U n Uols

Monday, September 03, 2012

NOVEL KAMI DAH KAHWINLAH!

Tajuk asal Ini Kisah Kita

Blurb Belakang Novel

“Jaga adik sepupu ni, macam jaga adik sendiri. Tak boleh terlebih, tak boleh terkurang. Pegang adat keluarga kita. Adat turun-temurun kita…” – Nenek Saripah
Siapa kata berkahwin tak perlu restu, tak perlu persetujuan keluarga? Raqib Aryan dan Sara Cempaka, dua orang sepupu yang saling jatuh cinta. Padahal pada zaman kanak-kanak, mereka langsung tidak bertegur sapa dan hanya jeling-menjeling. Tapi apabila kedua-duanya dapat melanjutkan pelajaran di pusat pengajian yang sama, hubungan mereka menjadi mesra.
Pada mulanya mesra sebagai saudara sepupu, lama-kelamaan bercambah menjadi cinta. Tapi, bagaimana dengan Nenek Saripah yang memegang kuat adat keluarganya?
Akhirnya, mereka memutuskan untuk bernikah secara rahsia. Rahsia yang disimpan dari London terbongkar di Malaysia apabila Elman Amar dan Mak Su Mimie dapat mencium hubungan sebenar mereka berdua.
“Kak Sara suka abang?” – Muhamad Elman Amar
“Petang semalam, mak su nampak kau orang berdua kat tepi tasik. Betulkan itu kau orang?” – Mak Su Mimie
Walaupun tanpa restu keluarga, namun mereka tetap mempertahankan hubungan suci itu. Rasa cemburu dan dugaan diharungi bersama-sama dengan pujuk dan memujuk. Tapi,cadangan Nenek Saripah telah menggugat pendirian Raqib Aryan dari terus merahsiakan hubungan mereka. Walaupun ditegah oleh Sara Cempaka, namun kisah hubungan mereka harus dikhabarkan kepada nenek!
“Hari ni jangan tayang senyum sangat... Nanti Mak Cik Habibah dengan anak dia terpikat habis…” – Sara Cempaka
“Bimbang ke? Kalau macam tu, Sara janganlah tinggal suami tersayang ni sorang-sorang. Ada yang nak menempel karang.” – Muhamad Raqib Aryan
Adakah rahsia hubungan mereka mampu diterima oleh keluarga terutama Nenek Saripah? Rahsia perkahwinan mereka akan terbongkar dalam… Kami Dah Kahwinlah!



Ok...Kami Dah Kahwinlah! dah keluar. Boleh order kat sini http://p2u.my/


Kepada yg menantikan e-novel ini jadi sebuku....oh..eh bukan....sebuah buku (maapkn sy)...boleh dapatkan sekarang jugok!  


Itu sajelah agenda mempromosi...xdan nk tolis byk2^^

Bye3...

Friday, July 27, 2012

Bab 18:Hati Bertanya Siapa Kamu

" Kau jadi ke nak pergi rumah Puan Sri tu Dayang?"


" Mestilah jadi......tengok Dayang dah siap....."


" Sorry laa aku tak boleh temankan...." Kata Intan dengan muka serba-salah.


" Kenapa pula Intan? Jom laa teman Dayang pergi sana......"


" Aku lupa, ada date malam nanti.....kalau kau cakap awal-awal bolehlah. Last minute baru cakap...baik kau simpan sampai bulan depan. Lepas tu baru bagitau...." Balas Intan. Berbaring di kerusi. Mata terhala ke tv.


" Che Peah mana?" Mencari-cari kelibat Che Peah. Sejak pagi dia tak nampak kawan yang seorang itu. Ke mana Che Peah pergi?


" Che Peah kat sini!" Sahut Che Peah. Keluar dari bilik tidurnya.


" Che Peah boleh teman Dayang kan?"


" Dayang.....dah lupa ke? Malam karang Che Peah ada majlis makan-makan dengan kawan-kawan sekolah dulu....takut tak sempat pulak."

" Habis tu siapa nak teman Dayang ni?"


" Kau ajak je Gibran tu..." Saran Intan.


" Dia ada hal. Kalau tidak Dayang ajak juga."


" Dia ada hal apa hujung-hujung minggu macam ni? Ada hal dengan girlfriend ke? Habis kau dengan dia ni apa kes?" Intan sibuk nak tahu.


Dayang diam. Soalan Intan tergantung tidak berjawab. Melalui telinga bagai angin lalu. Kepalanya sibuk memikirkan perkara lain. Handphone dah masuk dalam beg. Dompet pun dah. Apa yang belum ya? Semua dah bawa, tapi kenapa rasa semacam. Dup. Dap. Dup. Dap jantung ni dari tadi...


