U n Uols

Saturday, September 28, 2013

SI PENGEJAR CINTA BAB 7

"CIK DENA dah turun pangkat...” Ami mengejek. Menarik kerusi lalu duduk. Dena menarik kerusi yang bertentangan.
“Mi, jangan buat aku marah....” Tidak perlu bertanya siapa yang menjadi penyampai berita, kerana dia tahu  tiada orang lain selain Farah.  Apa tidaknya, segala tugas yang dilakukan pagi ini dipantau gadis itu. Selalunya dia yang memantau Farah, sekarang dah terbalik, dia lakukan tugas Farah, Farah jadi Penyelia. Adrus pula jadi tuan muda!
Bukan aku yang cakap, budak kau yang cerita, si Farah.  Dia cakap sekejap Cik Dena jadi budak dobi, sekejap jadi cleaner...sekejap jadi itu, sekejap jadi ini. Wah! Layanan first class.”
“Orang dah berbudi, aku kenalah balas. Tak naklah nanti berhutang budi tu sampai mati. Lagipun aku dah terlanjur berjanji. Tak buat karang, dia akan tuduh aku jenis manusia mungkir janji sampai sudah. Seksa nak tanggung tuduhan macam tu...”
“Yalah. Lagi satu kalau tak tunaikan, kena potong jari. Kudung tak pasal-pasal...”  Ami ketawa seronok. Lucu mengenangkan Dena yang terlepas cakap tak kena masa.
“Ungkit lagi pasal tu siap kau!” Marah. Emosi tak stabil kerana onar Adrus pagi ini. Adrus mengerah tenaganya ikut suka. Dena, hantar baju saya! Dena, sarapan saya! Dena, kemas bilik saya! Dena, Dena, Dena, dan Dena!  Lama-lama kepala sesak sampai dia berpinar-pinar!
“Dia dah pergi kerja?”
“Dah kot. Kalau tidak, tak tenang hidup.”
“Macam isteri layan suami dah. Sebelum suami pergi kerja...siapkan pakaian, sarapan, itu...ini...bla...bla...” Omel Ami.
“Dia tahu aku rasa bersalah...sebab tu dia buat aku macam ni. Dia memang bijak menggunakan kesempatan depan mata.”
“Kau tak perlu nak rasa bersalah atas apa yang berlaku dulu... Adrus je yang tak matang. Tak boleh fikir kebaikan di sebalik tindakan kau. Berjaya apa dia sekarang...”
“Dulu...dia tak matang lagi. Muda remaja....bertindak tak ikut akal. Perkara tak berlaku seperti yang dia nak. Sentaplah...”
“Perkara dah lama kot...tapi aku tengok sentap dia tak surut-surut. Makin menjadi-jadi...”
“Lama dia simpan marah dengan aku...baru sekarang dapat dilepaskan... nanti-nanti okeylah dia...”
“Ya..ya je kau bercakap...”
Adenalis sengih. Tiada huraian lanjut untuk membalas. Dia juga masih sedang berharap, berdoa semoga Adrus tidak lagi memusuhinya. Sampai bila mereka nak jadi lawan? Hidup takkan tenang selagi sengketa ini tak terlerai.
“Sebelum tiba masa 'nanti-nanti okeylah dia', kau dapat tahan sabar ke? Karang berlaku lagi kes sepak-menyepak... Kali pertama lepas, kali kedua mesti naik mahkamah.”  
“InsyaAllah boleh. Nasib baik dia tak minta aku buat perkara yang bukan-bukan.” Meluahkan kelegaan. Minuman disisip sedikit.
