U n Uols

Tuesday, April 17, 2012

Bab 8:Hati Bertanya Siapa Kamu

" Duduk bersanding pengantin baru...." Lagu pengantin baru sedang berkumandang memenuhi ruang dewan. Para tetamu yang memenuhi ruangan itu menumpu pandang ke arah yang sama. Nun, di atas pentas sana sepasang pengantin sedang tersenyum bahagia diraikan dalam majlis yang cukup meriah.

Melihat mata-mata tetamu yang asyik melekat ke pentas, Dayang turut memandang ke depan. Kabur. Semuanya kabur. Pasangan yang sedang berbahagia di atas pelaminan tidak dapat dilihat dengan jelas. Bergerak daripada kedudukkannya di belakang dewan. Mengheret kaki ke menghampiri pentas persandingan. Ingin melihat pasangan pengantin yang sedang bersanding dengan sejelas-jelasnya. Semakin dekat, semakin wajah pengantin terlindungi. Terlindung oleh kipas tangan yang dipegang dua orang pengapit. Dengki sungguh dua orang manusia itu, sengaja tak nak bagi kita nampak rupa pengantin!

Pentas dihampiri. Menginjak ke anak tangga pertama, jantung berdegup lain macam. Langkah diteruskan ke anak tangga ke dua, degupan lain macam itu makin menjadi-jadi. Kaki terpaku sekadar di atas tangga kedua. Lama dia terpaku di situ. Telinga menangkap suara-suara yang bising menyuruhnya ke tepi. Kehadirannya di tangga itu menganggu pandangan para tetamu. Badannya dipusingkan menghadap meja tetamu. Baru dia sedar, rata-rata jemputan yang memenuhi meja adalah orang-orang yang dikenali. Di meja paling depan, ada ayah dan emak serta adik-adiknya.

"Hai! mak. Hai! ayah. " Melambai-lambai seperti ratu cantik! Di meja tengah ada mak cik, pak cik dan sepupu sepakatnya. Saudara mara jauh dan dekat semua ada. Majlis persandingan siapakah sebenarnya ini?

" Tepi sikit...kami nak tengok pegantin....kacau..." Dimarahi adiknya Insyirah.

Sanggup Syira mengelarkan dirinya pengacau semata-mata kerana sepasang pengantin itu? Tak boleh jadi! Hebat sangat ke mereka tu? Perasaan ingin tahu meruap-ruap. Badan dipusingkan kembali. Kali ni jantung nak meletup ke dan melompat ke dia tak kisah. Apa yang penting, dia mahu melihat wajah pasangan pengantin yang sedang bersanding itu. Kaki menginjak anak tangga ketiga, keempat dan kelima. Kini dia berdiri di hadapan pelamin. Bertembung mata dengan manusia yang menjadi pengapit. Abang Idham? Azie?

" Siapa yang bersanding abang Idham?" Menyoal Idham dengan dahi berkerut-kerut.

" Kaulah!" Soalannya dijawab Azie. Kipas tangan yang menutup muka pengantin perempuan diturunkan. Memang dia. Dia. Dayangku Inara!

" Aku? Aku? Aku sanding dengan siapa?"

" Dengan dia...." Perlahan-lahan Idham menurunkan kipas tangannya.

" Di...dia?!"

" Tidak!!!!" Jeritan kuat bergema. Mata terbuka luas. Nafas tercungap-cungap. Ashtagfirullah....

" Ya, Allah mimpi rupanya..." Bangkit bersandar di kepala katil. Meraup muka. Kenapa boleh mimpi macam ni? Kenapa lelaki yang bersanding bersamanya jejaka muda lagi tampan?! Memegang kepala. Pening-pening lalat kerana terbangun secara mengejut. Mesti sebab fikir pasal dia sebelum tidur, sebab tu terbawa-bawa masuk ke dalam mimpi...

" Sebab tidur tak baca bismillah kot...." Menyedapkan hati di tengah malam buta. Bantal di tidur ditepuk-tepuk. Kemudian menadah tangan membaca ayat tiga Qul. Ditiup kanan dan kiri. Kembali membaringkan tubuh. Menarik selimut sehingga menutupi dada. Berniat untuk menyambung tidur yang terganggu oleh mimpi yang tidak pasti masuk di bawah kategorikan mimpi indah atau mimpi ngeri. Ala...mimpi, apa saja boleh terjadi. Sambung tidur lagi berfaedah. Mata dipejamkan. Dayang lena sehingga ke pagi.......

