U n Uols

Thursday, March 31, 2011

KAU DAN AKU BAB 12 (bahagian 1)

Suasana makan malam meriah dengan kehadiran Tengku Haninah dan Tengku Lukman. Penuh satu meja dengan pelbagai masakan. Semuanya hasil air tangan Datin Sheila dan dibantu oleh mak cik Zah. Beriya-ria Datin Sheila memasak demi meraikan kedatangan adiknya suami isteri. Sambil menikmati hidangan mereka bercerita. Min hanya bersuara apabila sesekali Tengku Haninah bertanyakan perihal dirinya. Tengku Haninah pula jenuh cuba mengingatkan diri supaya berHati-hati ketika bercakap dengan Min supaya tidak terlepas cakap di hadapan kakak dan abang iparnya. Padahal dalam kepalanya pelbagai perkara ingin ditanyakan kepada gadis itu. Ingin mengetahui tentang kehidupan gadis itu spanjang lima tahun mereka tidak bertemu muka.


Perkara yang lebih penting dia akan membantu Luth Qadri memiliki hati itu kembali sementara keberadaannya di Kuala Lumpur. Min amat menghormatinya. Kalau pun Qad masih ditolak, sekurang-kurangya gadis itu akan termakan kata-kata pujukannya. Bukan dia bersikap kejam sehingga mahu memaksa Min menerima anaknya sekaligus bergelar menantu. Tetapi semua yang dilakukan demi perasaan kasih kepada kedua-duanya. Sebagai orang tua dia dapat merasakan Min masih menyimpan rasa cinta untuk anaknya,pada masa yang sama gadis itu tidak dapat memberi kemaafan. Diharap tempoh masa yang panjang yang dilalui tanpa kehadiran Luth Qadri dapat memulihkan hati yang disakiti itu.


" Ambik laut ni Min....nasi tu tambah lagi....kenapa makan sikit sangat..." Tanpa menuggu Tengku Haninah menyedukkan laut ke pinggan nasi Min.
Min sekadar mampu menjawab dalam hati...'Min dah kenyang.....'
Dia berasa sedikit kekok. Dulu Tengku Haninah dan Tengku Lukman senang di sapa dengan gelaran mama dan papa. Sekarang dia mengelarkan wanita itu dan suami dengan panggilan auntie dan uncle , sama seperti yang digelar kepada Datin Sheila dan Dato Ismail. Pada awalnya wanita itu kelihatan terkejut. Terpandangkan kakak dan abang ipar yang turut bersama mereka membuatkan dia memahami situasi Min. Dia sendiri pula yang selalu hampir tersasul membahasakan diri mama. Tengku Lukman tenang sahaja. Susah juga berlakon secara realiti ni....desis hatinya.


" Tambah nasi ya....? Mangkuk nasi tambah sudah dicapai. Kali ini Min sempat menolak.


" Eh....tak pe auntie....Min dah kenyang...."


" Sikit sangat Min makan....auntie masak tak sedap ke?" Kata Datin Sheila pula.


" Sedap....sedap.....siapa yang berani cakap tak sedap tu....tadi petang Min dah makan kat office....sebab tu tak boleh makan banyak...tengok semua orang makan bertambah..." Jawab Min. Memang dia ada minum petang dekat pantry dengan Aida.


" Budak-budak zaman sekarang berdiet. Jaga badan....awak ni...." Dato Ismail bersuara.


" Raykal makan banyak ....sedap....." Sampuk Raykal tanpa dipinta.


" yelah...atuk tau Raykal kan good boy..."


" Berdiet apanya bang...badan dah langsing macam gini. Min tak payah diet dah bang....cantik jelita dah. Ramai yang berkenang pun..." Gurau Datin Sheila.


Luth Qadri yang sedang berselera menikmati masakan Datin Sheila tersedak tiba-tiba mendengarkan kata-kata Mak ciknya. Ramai yang nak siapa? Aish.....tak boleh jadi ni....
Dalam keadaan terpaksa Min menghulurkan air untuk lelaki itu. Ini kerana dia hanya duduk bersebelahan dengan Luth Qadri. Takkan nak buat tidak tahu.
Luth Qadri meminum rakus air yang yang diberikan.


" Erm...erm..." Dia berdehem untuk menghilangkan perit di tekak.


" Qad kamu tak apa-apa ke?" Tanya Tengku Haninah prihatin. Kesian melihat anak terunanya yang memerah muka menahan perit. Mesti sebab dengar ada orang lain yang berkenangkan Min......


Air digelas diteguk lagi. Barulah dia bersuara. " Okey....okey ma...." selera sudah terbantut.


" Nasi tu tak nak habiskan?" Soal Tengku Lukman apabila melihat Luth Qadri tidak lagi menyentuh nasi di pinggan.


" Biarlah tekak dia sakit agaknya. Tambah air untuk Qad... Min." Suruh Dato Ismail. Min mengikut tanpa banyak soal.