" Dayang kena pergi soranglah nampaknya..." Mengangkat beg ke bahu. Kunci di atas meja dicapai. Bersedia untuk bergerak.


" Bye Intan. Bye Che Peah. Dayang pergi dulu!" Bergerak ke pintu rumah sambil melambai-lambai.


" Dayang! Dayang! Soalan Intan kau tak jawab lagi." Laungan Intan sia-sia. Dayang hilang lesap di sebalik pintu rumah.

" Dia gemeruh sangat laa tu. Nak jumpa Puan Sri sekeluarga."

" Sekeluarga? Lain macam je Puan Sri tu...." Intan ketuk dagu. Che Peah garu kepala.




" Mana tetamu awak ni Puan Sri Suraya?" Tan Sri Ghazi tengok muka jam di pergelangan tangan. Tidak cukup dengan itu, dia kerling lagi jam besar di dinding rumah.

" Sabar sikit. Datanglah dia nanti....." Memanjangkan leher meninjau perkarangan rumah. Mana budak Inara ni?

" Tak jadi datang dah tu. Boy, kita makan dulu....." Mengajak Gibran yang diam sejak tadi di sofa. Lebih banyak mendengar dan melihat pertelingkahan ibu bapanya. Untuk menyampuk dia langsung tiada hati. Bosan dipaksa Puan Sri Suraya supaya bersama-sama meraikan tetamu istimewa. Tak tahulah istimewa tahap mana. Apa yang dia tahu uminya mahu memperkenalkan tetamu kepadanya. Perkenalan yang bermotif! Buat dia runsing. Daripada cakap-cakap Puan Sri Suraya condongnya ke arah calon isteri!

Namun perkara tersebut didiamkan daripada pengetahuan abahnya. Tidak mahu menambahkan kerusingan yang sedang memberat. Jika sampai ke pengetahuan Tan Sri Ghazi, perkara yang besar bertambah-tambah besarnya!


" Kita tunggu ajelah sekejap lagi abah." Kata Gibran cuba menenangkan suasana. Melihat bunga-bunga pertelingkahan abah dan uminya, ada kemungkinan akan berlaku perang besar. Lebih baik dicegah sebelum terlambat.


Puan Sri Suraya tahan hati. Sebal dan geram kepada Tuan Sri Ghazi sedang bersatu menjadi satu. Dicucuk lagi mahunya dia meletup!


Sudahlah membuat paksaan supaya tetamu istimewanya diraikan di banglo ini. Bukan di apartment Gibran seperti mana rancangan awalnya. Demi untuk memperkenalkan Inara gadis yang mencuri perhatiannya kepada Gibran, tidak rela dia mengalah begini. Keadaan pula yang tidak memihak kepadanya. Jadi terpaksa juga akur dengan permintaan Tan Sri Ghazi.


Perbualan telefonnya dan Tan Sri Ghazi dua hari lepas...


" Hello!"


" Hmm...awak nak apa telefon saya?" Tan Sri Ghazi bertanya malas kepada pemanggil di hujung talian. Tumpuannya masih di televisyen. Tanpa perlu memperkenalkan diri, dia sudah tahu siapa pemanggil yang menelefon ke rumahnya ini.


" Ingat saya nak sangat telefon awak Tan Sri Ghazi?! Saya cuma nak jemput datang apartment Gibran hujung minggu ni. Itupun kalau nak datang. Kalau tak nak, tak paya datang." Maklum Puan Sri Suraya.


" Apartment Gibran? Ada apa dekat sana?"


" Saya jemput tetamu istimewa!" Suara bertukar teruja.


" Siapa?" Mengesyaki sesuatu. Dia pasti bekas isterinya itu punya niat tersembunyi. Dia kenal keterujaan itu.

" Nak tau datang!"


" Awak rancang apa kali ni Puan Sri Suraya?" Serius nada Tan Sri Ghazi.


" Rancang apa? Jemput kawan saya datang rumah pun salah ke?"


" Siapa kawan awak tu? Budak mat saleh yang awak nak kenalkan dengan Gibran itu lagi ke? Kalau budak itu, saya tak akan datang. Gibran juga!"


" Eh, kenapa awak ni? Jangan nak jadi batu api mengapi-api anak saya pulak...kali ni niat saya baik tau..."


" Saya kenal sangat dengan awak Puan Sri Suraya. Niat baik awak selalunya tak baik untuk orang lain!"


" Tapi kali ni tidak...."


