U n Uols

Wednesday, April 13, 2011

KAU DAN AKU BAB 15

“ Abang kesian dekat anak kita tu kan? Esok kita dah nak balik Johor….risau saya nak tinggalkan dia macam tu. Moyok saja 2-3 hari ni. Entah apa yang tak kena…..”


“ Masalah apalagi…..masalah dulu jugak. Anak kita tu nama je playboy….apa lagi pencinta wanita. Min sorang tak boleh tackle sampai sudah. Dia kena belajar dari saya tu….cara-cara memikat hati wanita…..”


“ Cara apa? Cuba ulang lagi? Telinga ni rasa panas semacam….” Wajah Tengku Haninah sudah berubah.


Tengku Lukman tayang senyum. Perlahan- lahan menghampiri isterinya yang duduk di birai katil. Baru dia mengusik sedikit isterinya sudah merajuk.


“ Maksud abang cara-cara yang abang guna masa memikat awak dulu. Awak ingat senang ke abang nak cairkan hati awak. Pelbagai cara saya guna tau? Awak ni…sampai sekarang masih tak percaya dengan abang lagi ke? Abang mengaku, abang ni masih ramai peminat….semua abang tak pandang. Dalam hati ni hanya ada Haninah seorang….”


“ Yelah, yelah….saya percaya.” Tengku Haninah kembali ke riak biasa. Senyuman masih belum terukir di bibirnya.


“ Habis tu kenapa tak senyum? Masam je…..nanti muka Nah cepat berkedut. Masa tu mana-mana spa pun tak boleh buat apa-apa.” Tengku Lukman kembali berbaring. Buku di meja sisi dicapai.


“ Saya ni fikir tentang Qad…moyok memanjang. Kita nak balik besok….rasa bimbang ni bang.”


Tengku Lukman ketawa. “ Abang rasa kita memang tak ada cara lain. Elok rasanya kita pergi jumpa dengan ibubapa Min. Macam yang awak cakap, lambat laun kena bagitau jugak. Nak-nak kalau Qad tu berjaya pujuk Min.”


Tengku Haninah memandang suaminya. Memikir-mikir kata-kata suami. Itu adalah cadangan yang pernah diutarakan kepada suami. Itulah juga rancangan akhir yang dimaksudkan kepada Luth Qadri sekiranya apa yang dirancang anaknya itu tidak berjaya.


“ Baiklah bang. Nanti kita pergi jumpa orang tua Min. Kita jelaskan elok-elok….”


“ Betul ni? Alhamdulillah….lagi cepat kita selesaikan lagi baik. Salah satu sebab hubungan mereka berdua jadi macam tu mungkin sebab tak dapat restu orang tua Min. Kita redha aje la….kalau mereka tak terima kita, anggaplah tiada jodoh….” Kata Tengku Lukman panjang lebar. Tengku Haninah mengangguk-anggukkan kepalanya. Bersetuju dengan kata-kata suaminya. Silapnya dia sekeluarga juga, melambatkan perkara tersebut. Sudah sampai tahap ini baru hendak mengelabah. Seminggu di rumah kakaknya, segala usaha dijalankan untuk memujuk Min, dan semua menemui kegagalan. Tapi demi anak lelaki kesayangan mereka, apa sahaja akan mereka hadapi. Walau dimaki hamun keluarga Min dia tidak kisah. Selagi ada cara akan diusahakan.



******************************************************************************



Belum pukul 8 pagi Tengku Lukman dan Tengku Haninah sudah bertolak ke Johor Bharu. Min sempat mengucapkan selamat tinggal kepada keduanya. Sebelum itu, ketika bersalaman Tengku Haninah menariknya kejap ke dalam pelukan. Dia Cuma membiarkan. Mungkin Tengku Haninah berasa sedih untuk berpisah setelah sekian lama tidak berjumpa. Apabila kereta Tengku Lukman tidak lagi kelihatan Datin Sheila dan Dato Ismail beriringan masuk ke dalam rumah. Min turut mahu mengikut mereka. Mengatur gerak ke pintu rumah.


“ Nak ke mana tu?” Tanya Luth Qadri datar.


“ Masuk dalam. Kenapa tak boleh?” Balas Min marah. Belum hilang rasa marahnya pasal kes di pusat membeli-belah tiga hari lepas.


“ You ada pergi mana-mana tak hari ni?” Soalnya lagi.


Min memandang sekilas. Asal sibuk hal orang? Suka hati nak pergi mana. “ Ada…eh…tak ada, kenapa tak boleh?” Soal Min kembali sambil menjulingkan matanya ke atas.


