirannya seperti tidak disedari. Ambil pesanan, lepas tu buat tak tahu. Sibuklah konon. Berkali-kali dia berdehem, sampai sakit tekak. Dayang buat dek! Masa tu muka tak berapa nak tampan, sebab tu Dayang tak pandang agaknya. Rupa dah macam tok janggut!


Sebelum ini dia pasang niat. Bernazar. Selagi belum menjadi suami orang janggutnya tak akan dipotong. Hampir setahun juga dia tampil dengan penampilan berjanggut tu. Sesudah bergelar suami dia potong janggut. Membayar nazar.


Sebab dah terlalu sukakan Dayang, latar belakang gadis itu diselidiki. Bila hati dah suka, apa lagi yang ditunggu. Lamar menjadi suri rumahlah. Bercinta-cinta dulu tanpa kepastian bukan caranya. Tambahan pula bimbang gadis idaman terlepas ke tangan orang lain. Apatah lagi bila menyedari bukan dia sahaja si kumbang yang sedang mengintai si gadis. Wakil merisik terus dihantar. Urusannya berjalan lancar. Dayang berjaya dimiliki. Dipermudahkan yang Maha Esa. Syukur ibu bapa Dayang sudi menerimanya sebagai menantu. Selepas seminggu wakilnya merisik Dayang, rombongan meminang pula menyusul. Berlangsung sebuah majlis pertunangan yang serba ringkas.


Dalam jangka masa itu, ada juga niat untuk bertemu mata dengan Dayang. Gadis itu pula yang tak sudi. Jual mahal! Nak buat macam mana? Ingatkan bila sudah diikat sebagai isterinya, segala-galanya sudah selamat. Rupanya tidak juga….


Butang kemeja di bahagian atas di tanggalkan. Terasa lebih lega untuk bernafas. Memandang ke segenap corok ruang tamu. Sunyi dan sepi. Tangan menyeluk poket jeans. Telefon bimbit dikeluarkan. Belum sempat menelefon sesiapa suara abahnya menyapa telinga.


“ Dah balik pun. Jom kita makan malam. Lama abah tunggu….” Tan Sri Ghazi yang baru turun dari tingkat atas bersuara.


“ Tak makan lagi abah? Dah lewat sangat ni…” Jam di pergelangan tangan dikerling. Menyusul langkah abahnya ke meja makan.


“ Makan sorang-sorang tak sedap. Kena juga ada peneman…”
Gibran sengih saja. Melabuh duduk di kerusi. “ Lambat sebab tadi Boy jemput Dayang kat office. Lepas tu hantar balik rumah.”


“ Ni….cakap pasal Dayang, abah nak tanya. Betul ke isteri kamu tak kenal kamu siapa?” Menyeduk laut ke pinggan nasi.


“ Tak. Dayang tak cam…”


Tan Sri Ghazi tergeleng-geleng bersama senyum kecil di bibir. “ Teruk juga penyakit mata isteri kamu tu. Kena dibawa berubat cepat….” Gurau Tan Sri Ghazi. Mencetuskan ketawa Gibran.


“ Isteri Boy, menantu abah juga…” Ketawa dua beranak itu bergabung.


“ Jangan lama-lama Boy…..cepat-cepat bawak balik Dayang…”


“ Sedang diusahakan ni abah….”


“ Bila nak bagitau perkara sebenar ni?”


“ Nak bagitau tadi, bimbang Dayang terkejut…..sebab gaya cakap Dayang memang dah sah-sah nak lari lagi…nak pergi benua lain kata dia…”


Gelak besar Tan Sri Ghazi pecah lagi. Telatah menantu yang seorang itu mencuit hatinya. Nak marah pun tak jadi. “ Pikat-pikat dia dulu. Bila dah sayang takkan menantu abah nak lari lagi kan?...”


“ Pikat?”


“ Hai…..pikat isteri sendiri pun tak berani ke?” Sinis Tan Sri Ghazi. Dalam masa yang sama melemparkan satu cabaran. Dia tak percaya yang anak lelakinya ini tak mewarisi kehebatannya memikat wanita. Umi Gibran dulu, dalam tak nak-tak nak dengan dia termahu juga. Itulah, cuma jodoh mereka tak panjang. Bercerai-berai di pertengahan jalan. Jika boleh dia tak ingin Gibran Emir mengikut jejak mereka suami isteri. Sangkanya bila dah berpisah selesai semua pergaduhan. Rupa-rupanya semakin menjadi-jadi. Dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara juga ditengkarkan. Termasuk soal calon isteri untuk anak lelaki tunggal ini. Semuanya harus mengikut kata umi Gibran. Ada ke nak dinikahkan anak mereka dengan minah saleh yang merupakan anak kawan dia dekat oversea sana tu. Gibran tak ingin, dia membantah! Tak berkenan...