" Awak ingat saya percaya?"


" Awak kalau tak syak yang bukan-bukan dengan saya tak boleh? Kita nak buat benda baik dikata nak buat benda tak baik...." Mendengus marah. Geram dengan syak yang hampir mengena.


" Macam nilah.....ajak tetamu istimewa awak tu ke sini." Putus Tan Sri Ghazi. Pada fikirannya lebih senang untuknya memantau rancangan bekas isterinya jika tetamu yang kononnya istimewa itu dibawa ke banglonya.


" Saya tak setuju!" Bantah Puan Sri Suraya.


" Saya akan bagitau Gibran supaya jangan balik apartment hujung minggu ni!"


" Tan Sri Ghazi! Awak main ugut-ugut pulak?" Marah.


" Tawaran saya masih terbuka. Terima atau tolak? Tolak bermakna awak harus raikan tetamu istimewa awak tu sorang-sorang. Terima, bermakna saya dan Gibran akan sama-sama tolong awak meraikan tetamu istimewa itu...macam mana?"


" Tan Sri Ghaziiiii!!" Jeritan kuat Puan Sri Suraya bergema. Tan Sri Ghazi faham-faham sendiri. Jeritan setuju....


Hampir di serang sakit kepala mendengar kata-kata sindir menyindir di antara Tan Sri Ghazi dan Puan Sru Suraya, Gibra bangkit dari duduk. Menuju ke almari hiasan yang menempatkan bingkai-bingkai gambar. Album gambar pernikahannya dengan Dayang beberapa bulan lalu yang turut diletakkan di atas almari itu diambil. Kembali ke sofa dengan album di tangan. Tiada gambar persandingan, hanya gambar ketika akad nikah dilaksanakan. Album itu dibelek-belek. Tersenyum melihat sekeping gambar di mana dia sedang bersalaman dengan tok kadi, nun di belakangnya kelibat Dayang juga kelihatan. Sedang menolak kipas tangan pengapit pengantin perempuan. Gibran tergelam bersama album gambar yang merakam memori indah majlisnya dulu. Diiringan suara latar bertikam lidah umi dan abahnya...


" Ting..tong....ting..tong..." Loceng rumah berbunyi ditekan seseorang.


" Dia dah sampai!" Mata Puan Sri Suraya bersinar ceria. Bingkas bangun menuju ke pagar.


Tan Sri Ghazi mencebik. Mengintai-gintai dari pintu rumah sahaja. Dari jauh itu hanya ternampak seorang gadis manis berbaju kurung sedang menyalami Puan Sri Suraya. Wajah tetamu itu masih tidak dapat dilihat, terlindung dengan rambut separa bahu yang jatuh mengurai apabila gadis itu menunduk mencium tangan bekas isterinya. Tika gadis itu menyelak rambut ke belakang, Tan Sri Ghazi tergeleng-geleng tidak percaya.


" Boy...Boy..." Panggilnya.


" Ya...Abah..."


" Gibran Emir! Look at this. You will be surprised!"


Untuk mengetahui kisah ini selanjutnya, boleh dapatkan naskah cetak ini pada harga:

Semenanjung : RM19
Sabah/Sarawak : RM22
(Diskaun RM3 Untuk Pembelian Online)



Pembelian secara online novel HATI BERTANYA...SIAPA KAMU? dan kesemua novel-novel keluaran Karya Seni dan Penulisan2u boleh dibuat di sini http://www.karyaseni.my
Pastikan kesemuanya menjadi milik anda!

Thursday, July 26, 2012

Bab 17: Hati Bertanya Siapa Kamu

Bersandar pada pintu kereta sambil berpeluk tubuh. Pandangan dihala lurus ke arah bangunan pejabat di hadapannya. Menanti sesusuk tubuh yang gagal dihubungi sejak semalam menerusi telefon. Berjumpa sekejap pagi ini sebelum dia diperdaya si gadis! Kesempatan makan tengahari hari ini digunakan untuk bertemu dengan si dia yang berkenaan. Cermin mata hitam ditanggalkan. Susuk tubuh yang ditunggu-tunggu sudah kelihatan. Sedang menapak bergandingan dengan seorang wanita. Langkah kaki diatur untuk menghampiri sesusuk tubuh itu.


" Dayang!" Tegurnya.



Dayang kerut dahi. Siapa pula yang memanggi-manggil namanya di kala dia hendak cepat mengisi perut?


Menoleh ke belakang. " Awak? Buat apa kat sini? Saya tak habis kerja lagilah..."


" Gib tunggu Dayang."



" Tunggu saya buat apa? Saya nak pergi lunch ni....."