“Yelah. Nasib baik dia tak letak syarat.. ‘Dena awak kena nikah dengan saya. Tapi sepanjang pernikahan kita awak mesti jadi orang gaji saya.” Ami ajuk gaya Adrus. Selepas itu dia ketawa terkekeh-kekeh.
“Ish! Kau ni.. Minta simpang. Aku ni ada emak lagi. Kalau dah masuk hal macam tu, kena minta izin Puan Zaida. Kalau mak aku tak kasi… Mana boleh!” Dena tergeleng-geleng. Tak sanggup dia nak fikir sejauh itu.
“Orang kata kan, Dena. Lelaki ni akan jatuh kerana perempuan. Jatuh sebab cinta. Dan ada yang berjaya juga kerana perempuan...kerana cinta.” Ami membuka topik selingan sambil menikmati makan tengahari.
“Maksudnya...” Aju Dena.
“Kawan lama' kaulah...”  Dua jari dari kedua-dua belah diangkat. Membuat aksi pengikat kata.
“Siapa?” Buat-buat tak faham.
“Adrus. Dia tu, aku tak tahu nak letak dalam kategori mana. Kau rasa dia dalam kategori satu atau dua?” Menganalisa.
“Dua-dua sekali kot.”Cinta telah membuat Adrus alpa. Lupakan segalanya. Setelah hatinya dikecewakan, dia mula bangkit mengejar sesuatu yang lebih pasti.
“Ke kategori tiga...”
“Yang ketiga apa pula?”
“Wayar tersumbat. Gila!”
Dena ketawa. “Merepek...”
“Siapa yang gila?” Nash bakal suami Ami singgah di meja mereka. Sempat menyampuk perbualan yang tidak diketahui hujung dan pangkalnya. Wajah Dena dan Ami dipandang silih berganti. Menagih jawapan daripada kedua-duanya.
“Kawan Dena, Ad....arghh!!” Ami terjerit kecil. Kakinya ditendang oleh Dena dari bawah meja. Isyarat agar tidak meneruskan cerita. Mata Dena terjegil,
“Kawan.... Kawan Dena....err...ada....adalah.” Ami menutup cerita dengan menayang sengih.
“Aku dengar kau sepak orang, Dena. Betul ke?” Soal Nash. Ketinggalan jauh. Cerita dah berlalu berhari-hari dia baru nak ambil tahu.
“Cerita dah basi, Nash. Dah selesai pun. Aku dah capai kata sepakat dengan si mangsa. Mana kau pergi sampai ketinggalan jauh kat belakang?”
Nash kawan yang dikenali selepas tamat belajar di universiti. Berkenalan kerana secara tidak sengaja, sebelum mereka sama-sama bekerja di hotel ini. Dia mengenali Nash sebelum mengenali Ami lagi. Ami dikenali selepas berkhidmat di hotel ini. Dari rakan sekerja yang berhai-hai mereka jadi teman sekepala. Dia tidak pasti sejak bila Nash simpan perasaan kepada Ami, yang dia tahu Nash ambil langkah pertama ajak Ami keluar berdua hujung tahun lepas. Selepas beberapa kali menggunakannya supaya mengajak Ami lepak-lepask bersama. Kawan-kawan ingin merasa bahagia. Dia restu sahaja. Beberapa bulan lepas kedua-duanya selamat mengikat tali pertunangan. Tidak lama lagi akan berkahwin.
“Jangan kau tak tahu Dena, dua tiga hari ni Nash sibuk kalahkan menteri... Nama je satu tempat kerja. Nak jumpa bukan main susah.. Asyik terperuk dalam dapur tu. Dia dating dengan periuk belanga.”
“Kita masuk bab masalah rumah tangga korang ke apa ni?” Dena bergurau. Dia faham. Ami bercerita sambil meluahkan ketidakpuasan hati. Kiranya serapang dua mata. Dua dalam satu.