Masa Gibran nikah, bekas isterinya itu tak balik ke Malaysia. Merajuk dengan anak teruna mereka. Sampai sekarang tak balik-balik juga. Mak mertua dengan menantu saling tak kenal. Selisih bahu mahu belum tentu tahu kaitan sesama sendiri! Sudahlah menantunya ada penyakit. Penyakit tak cam orang. Sakit mata! Letak Eye More berdozen belum tentu baik….


“ Abah ni….Dayang isteri Boy. Takkanlah tak berani.” Tercabar dengan cabaran Tan Sri Ghazi. Dah sah-sah Dayang itu isterinya, nak takut apa? Nak pikat dengan cara bagaimana ya? Kaedah biasa-biasa ke ekstrem?


" Cakap saja tak guna..."


" Maksud abah?"


" Buktikanlah..."


" Boleh!"


“ Bila nak mula?”


“ As soon as possible!”


“ Good luck my son…” Ucap Tan Sri Ghazi memberi semangat. Besar harapannya agar Gibran dapat menambat hati Dayang.



***************************************************************************



Ketukkan di pintu menganggu Dayang yang sedang menonton tv. Intan dan Che Peah sibuk di bilik masing-masing. Ada yang sedang bergayut, ada yang sedang gosok baju kurung yang nak dipakai untuk pejabat esok. Dia pula tak ada apa-apa aktiviti. Layan drama sahajalah. Malas-malas Dayang bangun menuju ke pintu. Dah nak masuk pukul 11.15 malam ada lagi orang datang? Siapalah yang tak reti tengok jam. Tangan bergerak membuka kunci, mulut sibuk mengata.


“ Assalamualakum kak….” Sapa seorang lelaki.


“ Waalaikummusalam. Awak ni siapa?”


“ Saya nak hantar bunga ni. Ada orang mintak saya hantarkan…” Terang lelaki itu.


“ Bunga? Daripada siapa? Untuk siapa?”


“ Saya tak tahu kak. Ada tulis dekat kad ni kot. Akak bacalah…” Jambangan bunga diserahkan. Dayang menyambut.


“ Saya pergi dulu kak…”


“ Eh…eh nanti. Tak payah sign apa-apa ke?”


“ Tak. Saya tak kerja dengan kedai bunga kak. Kena paksa hantar ni…jenuh saya cari kedai bunga malam-malam. Bos saya mengingau, tiba-tiba kerah tenaga suruh cari bunga. Hantar ke alamat ni.” Kerja overtime sungguh dia malam ni. Dari kedai bunga bergegas pula ke rumah bos. Bagi kad yang dibeli sebab bosnya nak tulis sendiri kad yang perlu diserahkan kepada orang yang berkenaan. Dia nak tolong tuliskan bos tak bagi. Bajet romantik agaknya. Kemudian dia merempit laju-laju ke flat ini. Kurang sepuluh minit tiba di sini. Dulu-dulu johan merempit, sekarang tak lagi. Dah insaf.


" Mintak gaji lebih laa dik..." Dayang bagi nasihat percuma.


" Takut kak.." Lelaki itu sengih.


" Kena berani. Hak kita sebagai pekerja tu..."


" Yeke kak?'


" Ada kau nampak muka akak macam bergurau?"


" Akak memang championlah. Esok harus buat tuntutan dengan bos saya. Balik dulu ya kak..." Lelaki yang sebaya adiknya meminta diri.


“ Terima kasih dik.” Ucap Dayang. Lelaki itu mengangkat tangannya sebelum menghilang daripada pandangan.


Pintu rumah dikatup rapat. Jambangan bunga bunga hidup yang sudah kurang kesegarannya itu ditelek-telek. Budak ni kutip bunga tepi jalan ke? Bunga-bungaan tersebut dibawa ke hidung. Nasib baik wangi baunya. Kad yang terselit di antara celahan bunga diambil. Dibuka lalu dibaca. Membaca ayat-ayat berjiwang yang tertulis di kad tersebut buat dia telan liur. Jambangan bunga dicampak ke kerusi. Dah tak betul ke apa lelaki tu? Tak pun otaknya dah tersumbat? Betullah tu, otak dah tersumbat!


