U n Uols

Wednesday, April 13, 2011

KAU DAN AKU BAB 16

Min yang sedang minum bersama-sama Seri dan Aida di Secret Recipe tersedak tiba-tiba. Terbatuk-batuk dia. Aida cepat-cepat menghulurkan tisu. Seri menepuk-nepuk belakang gadis itu. Alah kesiannya.


“ Apasal kau ni? Tak baca bismillah ek?” Telah Seri. Beriya-ia Min tersedak.


“ Orang kata kalau kita beriya-ia tersedak, ada orang tengah bercakap pasal diri kita. Pasal perkara penting tetang diri kita…..”


“ Betul ke? Siapa orang tu?” Tanya Seri dengan wajah musykil. Mata dikecilkan kepada Aida.
Aida tayang gigi. “ Er…..er…..aku….aku kan orang jugak.” Seri dan Min mencebir. Mulutnya dilapkan dengan tisu.


“ Orang yang nama Aida tu bukan boleh percaya sangat. Propa je lebih…” Kedua-duanya berkata serentak. Tercetus ketawa mereka.


“ Mengata-mengata…..tak percaya sudah!” Aida nada merajuk.


“ Kau tau tak? Boleh masa kita orang keluar hari tu, Min bawak bodyguard……”
Seri mengubah topik. Sempat dia menangkap wajah Min yang mencerlung memandangnya.


“ Siapa-siapa?” Tanya Aida tidak sabar. Hilang rajuknya.


“ Tak ada siapa-siapa…..” Jawab Min. Menyiku lengan Seri di sebelah.
“ Ada….alah, takkan kau tak kenal…..bekas tunang Min. Bos korang…Min tak cerita apa-apa kat kau ke?”


“ Bos…kita….orang…bekas……tunang….Min? Soal Aida sepatah-sepatah. Ops! Silap buka cerita la pula! Nampaknya Min tak cerita apa-apa dekat Aida pasal sejarah hubungannya dengan Luth Qadri. Jangan marah kawan....Seri tayang muka kesian dekat Min.


“ Eeii….geram betul….kau pandai-pandai cerita kenapa? Hah kau pulak jangan memandai sebar cerita ni kat office!” Min memandang Seri tajam. Kemudian beralih kepada Aida pula.
Aida tukar wajah serius. Patutlah Min berahsia sangat. Berkali-kali dia serkap jarang, Min tak mengaku sampai sudah. Alih-alih hari ini terbongkar cerita yang lebih menarik daripada yang dijangkakan. “ Aku ni memang jenis yang banyak mulut, tapi pernah kau dengar cerita yang kau pernah bagitau aku orang kat dalam office tu dok bercakap? Tak pernah kan….you can trust me! Aku kan kawan kau….kita dah macam adik-beradik”. Ada ke aku dicop tak boleh simpan rahsia. Baik punya kawan!


“ Yela….yela…aku percaya.” Balas Min.


“Sampai hati kau bertunang tak jemput aku. Tak jemput satu hal, pastu tak bagitau pun……”


Min mengangkat tangan meluku kepala Aida. “ Masa tunang dulu, aku tak kenal kau lagi. Habis macam mana nak jemput…..” Jawab Min.


“ Bila masanya kau tunang ni? Tak faham betul….” Kepalanya digosok-gosok. Ada ke ketuk kepala aku….Nak marah pun tak boleh sebab teringin benar nak dengar cerita Min. Karang tak jadi cerita pula.


“ Kami tunang dah lama, masa tengah belajar dulu…”
Aida melopong. Gaya biasa dia bila terkejut. Min geleng kepala.


“ Aku percaya kau…..jangan cerita dekat orang lain. ”


“ Hah…bagus! Dah tu sambung cerita lagi.” Kata Aida kepada Min kemudian memandang Seri, meminta gadis itu menyambung ceritanya.


“ Hari tu aku ingat nak bagi surprise dekat Min jumpakan dengan peminat dia masa kat U dulu….alih-alih dia bawak bos korang….terkilan betul mamat tu.”


“ Mamat mana? Handsome tak?”


“ Arman Ashraf. Gila tak handsome…dia dah lama sukakan Min. Dulu tak berani kacau sebab dah jadi tunang orang. Tup-tup dia dengar Min tak kahwin lagi. Itu yang dia call aku bertanya….aku cakaplah Min tak jadi kahwin. Dia tanya kenapa….aku tak cakap….lepas tu dia suruh aku aturkan dia jumpa dengan Min. Aku ikut je…mana tau kot-kot sangkut…tapi kacau betul, dia boleh angkut bos kau sekali.” Seri melepaskan tawa. Aida turut tersengih.


“ Hello! Bukan aku yang ajak dia….dia yang tiba-tiba masuk kereta aku. Aku nak buat apa? Nak tunggu dia keluar…..alamak bertanduk kau kena tunggu.”


“ Nasib baik Min cakap dekat Arman tu dia dengan Luth Qadri setakat kawan je. Mereka tak ada apa-apa lagi sekarang. Apalagi bercahaya memancar-mancar muka dia….sebelum tu macam dah tukar kelat.” Sekali lagi Seri dan Aida terkekeh-kekeh ketawa. Kurang bahan perasa punya kawan. Sedap-sedap dok bercerita bagai…..macamlah aku tak ada kat sini…”


“ Hoi! Bercerita sakan nampak…orang yang korang cerita ada bertenggek kat sini. Jaga hati aku ni sikit….ketawa tak ingat…” Celah Min. Dia menarik muka masam. Minah dua ekor ni, kalau bergosip tahap tak ingat!


