U n Uols

Thursday, May 24, 2012

Bab 13: Hati Bertanya Siapa Kamu

Gibran menumpu pandang ke balai ketibaan. Sabar menunggu ketibaan seseorang di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Seseorang yang amat penting dalam hidupnya. Wanita pertama yang bertakhta di hati. Dulu kini dan InsyaAllah selama-lamanya. Para penumpang yang mula keluar dari balai ketibaan diperhatikan. Mencari-cari wajah wanita itu. Wajah wanita yang dirindui. Sudah beberapa bulan mereka tidak bertemu mata. Wanita kesayangannya itu merajuk panjang. Merajuk panjang dengan dia kerana kemahuannya tidak dituruti. Sehinggakan tidak sudi lagi pulang ke tanahair sendiri menghabiskan masa dengan jejaka kesayangannya ini. Wanita itu lebih suka membiarkannya menanggung rindu.

Wajah yang ditunggu-tunggu muncul juga. Mengangkat tangan. Melambai. Kehadiran dia disedari. Wanita yang sedang menolak troli yang penuh dengan bagasi tersenyum memandang. Senyum? Petanda baik tu. Harap-harap hati itu dan mula sejuk…

“ Assalammualaikum….perjalanan okay?” Sapanya sopan dan penuh hormat. Menyambut tangan yang dihulurkan kepadanya. Dikucup hormat.

“ Waalaikummusalam…tolak kes penerbangan yang tertunda dari jadual asal, everything okay...”

“ Alhamdulillah…” Lega.

“ Lama tak tengok…akhirnya tok janggut dah jadi Gibran Emir yang dulu. Hai…wajah serupa P. Ramlee dalam filem Musang Berjanggut dah hilang ke mana?”

“ Niat dah tertunai kan…” Setahun yang lepas, dia bukan Gibran Emir yang sebaik ini. Pantang ada peluang. Dina, Cheryl,Valisha, dan ramai lagi mesti tak melepaskan peluang ajak dia pergi berhibur. Dia tak mengajak, tapi dia yang diajak. Dirinya hanyut dalam keseronokan hidup duniawi. Dialah pencinta wanita! Namun tidak sampai terbawa-bawa menjadi teman tidur!

Suatu hari, dia bagaikan tersedar dari lena. Sampai bila nak usung anak dara orang? Sampai bila nak hidup berpandukan keseronokan semata? Sampai bila nak hidup berfoya-foya? Dia seronok semasa berada di luar. Bergembira sakan dengan kawan-kawan. Balik ke rumah, sendiri juga. Tetap sunyi dan sepi. Jiwa kosong…

Perlahan-lahan dia berubah. Mana yang tak baik itu ditinggalkan. Biarpun begitu, kesunyian masih bertapa di jiwa. Seakan ada sesuatu yang belum terisi. Sebahagian dirinya terasa tak lengkap. Disuarakan kepada Tan Sri Ghazi. Abahnya menyarankan dia mencari pasangan hidup sebagai pelengkap diri. Saranan Tan Sri Ghazi langsung diterima.

Umi yang beria-ia dengan penerimaannya menawarkan diri nak carikan dia calon isteri. Sampai dah jadi kes perang saudara dengan abah! Masing-masing mempertahankan pendirian. Abah nak dia cari calon isteri sendiri. Umi pula sibuk nak tolong carikan. Tan Sri Ghazi gelar Puan Sri Suraya kolot. Puan Sri Suraya balas Tan Sri Ghazi perasan moden! Gaduh sakan. Sampai hampir terbalik meja di restoran orang!

Dia ambil jalan tengah. Jalan damai. Bagi dia masa setahun. Membuat janji. Dan demi membuktikan kesungguhannya dia berjanji dan berniat di hadapan umi dan abahnya. Selagi tak berjumpa gadis yang dapat mengetarkan sanubarinya, satu helai rambut yang tumbuh di wajah dia tak akan dipotong. Jika dalam masa setahun dia masih tak ada calon, dia terima calon Puan Sri Suraya. Itu yang jadi tok janggut!

Di penghujung pencarian, dia terpandang Dayangku Inara. Kali pertama terpandang gadis itu yang kelam-kabut melintas jalan, hati bergetar. Pandang sekali nak pandang lagi! Nyaris-nyaris dia terlanggar kereta di hadapan sebab sibuk tengok Dayang!

“ Baguslah. Umi pun dah sakit mata tengok muka serabai tu berbulan-bulan lepas…” Datar Puan Sri Suraya menuturkan. Penat mulutnya menjawab dengan kawan-kawan yang busybody bertanyakan penampilan Gibran yang berubah 360 darjah waktu itu! Sanggup telefon dia yang berada di oversea semata-mata nak bertanyakan hal yang satu itu. Over betul kawan-kawannya!