“ Ada bunga? Siapa bagi? Untuk Che Peah ke?” Tanya Che Peah yang baru keluar daripada bilik. Teruja melihat jambangan bunga yang tergolek di kerusi. Laju kaki menerpa mendekati.


" Untuk.....untuk....."


“ Untuk siapa ni Dayang? Orang kasi Che Peah ke?” Ulang Che Peah. Tersengih-sengih. Perasan orang beri dekat dia.


“ Aah…Che Peah punya…” Kad ucapan disorok ke belakang.


“ Betul?!” Mengambil jambangan di kerusi.


“ Betul!”


“ Tak ada kad…?” Mengintai-ngintai benda yang disorokkan Dayang. “ Sorok apa tu Dayang?”


“ Tak. Tak ada apa…”


“ Bak sini Che Peah nak tengok.”


“ Mana boleh!”


“ Bak sini!” Jegil mata. Dayang mengeleng. Berdegil. Malu kalau dibaca Che Peah!


“ Bak sini!!” Che Peah cekak pinggang. Muka marah.


“ Tak payah tengok kot Che Peah. Dengar tak? Telefon Dayang bunyi laa…” Jari menunjuk ke bilik tidurnya. Bersedia untuk mengorak langkah. Dihalang Che Peah. Helahnya dapat dibaca.


“ Jangan nak larikan diri. Sini!!” Mengeleng. Kalau kunyah kad ni agak-agak boleh tercekik bawa mati tak?


“ Sini. Cepat!!!” Serba-salah. Lambat-lambat kad yang disorokkan di belakang badan diserahkan. Che Peah menyambut. Sengih. Gertak sikit dah takut. Kad di tangan dibuka. Membaca ayat-ayat yang tertulis. Terus terbuntang biji mata!


“ Korang skandal?!”


“ Tak! Tak! Er…Che Peah. Jangan salah faham tau….Dayang dengan dia tak ada apa-apa.”

Sungguh!” Beria-ia menafikan. Bulat biji-biji mata.


" Kalau bukan skandal, hubungan sulit?!"


" Tak...tak! Bukan!"


" Habis?"


" Gibran buat lawak April Fool."


“ April Fool apanya? Sekarang dah Mei!


" Dah bulan Mei? May Fool?”


" Betul ke korang tak ada apa-apa?" Memandang Dayang dengan pandangan musykil.


" Betul!"


“ Kalau betul baguslah. Che Peah dah ngantuk. Nak tidur dulu. Nite Dayang…”


“ Nite Che Peah.”


“ Che Peah…”


Che Peah yang sudah menjauh beberapa tapak berpaling. “ Apa?


“ Kad tu?”


“ Ini kad Che Peah simpan.”


“ Kenapa?”


“ Esok pagi nak tunjuk kat Intan payung…” Balas Che Peah. Dayang terdiam. Terkebil-kebil tak terjawab. Habislah dia dibahan Intan dan Che Peah esok pagi....


Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

11 comments :

  1. suspen...apa yang gibran tulis eh...erk..gibran hantar kan?

    ReplyDelete
  2. apalah sengalnya si Dayang dan siGibran tu..kesian akak tgk..dah kira sah mrk tu suami isteri..kenapalah mak ayah siDayang dan Along nya datang bawak Dayang balik rumah dan kenalkan suaminya tu..dari siDayang dan siGibran menanggung dosa..

    ReplyDelete
  3. kahh mmg tebaek la cik peah ni..enjoy je..layan @ednayu

    ReplyDelete
  4. kenapa la dayang tu...nasiblah si gibran dpt isteri macam tu...belum lagi jumpa mak mertua yg duduk di oversea tu...mesti kena buli punya...

    ~kak min~

    ReplyDelete
  5. cm ne la nk knal klau da mmg gibran tu berjanggut bgai mse nikah..adoi..
    org klau da biase ade misai klau ckur misai pon da nmpk len inikan plk jggut..huhuhu

    ala, nk taw pe y gibran tulis....

    ReplyDelete
  6. Gib tulis pe....

    ReplyDelete
  7. suka sangat!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  8. Wakakakakakaa.. Ngek la gibran ni!
    Berjanggut bagaii ptt la bini lariii.. Adeii la!
    Pape pon, semoga berjaya la mengorat!

    ReplyDelete
  9. tak kan cik peah suka kat gibran jugak kotttt ???
    suspens ler pulak.

    ReplyDelete
  10. macam cita musang berjangkut lah plak... p.ramlee tak cukur janggut selagi tak dapat calon isteri yang memenuhi syaratnya.. hehehe

    ReplyDelete