" Che Peah....." Panggil Dayang lembut.

" Apa?" Soal Che Peah yang sedang menyapu bedak pada muka.

" Dayang mintak tolong sikit boleh?" Bersandar di muka pintu bilik Che Peah.

" Tolong apa? Kalau dalam kemampuan Che Peah...InsyaAllah Che Peah tolong...."

" Turun bawah nanti, kalau Che Peah nampak Gibran dekat bawah.....Che Peah tolong cakap dengan dia Dayang dah pergi kerja sendiri. Boleh?" Muka kesian demi minta simpati.

" Kau Dayang........tak baik menipu!" Intan menyampuk dari muka pintu bilik tidurnya.

Dayang garu kepala. Dengar saja orang bercakap budak Intan ni. " Malam tadi dia called, cakap nak hantar Dayang pergi kerja. Dayang memang tak nak dia hantar, tapi tersetuju pulak. Tolonglah Dayang...." Rayu Dayang.

" Dah tak setuju kenapa cakap setuju?" Marah Che Peah.

" Dah Gibran tu cakap kaki Dayang ni makan bulan baru sembuh. Jalan banyak-banyak nanti kena pakai wheelchair....Dayang takutlah. Tolonglah Dayang......"

" Budak ni! Yelah...yelah....nanti Che Peah cakap dengan dia. Intan....kau dah siap? Che Peah dah siap ni. Jom kita turun...."

" Dah...aku tunggu kau je Che Peah. Habis, kau tak saing kami Dayang?" Aju Intan.

" Korang gerak dulu laa, karang aku terserempak pulak dengan Gibran tu....sia-sia alasan yang Dayang karang untuk Che Peah cakap dekat Gibran..." Balas Dayang. Sengih comel.

" Jangan lupa kunci pintu rumah!" Pesan Intan sebelum berlalu.

Lima belas minit berlalu, Dayang bersiap-siap untuk meninggalkan rumah. Dalam perkiraannya, tentu Gibran sudah meninggalkan perkarangan flat tersebut. Yakin dengan telahan sendiri, pintu rumah dibuka dengan senyum senang menghiasi bibir. Terkuak sahaja daun pintu, semyum mati.

“ Assalamualaikum!” Terjegul wajah Gibran dan ucapan salamnya.

" Wa....wa...waalaikummusalam...." Kalut Dayang menjawab salam. Terasa malu dan segan untuk menatap wajah itu.

" Awak....awak....buat apa kat sini?" Kusangka dah selamat, rupanya tersepit! Boleh lelaki ni tunggu depan pintu?....

" Hantar Dayang pergi kerjalah..." Jawab Gibran bersahaja.

" Che Peah tak cakap ke saya dah pergi kerja dulu?"

" Ada..." Jujur Gibran mengiyakan.

" Habis tu kenapa tak pergi lagi? Ada depan rumah saya pulak?"

" Sebab Che Peah cakap, Dayang tak pergi kerja lagi, dia ada kat atas. Tapi, dia suruh cakap dia dah pergi kerja sendiri..."

Ya.....Allah Che Peah!!!! Dinding.....mana dinding. Nak hantuk kepala. Rasanya malam ni ada yang makan selipar Jepun!

Gibran sembunyi senyum. Dia sengaja datang awal kerana takut Dayangku Inara ada helah lain. Mulut berjanji untuk dihantarnya ke tempat kerja, otak ligat itu pula bukan boleh percaya, mesti ada rancangan untuk melepaskan diri. Rupa-rupanya telahannya benar belaka!

" Jomlah....dah lambat sangat ni..." Melihat jam di pergelangan tangan.

Lambat-lambat Dayang angguk. Sebelum itu, pintu rumah sewanya dikunci rapi. Membuntuti langkah Gibran separuh rela. Kalau tidak kerana mimpi malam tadi, tak adalah dia segan-segan begini dengan Gibran. Suka lagi ada sebab ada orang hantar pergi kerja. Tak payah merebut bas pagi-pagi ni....