“Saya bukan saja-saja terperuk...kami kat kitchen busy...siapkan hidangan untuk macam-macam majlis. Betul-betul sibuk minggu ni.” Perjelas Nash. Mencapai minuman Ami. Diteguk juga walau Ami menegah.
Korang sambung je gaduh. Aku kena pergi ni...”
“Pergi dah?”
“Yup! Tugas sedang menunggu.”
“Kerja konon. Padahal saja tak nak lepas-lepak dengan aku kan? kan?”
“Ala....aku nak bagi peluang korang dating...tu Ami dah keluar aura merajuk. Pujuklah Nash.” Menolak kerusi lalu bangun.
“Banyak kau punya peluang. Kena bahamlah aku dengan mak singa ni...” Ujar Nash tak bertapis. Ketawanya bergema. Bersambut dengan tawa Dena.
“Ada-ada je kau, Nash. Aku pergi ni... Ami, tak mahu gaduh-gaduh. See you  later okay!” Dena goyang jari telunjuk. Dengan tawa yang masih bersisa, dia berlenggang pergi. Kerjanya banyak jadi tidak boleh bertanggug-tangguh.
Ami mencebirkan bibir. Menghantar pemergian Dena dengan perasaan tak puas hati.  Kena kau!
“Awak. Saya nak tanya boleh?” Aju Nash. Dena sudah kembali menyambung kerja. Tinggallah dia dan Ami sahaja di meja itu. Peluang sedang terbuka untuk dia menjalankan tugas merisik khabar. Dia bukan mahu menyibuk, cuma ingin membantu Ikmal. Mengurangkan persoalan yang bertanda soal dalam kepala lelaki itu.
“Apa?” Ami membalas acuh tak acuh.
Guest yang bernama Adrus....siapa sebenarnya dia dengan Dena?”
Ami duduk tegak. Jari telunjuk dihala tepat ke wajah Nash. “Konon ketinggalan berita...padahal awak kat dapur sibuk mengumpat ya?” Brdalih dengan serkap jarangnya
“Tak...Tak....” Nafi Nash.
“Habis tu dari mana awak dengar pasal guest yang bernama Adrus ni?”
“Ikmal.”
“Ikmal? Dia cerita apa?” Terbit rasa menyesal kerana meminta bantuan daripada Ikmal sewaktu kemunculan mengejut Adrus di pejabat tempoh hari. Tanpa izin dari Dena, dia tidak akan membuka apa-apa cerita. Lebih-lebih lagi kisah peribadi gadis itu.
“Dia tak cerita sangat. Cuma dia ada cakap, dia tak percayakan lelaki tu.”
“Saya cakap, nanti saya selidik lebih lanjut dari awak...”
Sorry...saya tak tahu apa-apa.” Kata Ami. Menyembunyikan kisah sebenar.
“Awak....ceritalah. Next weekend nak beli barang hantaran kahwin tak? Nak tak?” Mengugut.
“Mestilah nak!”
“Bagitahu saya dulu...”
“Awak ugut saya?” Ami jegil biji mata.
“Tak..tak adalah. Saya gurau je. Sumpah!” Sungguh dia hanya bergurau. Tiada niat lain.
“Okey, kita tak payah kahwin!” Ujar Ami marah. Bangkit segera dari kerusi. Menapak pergi kerana panas hati dengan tunangnnya. Nash ditinggalkan terkulat-kulat.  
“Ami...Ami!” Kerana hendak menolong kawan, uruskan kahwin dia pula yang bercelaru. Mak singanya kalau naik darah, teruk juga. Berhari-hari belum tentu reda marahnya. Ikmal kau risik sendirilah, aku tak dapat nak tolong...