" Kita lunch sama-sama?"



" Saya nak pergi lunch dengan...." Menunjuk Bee di sebelah.



" Saya pinjam kawan awak boleh?" Potong Gibran. Bertanyakan si Bee.


" Boleh. Tapi kena tanya tuan punya badanlah....." Bee, tersengih-sengih. Bertuah orang, ada mamat handsome ajak lunch.


" Tak boleh. Tak boleh. Tuan punya badan cakap tak boleh! Saya dah janji dengan Bee ni hah.....awak kalau nak makan pergi makan sendiri. Kedai makan banyak kat sana tu. Makanan Cina ada, India ada, Melayu ada....pilih yang mana suka. Suka hati." Dayang berloyar buruk. Menunjuk ke seberang jalan.



" Dayang......"

" Kau pergilah Dayang...." Bee menyampuk. Kesian melihat wajah hampa kawan Dayang itu.


" Erm...ada syarat! Kawan saya ni boleh ikut sekali." Paut lengan Bee.


" Tak apalah Dayang. Kau pergi laa lunch dengan kawan kau ni. Aku tak apa.....tak naklah aku jadi orang ketiga..." Bee sengih mempamerkan barisan giginya.


" Tapi Bee...."



" Ala, tak apa."



" Terima kasih." Ucap Gibran buat Rubiah.



" Aku jalan dulu Dayang!" Bee berlalu. Lambat-lambat pergi, lambat pula dia balik pejabat nanti.

" Bee!" Panggil Dayang. Bee melambai-lambaikan tangan sahaja tanpa menoleh ke belakang. Terus berlenggang pergi.

" Bee...." Dayang memangil lagi. Perlahan.

Gibran sengih suka. " Kita pergi makan?"

" Tak naklah.....tak ada selera nak makan nasi dah...." Hilang selera konon, padahal perut sedang berkeroncong hebat! Kruk, krak. Kruk, krak sejak tadi. Pagi ini sekadar mengalas perut dengan segelas air kosong. Tentulah ketahanan perutnya tidak seberapa. Bermacam-macam jenis hidangan tengahari sudah terbayang-bayang di ruang mata. Kalau tidak dapat makan tengahari ini, maka kempislah perut tak berisi.....

Mati sengihan di wajah. Hari ini memang hari dia terkena dengan Dayangku Inara. Pagi-pagi lagi pula tu. Tengahari ini Dayang nak buat lagi? Dia berlembut, Dayang tunjuk keras? Dayang nak tengok dia berkeras juga agaknya.

" Sekarang, saya pun rasa tak ada selera nak makan nasi. Saya rasa nak makan orang!" Cukup tegang wajahnya saat itu. Mencerlung marah.

Hai, kawan. Marah ke? Alah, usik-mengusik sikit takkan tak boleh." Kita...kita makan nasi...." Kata Dayang tak lancar. Sengih sumbang. Cari pasal lagi kau Dayang!

" Kereta kat sana.....jalanlah cepat!" Tahan diri daripada mengukir senyum. Tahu takut. Ini baru dia acah sikit.

" Orang dah nampak laa.....itu pun nak bagitau. Saja nak tunjuk hebat....bla..bla.." Rungut Dayang perlahan. Menonong ke kereta. Masih ada hati nak membebel.

" Apa Dayang cakap?"

" Tak....takde. Tak cakap apa...."



Cheese cake dalam pinggan putih yang dihidangkan pelayan sebagai pencuci mulut dicuit sedikit dengan sudu. Dibawa ke mulut sambil mata terjuling ke atas. Sebal. Hilang nikmat makan tengahari itu kerana Gibran membawanya ke restoran makanan barat. Dia nak makan nasi! Pasal tak ada selera tadi hanyalah alasan semata-mata. Itu pun Gibran boleh percaya ke?

" Sikitnya makan? Dayang malu dengan saya ya?"

Tersedak Cheese Cake yang baru disudu ke mulut. "Uhuk....uhuk..." Dayang terbatuk-batuk.

" Ya, Allah....siapalah yang mengumpat Dayang ni...." Gibran suakan gelas minuman ke hadapan Dayang. Gadis itu meneguk rakus minuman yang separuh gelas sehingga hampir habis. Merah muka tak cukup oksigen!

" Say...saya...." Masih ada hati hendak berkata-kata walau tekak sedang terasa perit.

" Nak minum lagi? Air Dayang dah habis. Minum Gib punyalah...." Menukar gelas minuman Dayang yang sudah tidak berisi dengan gelasnya. Dayang seperti mahu memperkatakan sesuatu lagi. Namun minuman itu diteguk juga. Gibran senyum. Hati di dalam senang bukan kepalang. Gembira dengan perkongsian pertama mereka ini...