Tiba di tempat letak kereta, Dayang Segera bergerak ke sebelah tempat duduk pemandu. Membuka pintu dan meluru masuk ke perut kereta tanpa dijemput. Buat kereta orang serupa kereta sendiri!

Gibran membiarkan sahaja. Cuma sedikit pelik dengan tingkah laku gadis itu. Asyik tertunduk-tunduk macam orang Jepun. Tadi nyaris-nyaris langgar tiang!

Tali pinggang keselamatan ditarik. Pergerakan Gibran di tempat duduk pemandu diawasi dengan ekor mata. Tanpa diminta, mimpi yang dialami malam tadi menjelma di ingatan. Buat dia semakin segan untuk memandang wajah Gibran. Apa tidaknya, malam tadi dia bermimpi duduk bersanding pengantin baru dengan dengan jejaka tampan di pelamin nan indah. Diapit oleh abang Idham dan Azie. Inilah orangnya, jejaka itu. Gibran! Kata orang mimpi selepas waktu subuh mainan syaitan. Tapi dia termimpikan semua itu sebelum waktu dinihari menjelma. Apa tandanya? Nak kata dia jatuh cinta dengan lelaki ini, rasanya tidak. Dia sedar status sendiri.......

" Kita gerak sekarang?"

Dayang angguk lagi. Masih tertunduk-tunduk. Sekejap-sekejap tarik tali handbag, sekejap kemudian tarik hujung lengan baju kurungnya.

" Dayang dah breakfast?”

“ Belum…dah! Dah!” Kalut Dayang menjawab.

“ Belum ke dah?”

“ Semalam dah breakfast….pagi ni belum lagi..”

Gibran tergelak. Dayang ni, takkan dia nak tanya pasal sarapan semalam, tentulah hari ni. " Kita singgah makan dulu nak?"

" Tak.Tak...tak nak!"

" Nanti perut kosong. Masuk angin. Pengsan kat tempat kerja ke apa ke...siapa yang susah...tu, nanti kaki sama masuk angin. Pakai topang laa Dayang..."

" Tipulah! Mana ada kaitan."

" Ada."

" Ada?" Berfikir sejenak. Otak cerdiknya gagal menyalurkan maklumat. " Erk....kat office nanti saya makan..." Termangu-mangu mengaru kepala.

" Make sure."

" InsyaAllah...." Terlebih prihatin betul. Ke Gibran ni ada niat tersembunyi? Nak pikat dia tak?! Sebab tu muncul dalam mimpi orang! Tak boleh...tak boleh jadi!

" Awak!" Panggil Dayang.

" Saya?"

" Awaklah....siapa lagi!

" Ada apa?"

Memejamkan mata mengumpul kekuatan. " Saya nak bagitau satu perkara....."

Menoleh Dayang sekilas. " Cakaplah...."

" Awak kawan baik dengan abang saya kan, jadi.......tentu awak dah tahu saya dah kahwin?"

" Tau....so?"

So? Eh...eh....orang ni...." Tak baik awak tau awak cuba nak pikat saya...." Menyampaikan maksudkan secara terus dan terang.

" Pikat?" Gibran buat-buat ketawa. Cuba menyorokkan kebenaran. Ingatkan Dayang tak peka. Perasan juga...." Saya cuma nak bertanggungjawab sebab kaki Dayang cedera kerana saya. Kalau tak, tak adanya saya buat macam ni...." Menyambung kata apabila tawa olok-oloknya reda.

" Tak? Erk..." Malu. Malunya!!!! Tangan kanan naik menutup muka daripada dilihat Gibran. Nak sorok kepala dalam handbag!

" Kesian dengan suami awak...."

Lelaki ni kenal dengan suaminya? Rasa malu berterbangan pergi. Berganti dengan perasaan ingin tahu. " Awak kenal dengan lelaki yang kahwin dengan saya?" Memandang Gibran tanpa kelip.

" Dayang....Dayang. Dayangku Inara bt Saufi....."

Panggil-panggil nama kita pulak, soalan tak jawab lagi." Gibran.....Gibran.....erk Gibran bin apa?" Mengajuk gaya cakap Gibran.

" Gibran Emir...bin Ghazi..."