Telefon yang diletak dalam mood senyap bergetar dan menyala. Adenalis mengerling sekilas tanpa niat untuk menjawab panggilan tersebut. Dia sedang membincangkan sesuatu yang penting dengan rakan sekerjanya. Apabila telefon terus-terusan menyala dan bergetar, dia mengalah. Perbincangan segera ditamatkan.  
“Hello.” Sapanya lembut.
“Kak Dena sibuk ke? Banyak kali Mira telefon, tak jawab...”
“A'ah sibuk juga. Kenapa Mira telefon akak?” Panggilan daripada adiknya, Amira.
“Mira kat stesen bas ni. Baru sampai dari kampung. Akak datang ambil Mira ya?”
“Dah balik sini? Kak Dena kan dah cakap, minggu depan Akak balik kampung. Kita balik sini sama-sama. Kenapa datang awal pula?”
“Mira balik awal sebab ada hal sikit. Akak datang ambil Mira, okey? Mira tunggu....”
“Hmm...okey. Tunggu kat sana sampai Akak datang.”
Tamat sesi bertelefon dengan Amira, Adenalis mencapai apa-apat yang patut. Bersedia untuk bergerak ke stesen bas. Telefon yang telah disimpan ke dalam beg tangan berbunyi lagi. Tangan diseluk ke dalam beg, mencapai telefon. Dada telefon diseret dengan hujung jari tanpa melihat pemanggilnya.  Dia tahu mesti Amira yang menelefon lagi.
“Apa lagi Mira? Sabarlah, sekejap lagi Akak sampai,” ujar Dena sebaik panggillan dijawab. Tangan sibuk membetulkan pakaian di tubuh. Telefon dikepit dengan bahu.
“Mira?” Pemanggil di hujung talian menyoal.
Tangan segera naik memegang telefon. “Siapa ni? Soal Dena.Sedar bukan panggilan daripada Amira.        
“Saya...”
“Saya siapa?”
“Sayalah!”
“Sayalah siapa?” Nada suara naik separas. Susah sangat ke hendak memperkenalkan diri?
“Awak ni kenapa? Ini saya, Adrus!”  Suara Adrus kedengaran marah.
“Oh! Adrus...”
“Saya nak minum petang. Hantar ke bilik!” Mengarah ikut suka.
“Err..awak dah balik dari pejabat?” Resah. Tengok jam di pergelangan tangan.
“Dah. Jangan lupa hantar, saya tunggu.”
“Sekarang?”
“Sekaranglah...” Hilang sabar.
“Err...apa kata awak turun ke coffee house? Saya ada hal ni, nak keluar....”
“Apa saya peduli! Apa yang saya nak mesti ada.” Tegas Adrus. Melengking-lengking suaranya.
“Yalah-yalah, saya hantarkan!” Marah juga. Klik. Talian diputuskan.
Ya! Adrus akan dapat minum petangnya sebagaimana yang dikehendaki, tapi lebih lambat daripada jangkaan lelaki itu. Sekarang, apa yang lebih utama adalah menjemput Amira di stesen bas!
Amira telah menempuh perjalanan jauh yang memenatkan, takkan dia sanggup membiarkan adiknya menunggu lebih lama. Kasihan Amira. Adiknya maka tanggungjawabnya, jadi usah menjadi penghalang dia menjalankan tugas sebagai kakak. Adrus? Lelaki itu akan diuruskan kemudian...