" Saya bukannya malu! Cuma Dayang nak makan nasi...."

" Kan tak ada selera makan nasi?"

" Itu cuma pembayang. Tau pembayang? Pembayang Dayang tak ada hati nak keluar makan dengan awak...faham dah?"

" Haa....."


" Esok jangan datang office Dayang laaa....gi...." Perlahan sahaja suara Dayang di hujung kata-katanya. Mata gadis itu melekat pada pintu masuk restoran. Tidak berkalih! Seakan terpaku melihat sesuatu...

Gibran ikut memusingkan badan memandang ke belakang. Ingin sama melihat apakah yang menjadi perhatian Dayang sehingga gadis itu tergaman sebegitu rupa. Tiada yang pelik pada pandangannya. Hanya seorang lelaki berjanggut dan berkemeja putih sedang bercakap dengan pelayan. Dayang kenal ke dengan lelaki itu?

" Prang!" Sudu jatuh ke piring. Gibran berkalih kepada Dayang.

" Kenapa ni? Are you okay?" Pucat lesi wajah Dayang! Duduknya kelihatan tidak senang. Gelisah!

" Saya.....saya....nak balik!" Tutur Dayang dalam nada bergetar. Di landa gemuruh. Mata menukas pandang Gibran. Walaupun begitu, pintu masuk restoran masih diawasi dengan ekor mata. Dalam diam dia memanjat doa agar, lelaki berjanggut yang hanya ternampak sisinya itu cepat-cepat berlalu. Takut! Benaknya memikirkan pelbagai kemungkinan.

" Kenapa ni.....Dayang tak sihat?" Bertanya lembut. Wajah Dayang direnung tak berkalih.

" Kita...Gib, jom kita balik!"

" Tell me.....kenapa ni? Hmm? Kita kan tak habis makan lagi...."

Mengeleng-geleng. Dia sebenarnya terganggu dengan kehadiran lelaki berjanggut di pintu masuk restoran. Lelaki tersebut mengingatkan dia kepada tok janggut yang bergelar suaminya. Sungguh dia tak bersedia untuk meneruskan hidup di samping lelaki itu.


" Kita...kita...balik? Tolonglah...." Merayu Gibran.

" Dayang kenapa?"

" Dayang...Dayang....takut..."

" Takut? It's okay...Gib ada....."

" Dayang tak nak jumpa dia...."

" Siapa?"

" Dia..." Menunjuk ke pintu masuk.

" Mana?"

Gibran toleh arah yang sama. " Siapa?" Tiada sesiapa lagi yang kelihatan di situ.

" Lelaki berjang......." Memejam celikkan mata untuk melihat dengan jelas. Eh....lelaki berjanggut tadi tidak ada lagi di situ? Memanjangkan leher mencari-cari di segenap ruang restoran. Memang tidak ada. Leganya. Seraya terlepas beban yang menghimpit sebentar tadi. Dada terasa sangat lapang. Semangatnya kembali.

" Tak ada siapa-siapa!" Pantas menuturkan. Cuba menyembunyikan rasa segan. Malunya kalau Gibran dapat tahu dia naik takut apabila terserempak dengan lelaki berjanggut! Tak kira siapa lelaki itu. Gementarnya pasti datang.


" Betul?" Tidak yakin.

" Dayang....saya okay je!"

" Tadi....macam tak okay..." Gibran hairan sendiri. Seketika muka Dayang pucat tak berdarah. Sekarang wajah itu kembali ke asal.

" Itu tadi....sekarang dah okay." Senyum senang.

" So, kita nak balik sekarang ke apa ni?"

" Eh...habiskan makanan awak tu dulu, kejap lagi baru kita balik office..."

" Tadi ajak balik?" Apa yang Dayang nampak sebenarnya? Bimbang pula dia memikirkan.

" Saja....main-main. Tak boleh ke?"

" Saja-saja? Sampai bibir terketar-ketar, sampai pucat le...."

" Sekejap! Stop talking. Ada call..." Dayang angkat lima jari kepada Gibran. Menghentikan percakapan lelaki itu. Kemudian mengagau tangan itu mencari telefon yang sedang berbunyi.

" Waalaikumusalam....." Menjawab salam si pemanggil.

" Sihat aunty...."

Aunty? Pastinya perempuan. Gibran pasang telinga.

" Bila?"

" Erm.....boleh kot."

" Tengah lunch ni...."