“ Takkan sentap kut? Aku cerita yang betul apa…”


“ Tak, tak, aku suka….cerita lagi…..sambung…sambung.” Min buat-buat senyum.


“ Jom sambung lagi. Agaknya bos korang makan hati lepas dia dengar Min cakap macam tu. Makan langsung tak habis….yelah yang mintak putus dulu Min. Dia tak pernah nak putuskan pertunangan diorang. Dia still anggap Min tunang dia….” Sambung Aida menyudahkan ceritanya.


“ Begitu rupanya…..aku suka tengok kau dengan bos. Sepadan gitu…” Usik Aida. Siap dicuitnya bahu Min.
Seri mencebik. “ Mamat tu? Baik tak usah. Girlfriends keliling pinggang. Makan hati lagi kawan kita……”


Aida ketawa sakan. “ Orang handsome…..Min jugak yang bertuah. Girlfriends keliling pinggang tapi Min sorang yang dia nak….hahahah.”


“ Nasib Min…hahaha…” Seri turut menyambung gelak.


“ Dah, jom sambung shopping. Malas aku melayan korang. Banyak lagi barang aku nak beli.


Mereka menyusuri beberapa butik kasut jenama terkemuka. Memilih dan mencuba di kaki masing-masing. Terleka melihat kasut yang pelbagai fesyen. Hampir sejam mereka di dalam akhirnya mereka kedua dengan menjinjit beg kertas jenama butik berkenaan di tangan masing-masing. Belum puas dengan barang-barang yang dibeli mereka menyusuri kedai demi kedai sehingga tangan masing-masing penuh dengan beg shopping. Dalam asyik bershopping Min tidak lupa untuk membelikan hadiah buat anak buah kesayangannya. Untuk ibu dan ayah di kampung juga turut dibelikan. Dia sudah membuat perancangan untuk pulang ke kampung dalam masa terdekat. Permohonan cutinya masih belum diluluskan.


Hampir jam 8.30 malam barulah mereka selesai membeli-belah. Min dan Seri berpisah dengan Aida dikawasan meletak kereta. Kemudian Min memandu kereta menuju ke rumah sewanya kerana perlu menghantar Seri yang menumpang keretanya. Pelawaan Seri supaya dia singgah sebentar terpaksa ditolak apabila melihat jam sudah menjengah 9 lebih. Selepas menghantar Seri kereta meluncur laju menghala ke kediaman Datin Sheila. Tidak sabar dia mahu tiba di rumah. Penat yang teramat sangat. Jalan ke sana sini tanpa henti. Namun nyata kepuasan menjadi miliknya apabila dapat memiliki baran-barang yang diidamkan. Penat pun penatlah…


Min naik ke biliknya setelah bersapaan seketika dengan Datin Sheila di ruang bawah. Sempat Datin Sheila bertanya sama ada dia sudah makan malam atau belum. Tadi dia sempat singgah di medan selera sebelum pulang. Menikmati makan malam bersama-sama Seri dan Aida selepas bersolat maghrib. Apa yang ada di kepalanya hanyalah mahu membersihkan diri. Seterusnya menyelongkar barang-barang yang dibeli tadi. Tidak sabar pula nak cuba semua barang-barang tu. Seronoknya kalau hari-hari dapat shopping. Mesti kepala tak tension. Untuk Datin Sheila juga dibelikan hadiah. Tak tahu sama ada wanita itu berkenan atau tidak.


Selesai membersihkan diri. Min bersolat isyak. Sesudah itu dia menghampiri barang-barang yang dibeli. Belum sempat dia menyentuh apa-apa. Elok sahaja teLefonnya berlagu. Siapa telefon ini? Menjeling nama yang tertera. Ayah? Ke ibu tak sihat?
Min menjawab salam yang dihulurkan. “ Ada apa yah? Ibu tak sihat ke?”


“ Tak….tak bukan pasal ibu. Ayah nak Min balik kampung. Kalau boleh esok jugak.”


“ Kenapa ni Ayah? Ada yang tak kena ke?” Selalu tak pernah ayah suruh balik tergesa-gesa.


“ Balik ajelah….karang ibu betul-betul sakit baru menyesal…..”


“ Yelah Min balik…..alah ayah bagitaulah ada apa?”


“ Budak ini….ayah cakap balik….balik….ke kamu nak suruh ibu yang cakapkan?” Tanpa dilihat En. Mirwan Min mengeleng.


“ Erk….tak nak….ye esok Min balik.” Salam dijawab seelum talian dimatikan.
Hilang mood hendak menyelongkar barang-barang yang dibeli tadi. Aduh ada apa ni? Esok kena balik kampung….bawa Raykal sekalilah. Boleh juga jadi peneman. Hati ni kenapa berdebar-debar saja?


Untuk versi penuh dapatkan novel Kau Dan Aku di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari www.p2u.my untuk pembelian secara online.

No comments :

Post a Comment