" Hah .....sesuai kamu berdua....dua-dua makan tak habis...." Kata Datin Sheila.
Luth Qadri tertawa. Hilang keperitan di tekak. Itu baru betul...
Min pura-pura tidak dengar. Minuman dicapai dan diteguknya. Lebih kepada menyorokkan wajah yang terasa tebal di sebalik gelas. Memang tak tahan kena giat. Gelas pun jadilah....Semua yang mendengar ketawa sakan. Hai...orang kat sebelah ni ketawa tahap tak ingat. Suka sangat ke? Geram pasal hal dalam kereta masa balik dari pejabat siang tadi pun belum hilang lagi.


Dalam kereta siang tadi......
" You jangan buat perangai depan parents I nanti. Depan diorang tu jangan asyik nak menjeling....bagila mama happy sikit. Kalau tak fikir perasaan I sekalipun jaga hati mama dan papa. Mama tu harap sangat you jadi menantu dia..."


" Habis tu nak buat macam mana?...bukan diorang tak tau I dah tak suka....mama you lagi faham perasaan I ni..."


" Menjawab....,menjawab....karang I bagi greenligth kat mama suruh cerita semua kat auntie Sheila nak?......lepas tu auntie cerita dekat kak Tina......lepas tu tau-tau jelah....."


" You....you...eeeeiiii...jahat!". Marah Min.


" Kalau tak nak macam tu, depan mama nanti selalu-selalu senyum kat I. Lagipun....senyum itu sedekah...." Kata Luth Qadri dengan senyuman melebar. Min masam mencuka.



******************************************************************************


"Nak ke mana Min? Come...duduk sini...." Panggil Tengku Haninah apabila Min yang baru keluar dari dapur melintas di ruang tamu. Dia tahu Min cuba elakkan diri daripada mereka.
Alamak baru ingat nak menyorok dalam bilik. Macam tahu-tahu pulak...Bila teringatkan amaran Luth Qadri Min angguk. Melangkah ke ruang tamu. Matanya melilau mencari tempat duduk yang strategik. Semua sudah penuh. Kerusi berangkai tiga diduduki oleh Dato Ismail dan Datin Sheila, di tengah-tengah mereka ada Raykal. Kedua-dua kerusi sisi pula di duduki Tengku Lukman dan Tengku Haninah. Tempat kosong cuma di sebelah Luth Qadri, di kerusi berangkai dua. Lelaki itu menepuk-nepuk tempat duduk di sebelahya sambil tersenyum. Menyampah!


Tengku Haninah mengukir senyum bahagia melihat Min dan Luth Qadri yang duduk bersebelah. Betul-betul seperti pasangan bahagia. Datin Sheila yang perasan akan adiknya yang memerhatikan pasangan itu turut tersenyum. Baguslah kalau Haninah ni berkenankan Min. Harapkan Luth Qadri,asyik mengusik sahaja kerjanya.Pernah terlintas di fikirannya untuk menyuarakan kepada Luth Qadri supaya memikat Min...tapi bimbang pula ditertawakan anak buahnya itu. Orang kacak macam Luth Qadri tentu saja punya ramai pilihan. Takkan setuju dengan pilihannya.


Walau bagaimanapun, kadang-kala dia perhatikan Luth Qadri dan Min seperti pasangan bercinta, sepeti sudah kenal lama. Pernah juga dia tertangkap lelaki itu asyik merenung Min, yang si Min pulak asyik menjeling. Ala-ala marah sayang. Seorang merajuk, seorang memujuk. Dia sekadar memerhati dari jauh dan mendoakan yang terbaik buat mereka berdua.


" Esok Min pergi kerja dengan Qad juga ke? Baguslah macam tu, kongsi kereta." Kata Tengku Haninah cuba menimbulkan suasanA antara dia dan Min. Suaminya dan Dato Ismail sedang berbual sesama sendiri.


" Tak....esok Min pergi sediri, kaki macam dah okey..."


" Pergi dengan I apa salahnya....kitakan satu office."
Min memandang Luth Qadri di sebelah. Sembunyi-sembunyi bagi isyarat suruh diam. Namun lagi banyak lelaki itu bercakap.


" Dapat sahut seruan kerajaaan...dahla jimat minyak....pastu pergi dan balik kerja berteman. Taklah bosan..." Sambung Luth Qadri lagi. Kali ini Min sudah Mencerlung. Diam boleh tak? Luth Qadri tayang muka comel.
Nafas ditarik untuk menghilangkan rasa marah sebelum berpaling ke arah Tengku Haninah.


" Min tak nak susahkan orang lain. Min boleh pergi sendiri."


" Tak susah....lagipun Qad dah ajak tu...."


" Aaah Min...auntie lagi suka kamu pergi dan balik kerja dengan Qad. Takde auntie risau-risau lagi kamu balik lambat...."


" Tak apalah...Min tak selesa naik kereta orang."


" Em.....yelah ikut suka Min..."

Dengan mama dan Datin Sheila pun tak cair ni....tak boleh jadi...
Hah idea sudah datang...


Untuk versi penuh dapatkan novel Kau Dan Aku di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari www.p2u.my untuk pembelian secara online.

1 comment :

  1. apakah yg ada dlm kpale qad tuh..
    jgn la yg luar alam sgt

    ReplyDelete