Dayang tergelak. " Tak adalah aunty....dengan kawan...."

Gibran jungkit kening. Kawan je? Kenapa tak cakap teman lelaki? Sedap juga sikit hatinya yang mendengar....

" Yelah. Apa-apa hal saya call aunty......"

" Call...betul saya call..."

" Ok, bye aunty...Assalamualaikum..." Menyimpan telefon ke dalam handbag.

" Kenapa tak makan?" Bertanya Gibran. Lelaki itu sedang memandangnya tak berkalih.

" Cakap dengan siapa?"

" Yang telefon tadi ke? Mak datin...."

" Kenapa? Dia nak apa?"

" Dia ajak Dayang pergi rumah dia weekend ni....." Terang Dayang bersahaja.

" Mak datin mana tu? Dayang nak pergi ke?" Tak sedap hati dengan perkara yang disampaikan Dayang. Dia tidak tahu kenapa...

" Baru je kenal. Tak sengaja teraccident dengan dia. Kenal masa tu. Tengoklah, pergi kot....aunty dah beria sangat..."

Gelisah. Resah. " Dayang tak payah pergilah....hmm?"

" Kenapa?" Berkerut dahi.

" Kan baru je kenal? Dia ada niat tak baik ke? Tak takut?"

Diam sejenak. Puan Sri Suraya memang laa nampak garang dan sombong. Apabiila sudah mengenali wanita itu, sikap dan perwatakannya berlainan sekali dengan penampilan yang ditonjolkan. Dia yakin Puan Sri Suraya wanita yang baik-baik

" Tak kot. Aunty tu baik je...."

" Tak boleh pergi. Saya tak bagi!" Sungguh. Sekarang hatinya berdebar-debar tidak senang.

" Kenapa awak ni?"

" Tak ada kenapa-kenapa!"

" Kenapa Dayang mesti dengar cakap awak??"

" Memang Dayang mesti dengar!"

" Sebab apa?"

" Sebab saya sua.....!"

" Siapa awak?" Terkelip-kelip memandang Gibran. Lelaki ini selalu begitu. Mahu memperkatakan sesuatu, namun tidak terluah. Kerap membuatkan dia tertanya-tanya sendiri...

" Sebab saya...." Tarik nafas dalam-dalam.

" Sebab...erk....sebab, sebab saya kawan baik abang awak. Kawan Dayang. Gib larang Dayang pergi rumah mak datin tu!"

Dayang mencapai sudu. Kembali menikmati Cheese Cakenya dengan tenang, seperti tiada pertelingkahan yang berlaku. " Alasan tak kukuh. Tak kukuh..." Mengoyang-goyang jari manis tangan kiri di hadapan Gibran.

" Dayang.....janganlah pergi."

" Weekend, bukan Dayang buat apa-apa. Apa salahnya pergi.....manalah tau mak datin ada anak bujang handsome. Boleh berkenalan..."

" Ada ke?"

" I dont know....sebab tu kena pergi kan..." Kenyit mata. Nakal lagak Dayang. Sekadar bergurau. Tiada niat tersembunyi.

" Dayang...." Menyeru nama itu. Bersandar ke belakang. Degupan jantungnya berlari-lari pantas. Mengambarkan rasa tidak senang yang hadir dalam diri saat ini. Terasa-rasa seperti ada sesuatu yang bakal berlaku. Mak datin mana laa yang Dayang nak jumpa tu...dan kalau adaanak bujang, jangan sesekali berani kenalkan dengan Dayang!


Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

Thursday, July 19, 2012

Bab 16: Hati Bertanya Siapa Kamu

Pintu rumah dibuka. Che Peah dan Intan melangkah keluar sementara Dayang menahan pintu. Kepala dijenguk ke dalam rumah untuk memeriksa jika ada manusia yang masih berada di dalam. Apabila pasti semua orang sudah berada di luar, Dayangku Inara mengunci pintu dengan segugus kunci di tangan. Selesai tugasnya, dia berpaling menghadap kedua-dua orang temannya. Agak terkejut apabila mendapati bukan lagi dua batang tubuh yang sedang menunggunya, tetapi sudah bertambah menjadi tiga orang!


" Morning..." Dirinya disapa manusia ketiga.


Dayang jeling. Punca yang menyebabkannya berkelakuan demikian tidak dapat dipastikan. Mungkin juga dia ambil hati kerana manusia itu mungkir janji semalam.


" Nak apa?"


" Nak Dayang. Eh...tak....tak....saya nak hantar Dayang pergi kerja." Gibran membetulkan ton suara. Malu tersasul kata depan kawan-kawan Dayang. Terbawa-bawa perangai ketika zaman gelapnya dulu. Zaman-zaman di mana dia bergelar musang berbulu ayam.