“ Kejap ada, kejap tak ada…mana satu ni? Kalau ada batalkan rancangan tu….duduk rumah. Jangan nak merayap. Kalau nak pergi mana-mana bagitau….I temankan.” Kata Luth Qadri tegas. Tegang wajahnya. Min yang mendengar arahan yang tidak sepatutnya itu terasa berbahang hatinya.


Lelaki ni gaya ada kuasa bagi arahan kat aku. Ini boleh buat, itu tak boleh buat. Ingat aku nak dengar ke? Mintak ampun, mintak maaf la…..


Min senyum sinis. “ My own on bissnes…..tak payah sibuk-sibuk….”
Luth Qadri ketap bibir. Hari minggu macam ni mesti Min akan keluar. Itu yang mengangguya. Min akan keluar dengan siapa? Dengan Arman Ashraf itu ke? Benci benar dia dengan lelaki itu.
Walaupun kad perniagaan yang diberikan lelaki itu telah selamat dikoyakkan, namun kad milik Min di tangannya.


“ Tak kuasa nak layan. Tidur lagi baik!” Kata Min.
Kali ini Luth tersenyum sinis. “Tidur la selagi boleh lena. Lepas ni tak boleh dah…..” Terdengar gelak lelaki itu yang sengaja dibuat-buat. Kut-kut lepas ni nak lelap pun susah…..


Tanpa menghiraukan Luth Qadri, Min masuk ke dalam rumah. Malas melayan lelaki yang angin satu badan. Mengarah orang sahaja kerjanya. Hari minggu macam ni sambung tidur lagi bagus. Bukan selalu dapat bangun lambat. Banyak lagi masa ni. Janji nak keluar dengan Seri dan Aida tengahari karang. Sesuatu melintas di fikirannya. Tadi dia terdengar Dato Ismail bertanya Tengku Haninah kenapa awal mereka bertolak. Kata Tengku Haninah mereka mahu ke utara. Selepas itu barulah pulang ke Johor. Tertanya-tanya pula atas urusan apa mereka ke sana? Hati ni rasa semacam…..kenapa ya? Biarlah, Tak mahu fikir. Sekarang masa untuk tidur. Lepas tu kita shopping!


Di luar Luth Qadri bersandar tenang di dinding bersebelahan pintu utama. Memikirkan apa yang disampaikan mamanya tadi. Mama dan papanya tidak akan pulang terus ke Johor. Sebaliknya mengubah haluan mereka ke utara. Tujuan mereka ke utara membawa hajat yang besar. Tidak sabar dia menunggu berita yang bakal disampaikan. Harap-harap berita baik. Tapi bagaimana kalau tidak seperti yang diharapkan? Bolehkah dia menerimanya nanti? Ah sudah, apa nak buat! Tak dapat pikat si anak, pikat hati ibu bapanya pula. Semoga urusanku ini dipermudahkan olehMu Ya Allah……..



*****************************************************************************



“I think this is the right place, abang….rumahnya yang mana satu…..” Kata Tengku Haninah kepada Tengku Lukman sambil melihat alamat rumah Min yang diberikan Luth Qadri di telefonnya.


“ Erm…kita Tanya orang okey?” Cadang Tengku Lukman. Isterinya mengangguk setuju.
Tengku Lukman memberhentikan keretanya apabila berselisi dengan sebuag motosikal yang ditunggang oleh seorang lelaki. Cermin kereta diturunkan.


“ Assalamualaikum….” Salam dihulurkan


“ Waalaikummusalam….” Jawab lelaki itu.


“ Boleh saya tumpang tanya? Saya tengah cari rumah Encik Mirwan…


“ Oh! Encik Mirwan, penghulu kampung?” Tanya lelaki itu semula.


“ Ya….ya…penghulu, bekas tentera.”


“ Rumahnya kat jalan sana. Encik masuk jalan yang depan nun, rumah yang batu yang ketiga tu rumahnya…” Tunjuk lelaki itu ramah.


“ Terima kasih.”


“ Sama-sama.” Kata lelaki yang kelihatan dalam likungan usia 30-an.


Kereta bergerak semula menuju arah yang ditunjukkan. Kini mereka berada betul-betul di hadapan rumah nombor tiga. Tengku Haninah berpalin kepada suaminya sebelum mereka keluar dari kereta. Pagar rumah yang sedia terbuka dihampiri. Seorang wanita yang hampir sebaya dengan mereka menjengah di pintu depan. Diikuti seorang lelaki. Kedua-duanya memandang mereka dengan tanda tanya.


“ Assalamualaikum.” Sapa Tengku Lukman. Mereka bersalaman.


“ Waalaikummusalam….”

“ Betul ke ini rumah En. Mirwan?”


“ Hah, betul la tu…saya Mirwan. Encik ni…..”