Where is she?” Terus ke topik yang bermain-main di benak. Memandang ke sekeliling. Mencari-cari seseorang.

Gibran tayang sengih. Nanti-nantilah dia cerita. Masa dan tempat tak sesuai. Takkan nak buka hikayat yang berlaku dalam pernikahannya di tengah-tengah KLIA ni? Andai kata kata umi tekejut dan melontarkan suara sopranonya, mahunya runtuh bangunan ini!

“ Umi dan penat kan…Gib bawak pergi hotel dulu. Rehat-rehat….makan-makan…and then…kita cerita panjang?” Cuba mengalih perhatian uminya, Puan Sri Suraya. Gelaran Puan Sri itu melekat sehingga sekarang walaupun sudah berpisah dengan Tan Sri Ghazi. Dia dah menegah orang memanggilnya begitu, tapi tak jalan juga. Akhirnya dibiarkan sahaja…

“ Siapa kata umi nak stay kat hotel?” Menyoal Gibran kembali.

“ Umi nak stay rumah abah?”

“ Rumah abah Gib buat apa. Rumah Giblah! Umi nak berkenalan dengan menantu Tan Sri Ghazi, your wife. Nak tengok, hebat sangat ke orangya…” Julingkan mata ke atas. Nak kenal juga siapa budak perempuan yang dah kalahkan calonnya sebelum bertanding. Bijak ke? Menawan ke? Bergaya ke? Jangan perempuan sewel sudah!

Terkejut. “ My place?”

“ Hai…terkejut nampak. Takut kena kacau ke? Nikah dah lebih dua bulan, takkan dalam fasa honeymoon lagi? …”

No…bukan macam tu umi…” Garu kepala.

“ Tak sudi ke bagi umi tinggal rumah kamu? Umi bukan nak kacau kamu berdua….umi nak buat pemantaun saja. Just checking…”

“ Umi…”

“ Bawa beg…we are going to your place!”


Dayang membelek-belek telefon. Mesej yang dihantar Gibran dibaca berulang kali. Mendengus geram.
Sorry….
Kt xjd keluar. Gib kena jemput someone special kat airport.
Please… dun mad:(

Marah? Kenapa nak marah? Jadi keluar ke, tak jadi keluar ke, apa kena mengena dengan dia? Habis siapa yang bertempel pada jeriji besi pintu depan sebab tunggu Gibran dalam menjemput? Tak ubah macam isi dengan kuku dah!

Dan siapa juga yang beria-ia bangkit awal, seawal ayam berkokok di pagi hari minggu semata-mata nak bersiap-siap untuk keluar? Bukan dirinya, Dayangku Inara? Alah…dia bukan apa, bersiap awal sebab tak suka biarkan orang tertunggu lama depan rumah tu. Tak suka biarkan mak cik-mak cik yang lalu depan rumah nak ke pasar menjeling-jeling tengok ada lelaki bertenggek depan rumah. Hari kerja pun muka itu, hari minggu juga muka yang sama. Tentu tak teragak-agak mak cik undi dia masuk dalam senarai calon gosip minggu ini. Ya ke sebab tu? Habis, kenapa ada rasa sebal semacam? Diperli diri sendiri.

Terasa sebal tu memang harus sebab, malam tadi Gibran yang beria-ia ajak dia keluar. Pagi ni cakap tak jadi pula. Buat penat dia bersiap-siap awal. Lepas tu tertunggu-tunggu. Pantang dengar bunyi tapak kaki, mesti pergi jenguk pintu. Sekejap duduk. Sekejap bangun. Pandang telefon, pandang pintu. Macam perempuan meroyan!

Sampaikan budak tadika yang sedang belajar kayuh basikal depan rumah menegur. Tak padan dengan kecil, ciri-ciri romeo dah menyerlah! ‘ Asal kita lalu je akak bukak pintu, akak suka kita eh?’ Sengih-sengih comel sambil kenyit mata. Dia terkedu tak terkata..

Skrin telefon dikerling lagi. Someone special? Girlfriend dia ke? Pedih ulu hatiku!

Menyentuh pula dada. Ini lagi satu, tak cukup dilanda kesebalan, dada terasa lain macam. Berdebar-debar tak sedap hati. Sejak malam tadi dia mengalami rasa ini. Dayang bawa-bawakan mengucap. Banyakkan Istighfar. Sentuh dada yang berentak tak keruan. Letih dan lemas melayan perasaan Dayang bergerak ke dapur. Menyibukkan diri membantu Che Peah memasak.