" Saya naik bas!"


Che Peah dan Intan tengok sahaja. Berdiri di situ seperti tiang lampu.


" Tak boleh! Pergi dengan saya." Tegas.


" Tak nak! Tak nak! Tak nak!" Dayang kerling marah. Bukannya dia marah sangat tak dapat keluar dengan Gibran semalam. Entahlah.....


" Dayang....." Mengedurkan suara.


" Intan, Che Peah....jom kita gerak. nanti lambat!" Dia dah berani panjang langkah kembali sejak semalam. Elok sahaja dia menapak ke sana sini menjajak pusat beli belah. Kakinya langsung tak terasa sakit.


Gibran menapak selangkah. Halang Dayang dengan tubuhnya. " Tak boleh pergi kerja.....kecuali dengan saya."


" Orang ni.....ingat dia siapa?!" Dayang ketap bibir. Geram. Intan dan Che Peah dah ke depan. Tinggal dia sahaja yang terhalang dek Gibran betul-betul di hadapan pintu rumah. Kanan dan kirinya di halang dinding batu separa pinggang. Dinding yang menjadi sempadan setiap rumah dengan rumah yang lain.


" Korang gaduhlah sampai puas! Kami dah lambat ni..." Che Peah mencelah. Malas dia nak campur urusan gaduh-gaduh sayang Dayang dengan Gibran. Gaduh-gaduh sayang tak apa. Jangan seorang pegang parang, seorang pegang kapak. Mati terkejut Che Peah!


" Che Peah...." Rayu Dayang. Che Peah melambai-lambai berjalan menuju lif.


" Aku ikut Che Peah...." Intan pula menyusul. Berlari-lari anak mengejar Che Peah.


" Intan!" Intan dan Che Peah hilang ditelan lif. Tinggalah dia dengan Gibran terkulat-kulat.


" Awak marah saya ke? Merajuk sebab saya mungkir janji?"


" Taklah!"


" Habis kenapa tak ada respond bila saya called?"


" Bateri kong!"


" Habis kenapa nak pergi kerja sendiri? Tak nak pergi dengan saya lagi?"


" Sebab....sebab....Kenapa kena cakap dengan awak?"


" Dayang marah...."


" Tak!"


" Dayang merajuk...."


" Tak!"


" Kalau tak, pergi kerja dengan Gib...."


" Tak mahu! Tepilah skit! Saya dah lambat......." Menyuakan muka jam di pergelangan tangan dekat dengan muka Gibran.


" Pergi dengan Gib....kalau tak nak, kita berdiri kat sini sampai esok! Sampai lusa pun boleh......sampai minggu depan lagi bagus." Mengancam pandangan Dayang yang merenungnya dengan mata membulat.


" Aduh....aduh.....orang ni...." Menyentuh dadayang sesak dengan rasa sakit hati. Berundur setapak dua ke belakang sehingga bersentuhan dengan grille pintu. Bergegar batang-batang besi itu.


" Dah penat ke berdiri? Tak sampai seminit lagi....macam mana nak tahan sampai esok, lusa.....minggu depan....."


Berdiri tegak kembali. " Awak ni kan....kalau bukan sebab saya dah lambat....saya....saya..... "


" Okay, jom kita pergi kerja." Menepi. Membuka jalan untuk Dayang. Senyum manis tak bersalah setelah membuat kacau di rumah orang.


Dayang menonong menapak ke lif. Mulut membebel butiran yang tidak jelas di pendengaran Gibran. Lelaki itu hanya tersenyum memandang pintu lif. Lega kerana Dayang mengalah juga. Tinggal nak pujuk sisa-sisa rajuk yang sahaja.


" Morning akak!" Suara ceria budak tadika romeo menyapa. Dayang dan Gibran toleh ke belakang serentak. Kanak-kanak itu mengalas beg dan bekas air. Mungkin mahu ke sekolah. Senyum dilempar buat kanak-kanak itu dan si ibu. Apabila intu lif terbuka. Semua memasuki perut lif untuk ke tingkat bawah.


" Ibu! Akak ni girlfriend Afiq." Budak tadika romeo memberitahu ibunya tiba-tiba. Gibran terkejut. Girlfriend? Hei! Ini isterinya!


Dayang pula pandang si ibu kemudian si kecil. Bibir ukir sengih segan. Budak ni...


" Afiq....." Si ibu yang mungkin berusia di awal 30-an menegur.


" Afiq nakal sikit....." Sambungnya. Senyum.