" Hah! Yang tulah....jawab soalan saya boleh?" Seakan pernah didengari sebaris nama itu. Tidak asing. Sama seperti nama.....

" Tak...tak kenal. Confirm tak kenal!" Pintas Gibran laju.

" Owh! Ingatkan kenal....." Wajah suami yang dilihat sejurus selepas upacara akad nikah melatari ruang mata, namun samar-samar.....

" Saya tak kenal dia.......tapi, saya kesian dengan dia. Kesian sebab digantung tak bertali....tak baik awak buat anak teruna orang macam tu...." Kedengaran pilu dan sayu dalam nada yang dituturkan Gibran. Dayang dikerling, menanti reaksi gadis itu.

Anak teruna orang? Bujang terlajak agaknya...." Saya tau....berdosa......" Tutur Dayang perlahan. Ada rasa kesal tersemat di dadanya. Dia sudah cuba menyakinkan diri untuk menerima pernikahan dengan lelaki gentleman, menurut ayah. Padahal, semua itu satu penipuan. Sebenarnya, dia dikahwinkan dengan lelaki tua berjanggut! Maklumat yang boleh dipercayai itu hanya diperolehi di saat-saat akhir. Mujur ada Azie sebagai penyampai info. Tak sanggup dia memanggil lelaki yang dah sebaya ayah itu....abang? Sayang? Kalau tak nikah, dia bukan anak ayah. Apa lagi yang boleh dilakukan? Nikah dan larilah!

Ini tidaklah bermakna dia terlalu memadang rupa, sekurang-kurangnya biarlah sedap mata memandang. Tak kacak, tak tampan, manis ada. Sejuk hati. Sekarang, segala-galanya sudah terlambat. Nasi dah jadi bubur...

" Tak teringin nak jumpa dia?"

Mengeleng laju. Cemas riak wajahnya. Berjumpa dengan lelaki yang bergelar suaminya bagaikan satu igauan yang menakutkan. Konon jumpa sekejap, lepas tu terus kena tangkap tak lepas-lepas. Sadis!

" Kalau dia nak cari penganti saya, saya izinkan...."

Gibran terpana dengan kenyataan Dayangku Inara. Tak sangka jawapan itu yang akan didengari. Sempuk nafas...." Kalau dia tak nak perempuan lain....tapi nak awak satu-satunya?"

" Malang nasib dia....sebab, saya tak nak dia...."

Sakit dada. Menelan liur yang terasa berpasir. " Sampai bila awak nak menyorok?"

" Sampai saya ada kekuatan.....bila kekuatan tu dah ada,saya akan tuntut keadilan untuk diri sendiri...." Kata Dayang memandang lurus ke depan.

" Dayang nak buat apa?"

" Adalah....."

Gibran panas punggung. Tidak tenang pemanduannya sepanjang perjalanan pagi itu. Dayang nak buat apa? Dirinya dilanda kegusaran...


Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

10 comments :

  1. Hahahahahaha... terbaekk la che peah niii!!
    amekaw dayang.. :P

    ReplyDelete
  2. alahai gibran mengaku je la

    ReplyDelete
  3. anggun dh x post lg ke???

    ReplyDelete
  4. Kahkahkah...kelakar sungguh citer ni...ada ke Dayang 'gantung tak bertali' kat husbandnya.
    Sambung lagi cik writer.

    ~kak min~

    ReplyDelete
  5. hahahaha. alahai dayang. memang luruslah. che' peah pun sama 2x5 lurus juga. agaknya kalau Gibran terus terang mau terjun kereta si dayang nih.

    ReplyDelete
  6. Kesian kat che peah malam nanti jadi mangsa amukan dayang...

    ReplyDelete
  7. che peah..oh.. che peah ,sesuai le ko layan lawak dayang ni.. Pening Gibran dibuatnya..

    ReplyDelete
  8. adoi dayang....itu laki awak la....
    Che peah...kelakar la ko.

    ReplyDelete
  9. Che Peah bole jd plakon teryeekk lah...hahahaa...
    Gibran2..klo ang bgtau prkara sbnar kan x pyh nk smput2 dah...hehehee... kak nurf, TERBAIK!

    ~chuink2~

    ReplyDelete