“ Saya Tengku Lukman, ni isteri saya Tengku Haninah. Er….kami datang ni ada hajat.”
Wanita yang berdiri di hadapan mereka berkalih pandang kepada En. Mirwan.


“ Hajat….eh…terlupa pula. Ni isteri saya Hasmah. Hajat apa sebenarnya?” Soal En. Mirwan.


“ Pasal anak perempuan Encik…..Min….Min Nur Kesha…..” Terang Tengku Lukman serba-sedikit.


“ Pasal anak saya? Kalau macam tu kita masuk dulu. Apa-apa hal elok kita bincang kat dalam. Jemput,jemput masuk!” Pelawa En. Mirwan. Dia mengagak tujuan kedatangan kedua-dua orang tetamu ini adalah untuk merisik Min.


“ Jemput minum….” Pn. Hasmah mempelawa tetamunya.


“ Buat susah-susah….” Balas Tengku Haninah dengan senyuman.


“ Begini…elok kalau saya terangkan duduk perkara sebenar dan tujuan kedatangan kami……………” Bicara Tengku Lukman. En. Mirwan dan Pn. Hasmah menumpukan perhatian kepada apa yang cuba disampaikan oleh Tengku Lukman.


“ Begitulah ceritanya…..” Kata Tengku Lukman setelah menerangkan panjang lebar tentang perkara yang sebenar. Nyata riak terkejut terpamer di wajah kedua-dua ibu bapa Min. Namun En. Mirwan masih tenang.


“ Min tak pernah pulak bercerita dengan kami pasal ni…..saya rasa elok kalau saya bincang dulu dengan Min…..dengar dulu apa yang dia nak ca….” Belum habis En. Mirwan bercakap Pn. Hasmah dah mencelah.


“ Macam ni lah bang, saya dah buat keputusan. Min mesti dikahwinkan jugak dengan anak mereka. Dalam keturunan saya bang….belum ada yang putus tunang. Bertunang tanpa bagitau ibu bapa. Lepas tu suka-suka putus. Dah dia pandai-pandai sangat bertunang. Saya tak kira kita kahwinkan jugak mereka. Apa saya nak cakap dengan sedara mara kita nanti kalau diorang tahu anak kita putus tunang…..catat sejarah kita nanti. Kalau mereka kahwin sekurang-kurangnya saya boleh cakap mereka dah lama bertunang. Buat majlis tunang kat rumah pihak lelaki sahaja. Lain anggapan mereka bang kalau dengar Min tak jadi kahwin sedangkan sudah lama bertunng……” Terang Pn. Hasmah panjang lebar. Perasaannya cuba dikawal sedaya mungkin.


“ Awak ni, kita tanya Min dulu….”


“ Tak payah tanya dia lagi…masa dia nak tunang dulu dia tak ada pulak nak tanya kita…..ini keputusan saya. Min suka ke…..dah tak suka ke…..saya tak peduli. Maruah kita kena jaga bang….”


“ Apa keputusan En. Mirwan? Kami tak mintak jawapan sekarang…Encik suami isteri fikirkan dulu masak-masak. Kami terima apa saja keputusan. Lagipun tujuan kedatangan kami untuk menyambung kembali ikatan pertunangan mereka sahaja…..dan kalau boleh nak meminag dengan cara yang betul. Soal kahwin tu, biar mereka berdua yang tetapkan.” Kata Tengku Lukman.


En. Mirwan memandang wajah isterinya yang merah padam. Menimbang-nimbang kata-kata si isteri. Apa yang dikatakan Hasmah ada benarnya. Berkalih pandang ke wajah Tengku Lukman kembali.


“ Saya ikut apa yang isteri saya katakan tadi. Tak payah meminang….kita buat majlis kahwin terus…..” Kata En. Mirwan. Terukir senyuman di bibir Tengku Lukman dan Tengku Haninah. Tidak disangka mereka mendapat lebih daripada apa yang diarapkan.


“ Jadi bila akan kita langsungkan majlis tu?” Kali ini Tengku Haninah pula yang bersuara. Tidak sabar dia mahu bermenantukan Min.


“ Lagi cepat lagi bagus….Kita buat bulan depan. Masa tu kakaknya pun dah balik. Paling-paling lewat cuti sekolah.” Putus Pn. Hasmah. En. Mirwan tidak berkata apa. Hanya mengikut.


Untuk versi penuh dapatkan novel Kau Dan Aku di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari www.p2u.my untuk pembelian secara online.

4 comments :

  1. hahahaaa
    abih la min..
    jgn ckp pape kt min
    biar suprise
    :)

    ReplyDelete
  2. hahahahaha...
    klakar....
    pilih jln pintas...
    ak bapak plak yg beria2

    ReplyDelete
  3. mak ayahh duadua dah stujuuu

    ReplyDelete