" Adik Afiq.....akak ni tak boleh jadi gilrfriend Afiq....." Gibran menyampuk.


Afiq terkbil-kebil. " Kenapa?" Soalnya tak faham.


" Dia dah berpunya...."


" Hah?" Tak faham lagi. Blur muka budak Afiq.


" Akak ni dah ada boyfriend...." Sambung Gibran. Berharap budak kecil tu dapat faham kata-katanya kali ini.


" Urmmm.....tapi akak suka kita....kan?" Mendongak pandang Dayang. Kecewa muka si Afiq.


" Suka.....comel Afiq. Jangan dengar abang cakap. Dia jealous...."


Pintu lif terbuka. Dayang memberi laluan untuk Afiq dan ibu melangkah keluar. Gibran tahan pintu. Juga tahan perasaan. Sebal dengan budak Afiq!


" Bye akak." Aju si ibu kepada Afiq.


" Bye....bye....akak!" Afiq melambai-lambai menuju ke tempat parkir bersama ibunya. Dayang membalas. Sejuk hati yang sakit bila tengok budak-budak senyum....


" Kereta awak mana?" Tanya Dayang. Tak nampak pula kereta hitam Gibran.


" Gib parkir kat sana. Tadi sini penuh."


" Awak ambik kereta. Saya tunggu sini....."


" Ikutlah...."


" Aduh! Kaki saya sakit......"


" Yelah. Tunggu. Jangan pergi mana-mana." Pesan Gibran.


Dayang sengih. Mengiakan tidak, mengangguk juga tidak. Ada agenda tersembunyi.


Hilang kelibat Gibran. Dayang buka langkah. Berdesup hilang ke stesen bas!





Sekeping kad dan sejambak bunga elok terletak di meja kerjanya. Memandang sekeliling mencari-cari kelibat orang yang meletakkan semua itu. Dia tak nampak sesiapa kecuali Rabiah, atau nama glamournya Bee. Rakan sekerja yang sama-sama bergelumang dengan kerja menimbum di syarikat ini.


Bee yang sedang duduk-duduk santai sebab waktu pejabat belum bermula didekati. " Siapa yang letak kad dengan....."


" Yang tu ke? Aku. Tadi aku terserempak dengan sorang budak lelaki, dia suruh kasi kat kau."



" Ye ke? Siapa?" Bersungguh Dayang nak tahu.


" Entah. Dah laa mintak tolong orang lepas boleh pulak budak tu main ugut-ugut. Dia cakap...kalau akak tak kasi dekat Dayangku Inara, saya cari sampai lubang cacing! Nasib tak aku tak luku je kepala budak tu...."


Dayang sengih segan. " Dayang ingat Bee tahu, tak apalah Bee...." Kembali ke mejanya.


Kad yang berada di atas meja dicapai. Dibelek-belek seketika. Kad cinta ke? Ke kad ugutan? Ugutan?! Uish....


Perlahan-lahan kad dikeluarkan dari sampul. Cantiknya. Tulisan yang tertera pada dada kad dibaca dalam hati.


Setia menanti awak.....

Your H


Kad dilempar ke meja. Mengelabah membaca apa yang tertulis. Tak semena-mena berdetap-detup dadanya. Your H? Siapa pula orang bernama H yang dia kenal? Tak mahulah semua ni!


Kerusi kerja ditolak ke belakang. Kad masukkan kembali ke dalam sampul. Jambangan bunga dicapai. Melangkah ke meja Bee.


" Bee! Kau kasi balik bunga ni dekat budak tadi. Dia salah orang."


Bee kalih pandang dari skrin komputer ke wajah Dayang. " Betul ke? Dah baca kad? Macam mana nak bagi balik dekat budak tu. Dia dah sampai mana-mana ntah. Bukan budak florist. Kalau tidak boleh kita hantar pergi kedai dia....."


" Dah! Orang yang hantar nama H je. Dayang tak kenal."


" Ish! Kau ni, mestilah orang tu tulis nama samaran. H je, sebab tu kau tak kenal." Mengambil kad di tangan Dayang. Terang-terangan nama Dayang yang tertulis pada sampul.


" Dayang tak naklah...."


" Nak ke tak nak ke, kena ambk jugak. Tu bos dah datang...."


Dayang bergegas kembali ke mejanya. Kepala sarat memikirkan orang yang menghantarkan bunga dan kad yang tertulis ayat semanis madu itu. H? Siapa kamu? Hulk? Hans Isaac? Mengeleng-geleng. Bibir ukir sengih lucu. Janganlah.....


Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.