“ Kau kenapa?” Tanya Intan bersila agak jauh daripada Dayang. Takut terpercik cili dalam mata.

“ Entah…tak sedap hati…” Balas Dayang. Menumbuk-numbuk cili dalam lesung batu. Setakat ini itulah kerja yang paling dia mahir!


“ Tak sedap hati? Sebab tak jadi keluar dengan Gibran ke? Eleh….malam tadi membebel marah cakap Gibran paksa-paksa….”

“ Bukan kot…” Menanggalkan cermin mata hitam milik Che Peah. Dah jadi sebahagian daripada uniformnya pula apabila nak membikin sambal belacan. Nasib kau Che Peah!

“ Habis?”

“ Entah….Dayang sentuh ini tak kena, sentuh itu tak kena…”

“ Owh! Aku tau. Terkena jangkitan penyakit hati Gibran tak?”

“ Sakit angau tu? Taklah!”

“ Eh..eh…jangan tak tahu Dayang, sakit tu berjangkit-jangkit. Bahaya!” Intan angkat kening.

“ Bagau?! Mana-mana?” Celah Che Peah yang sedang potong ayam di sinki.

“ Angaulah Che Peah!” Perbetul Intan.

Tau…” Terkekeh ketawa. “ Buat lawak je...”

“ Kenapa date korang batal?” Intan tanya lagi.

“ Gib pergi pergi jemput orang dekat airport…”

“ Apa? Cuba kau repeat Dayang. Che Peah salah dengar ke apa ni….”

“ Gib jemput orang kat airportsomeone special. Entah siapa yang special sangat tu…” Nada itu kedengaran cemburu.

Che Peah dan Intan saling berpandangan. Berkomunikasi tanpa suara. ‘ Dayang dan pandai panggil Gibran manja-manja. Dia panggil Gib…’ Intan tahan senyum. Che Peah menghadap tingkap.

“ Kenapa sengih-sengih ni?” Dayang pelik dengan gelagat dua orang kawannya.

“ Gib ekh? Manja…” Kata Intan mengusik.

Sweet.” Sampuk Che Peah.

Cute…” Tambah Intan.

“ Comel…” Sambung Che Peah.

“ Benggong!” Celah Dayang.

“ Mana dia?” Mengajukan pertanyaan seawal melangkah masuk ke dalam rumah. Nampak sahaja sofa di ruang tamu, Puan Sri Suraya melabuh duduk. Jetlag sikit. Memandang segenap sudut kondominium Gibran. Kemas bersusun.

“ Gib ambikkan air…” Berlalu ke dapur.

Minuman sejuk didaratkan ke meja. “ Mana dia, your wife?” Menyoal lagi. Sudah kali ke berapa dia bertanyakan Gibran soalan yang sama.

Tarik nafas panjang. Duduk bertentangan dengan Puan Sri Suraya. “ Ada…”

“ Ada…ada..mana dia? Siapa namanya…..Duyung? Daying?” Mak Mertua datang dari jauh tak keluar menyambut. Gibran bagi dia menantu ke hantu?

“ Dayang….”

“ Aah....Dayang, mana dia?”

Pandang Puan Sri Suraya tepat. “ Dayang kat rumah dia…”

What happened? Did I missed something? Tell me the truth. Umi tak suka teka-teki…”

“ Umi tenang-tenang okay. I tell you everything…”

Tell me now!”

“ Gib, Dayang…kami PJJ…walau tak jauh mana…”

What?! PJJ? Tak jauh mana? Apa maksudnya?!”

Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

9 comments :

  1. PJJ?mau pengsan umi gib bila tau citer sebenar.gara2 musang berjanggut ...hikhik

    ReplyDelete
  2. Habisla, umi Gibran dah balik ni. Jgn dia gi serang Dayang sudah.

    ReplyDelete
  3. biar umi gib plak gi tunggu kat pintu rumah dayang kejap lagi, minta tumpang atau tarik menantu bawak balik rumah...

    ~w.t~

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka.. suka camni...

      Delete
  4. aduh...............
    nak panjang lagi, pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  5. apa PJJ?? best2..! :)pnjng lgi bolh??

    ReplyDelete
  6. PJJ- perkahwinan jarak jauh, pengantin jarang jumpa..somethin` like that..
    umi..sila main peranan utk jernihkan keadaan eh..
    -che`leen-

    ReplyDelete
  7. Yes...PJJ=perkahwinan jarak jauh. Thanks che''leen tlg jwbkn:)

    ReplyDelete
  8. dayang dah mula rindu gib ke???
    umi..plz do sumthin to help gib ahhh.

    ReplyDelete