Kaki kiri disilangkan di atas kaki kanan. Jari-jemari mengetuk tempat meletak tangan kerusi yang duduki. Jelas menampakkan ketidaksabaran empunya diri. Leher sudah beberapa kali dipanjangkan ke arah pintu masuk hotel. Bayangan yang ditunggu tetap belum muncul.
“Bercakap je lebih...” Adruce membebel.
Lama dia menunggu minum petangnya dihantar Adenalis ke bilik. Dari setengah jam membawa ke satu jam, gadis itu tidak juga kunjung datang. Lantas dia ke lobi hotel, mencari Dena. Menurut rakan sekerja Adenalis yang bertugas di kaunter depan, gadis itu terpaksa keluar kerana urusan penting. Namun Dena sempat menitipkan pesan agar disampaikan kepadanya. Pesanan yang tertulis di atas sekeping kertas putih itu hanya menambah bengkak di hati! 'Encik Adrus sila tunggu dengan penuh kesabaran. Saya akan kembali setelah urusannya selesai...' Tuhan sahaja yang tahu paras marahnya waktu ini.
Dena! Mata menangkap Adenalis di pintu hotel. Bingkas bangun. Gerak diatur menuju ke arah Dena. Perhintungan harus dibuat!    
“Mana awak pergi?!” Menjerkah kuat.
“Saya kan dah cakap, saya ada hal,” balas Dena.
“Hal apa?!”
“Saya pergi jemput adik...”
“Adik?” Kemarahan kendur. Adrus baru sedar ada seorang gadis remaja bersama Dena. Wajahnya saling tak tumpah seperti wajah Dena. Adik Dena? Dahi berkerut. Dulu masih kanak-kanak. Sekarang dah besar?
“Adik. Ini adik saya. Saya keluar sekejap sebab jemput dia di stesen bas.” Menjelaskan panjang lebar agar Adrua faham situasinya.
“Ini...Am...” Cuba untuk menyebut nama adik Dena. Dia ingat-ingat lupa.
“Amira.” Sambung Dena.
“Dah besar...” Adrua berkata perlahan. Adik Dena yang kali terakhir dilihat dulu masih kanak-kanak, kini sudah remaja. Nampak sangat dirinya semakin bertambah usia. Bukan tua, tapi semakin dewasa!
Wait!  Abang ni...” Sampuk Amira yang dari tadi sekadar menjadi pendengar perbualan kakak dan lelaki berkemeja putih itu. Dia cam siapa lelaki itu.  Lelaki ini pernah berkunjung ke kampung mereka.
“Belajar atau dah kerja?” Adrus memotong laju dengan soalan yang sengaja ditanya.
“Belajar,” jawab Amira. Senyum ramah.
“ Belaja kat mana?”
“Uitm.”
Study elok-elok...” Memberi sedikit nasihat. Beralih pula kepada Adenalis.
“Dena, minum petang saya. Hantar ke bilik.” Arahnya seraya berlalu. Datangnya ikut suka, perginya juga begitu.
“Kak Dena! Dia...dia kan Abang Adrus?” Bulat mata Amira bertanya. Memperlihatkan betapa terkejut dirinya dengan pertemuan ini.
“Tolong buat-buat tak kenal, Mira. Dia akan lebih gembira dan bahagia kalau kita buat macam tu....” Kata-kata daripada mulut Dena yang mengundang pandangan aneh Amira.
“Kenapa?” Keadaan yang tidak dapat difahami.
“Dia benci kakak Mira ni.  Benci, marah dan dendam.”
“Kenapa pula?” Masih belum faham sepenuhnya masalah orang dewasa. Situasi yang di hadap kakaknya agak kabur untuk dibayangkan.
“Hati dia patah kerana Akak...Mira agak, dia akan senyum manis dan layan kita baik-baik?”
Amira angguk, baru dia mengerti akan maksud Adenalis. Dia mengandaikan kakaknya telah meninggalkan kesan kekecewaan yang besar kepada Adrus. Dia nampak dingin dan kasar layanan lelaki tu terhadap kakaknya. Dia juga nampak mata Adrus yang bersinar-sinar sewaktu memandang kakaknya. Benci, dendam dan bersisa cintakah? Pandangan kakaknya juga begitu. Dia pula yang binggung dalam merumuskan keadaan.
“Tapi kenapa dia di sini?” Aju Amira.
“Sebagai salah seorang tetamu kami.”
Angguk lagi. Hmm...Kak Dena pergilah. Sambung kerja. Miraatunggu kat sini. Tak lama kan?”
Sorry ya Mira? Terpaksa singgah sini dulu. Tak dapat balik rumah terus.  Rehat-rehat...”
“Tak apa.” Amira tidak kisah. Dapat juga dia menjamu mata di tempat kerja Adenalis. Bukan selalu dapat peluang seperti ini.
“Akak pergi ya...” Dena meminta diri. Harus menunaikan satu tugasan. Menghantar minum petang buat tuan muda, Adrus!
“Okey..” Balas Amira.

Lepas mata Adenalis. Amira mengeluarkan telefon. Mendail nombor seseorang untuk menyampaikan perkhabaran tentang pertemuan sebentar tadi. Orang yang sepatutnya juga mengetahui perkara ini ...

3 comments :

  1. Dendam sguh Adruce ni ngn Dena...kalaulah ikmal lebih mesra dgn dena lg melaharlah cemburu si adruce kan?

    ReplyDelete