U n Uols

Monday, July 18, 2011

INI KISAH KITA BAB 16

Memasuki perut kereta. Pintu ditutup. Memakai tali pinggang keledar. Enjin dihidupkan, bersedia untuk bergerak ke luar dari perkarangan rumah Pn. Syuhadah. Belum sempat kereta diundurkan, cermin di sebelah penumpang diketuk seseorang. Berpaling melihat. Butang di sebelah kanannya ditekan. Menurunkan cermin.


"Elman?" Soal Sara Cempaka. Pagi-pagi lagi dia terpaksa menyinggah ke rumah emak kerana tertinggal barang petang semalam. Semuanya gara-gara terkejut mendengar adanya calon isteri buat Aryan!


" Kak Sara.....tumpangkan Elman boleh?"


" Nak pergi mana?"


" Kolej......" Jawab Elman sepatah.


Memandang jam di dashboard. Memang dia lalu depan kolej Elman pun. Sempat kot.


" Masuklah. Pagi-pagi dah ada class?" Handbag dialihkan ke tempat duduk belakang.


Elman melangkah masuk. Duduk di sebelahnya. Beg galas diriba sahaja. " Patutnya pukul 10 karang. Diawalkan sebab lecturer ada hal. Motor Elman merajuk pulak pagi-pagi ni......tak boleh start..."


" Pak long dah gerak pergi pejabat ke?" Soal Sara. Tidak bertanyakan Aryan kerana Aryan bermalam di apartment mereka. Dia yang tidak membenarkan Aryan balik ke sini. Takut dengan hantu! Pasal si Elman inilah. Suaminya yang terkejut melihat Elman disangka ternampak hantu. Selepas itu, kisah-kisah hantu yang seram bermaustatin sepanjang malam dalam kepala. Buatnya Aryan pulang juga malam tadi, pasti terang benderang satu rumah dengan cahaya lampu!


" Dah. Daddy selalu awal. Ingat nak tumpang abang Aryan....tapi tak pasti dia keluar awal ke atau tak balik rumah malam tadi......"


Darah terasa menderau turun. " Keluar awal kot. Banyak projek abang Aryan kena handle sekarang ni. Pak long serah semua dekat dia. Pak long pantau mana-mana yang perlu je...." Kata Sara Cempaka. Pasal Raqib Aryan kena uruskan banyak pojek bukan cerita bohong. Itu kisah benar!


Elman menjungkit bahu. " Yela kot. Malam tadi kak Sara keluar erk? Elman pergi sana...."


" Keluar......a'aah.....keluar..."


Mengerling Sara Cempaka yang mengelabah semacam. Ini tanda-tanda orang berbuat salah. Tanya sikit. Tengok Kak Sara nak jawab apa.


" Kak Sara suka abang?”


Pemanduan tersasar sedikit. Terkejut! Bagus punya soalan Elman tanya. Kembali memasuki laluan yang betul. Mujur tidak terlanggar apa-apa. Kering seliter darah dalam badan. Mati kutu dengan soalan yang tidak terduga. Soalan yang sungguh memberi impak. Pagi-pagi lagi Elman sudah menerjah dia dengan soalan panas! Ruang kereta yang terpasang dengan penghawa dingin juga tidak mampu untuk menyejukkan soalan itu. Memerah otak untuk memberikan jawapan yang menyakinkan. Tidak boleh lagi melambakkan Elman dengan jawapan sebarangan. Tidak mungkin Elman akan percaya. Atau Elman sudah ternampak mereka malam tadi? Soalan Elman semakin maju. Dulu sekadar bertanya 'kak Sara kenal ke girlfriend abang Aryan?' Sekarang ini pula, 'kak Sara suka abang ?'


" Mana ada! Kami rapat je. Jangan cakap macam tu depan nenek tau. Pengsan orang tua tu nanti......."


" Apa kena mengena dengan nenek pulak?" Soal Elman kurang faham. Dia tanya pasal kak Sara dan abangnya. Bukan pasal nenek.


" Nenek kita kan berpegang dengan adat pepatih? Nenek tak suka dengar semua tu....."


Berbalas pandang dengan Sara Cempaka. Mengangguk-angguk tanda faham. "Tapi, nenek punya versi ada sikit campur dengan antara dua darjat......." Kata Elman diselangi ketawa.


" Nenek je yang ikut....kita semua tak. Kita lahir dan membesar kat sini. Balik Negeri Sembilan boleh dikira dengan jari.......Okey. Back to the topic...suka kan?" Sambung Elman. Ingatkan Elman dah lupa dengan soalan tadi. Rupa-rupanya belum...


" Kenapa Elman tanya camtu?" Kali ini soalan Elman dibalas juga dengan soalan. Jalan yang dikira selamat.


" Kak Sara dengan abang.........." Telefon di dalam beg galasnya berlagu-lagu. Zip dibuka. Mencari-cari telefon yang entah di mana dia letak. Siapa yang menelefon pada masa-masa sekarang? Panggilan dijawab juga. Sara Cempaka memanjatkan doa. Ya, Allah. Panjangkanlah perbualan Elman dan kawannya. Selamatkanlah hambuMu ini...........amin.


“ Okay! Kita dah sampai.” Kata Sara memberhentikan keretanya betul-betul di hadapan kolej Elman. Ralat. Cepatnya sampai. Tak sempat nak dengar kak Sara cakap apa......


“ Thanks kak Sara!” Ucap Elman sebelum melangkah keluar.


Anytime...” Balas Sara Cempaka. Kereta terus bergerak meninggalkan perkarangan kolej. Menuju ke pejabatnya. Terasa amat lega setelah menurunkan Elman. Betul-betul soalan panas yang dia dapat daripada jejaka itu. Kering otak untuk mencipta jawapan yang berkualiti! Inilah nasib orang yang mengenepikan orang tua. Senantiasa di lambung ombak!


Beg tangan di tempat duduk belakang dicapai. Mata menangkap telefon bimbit yang tersandai di kerusi menumpang. Diambil dan ditelek-telek. Telefon bimbit berwarna hijau. Siapa yang punya? Hanya Elman yang menumpang keretanya pagi ini. Telefon dimasukkan ke dalam handbagnya. Mahu diserahkan kepada Aryan atau pak long supaya dikembalikan kepada yang empunya diri.


Berlenggang memasuki ruang kerja. Bertegur sapa seketika dengan beberapa orang dari jabatan Sumber Manusia sebelum menuju ke jabatannya. Dalam pertemuan yang sesingkat itu sempat pula mereka menyampaikan kiriman salam daripada beberapa orang kakitangan lelaki! Kiriman salam itu sekadar diterima dengan senyuman. Entahkan betul, entahkan tidak. Mungkin sekadar gurauan di pagi hari. Usik mengusik buat menambah kemesraan. Mentang-mentang En. Wan bercuti selama dua hari, banyak pula masa dia untuk menyinggah di sana-sini!


" Morning Sara." Sapa kak Irah setibanya di meja kerja.


" Morning kak.....Nadia dah sampai ke?"


"Belum........bermaharajalela kembali dua hari ni......En. Wan kan tak ada." Sara Cempaka ketawa kecil.


" Tadi ada budak hantar hadiah. Coklat jugak kot....." Irah menyerahkan bungkusan yang berbalut kemas. Kali ini dibalut dengan pembalut berwarna putih dengan corak bunga matahari. Siapa yang menjadi pengirim misteri ni? Ingat Sara Cempaka si materialistik? Dapat hadiah terus lembut hati. Zaman solo dulu, jika mendapat hadiah daripada peminat rasa seronok juga. Semenjak menjadi milik orang ni, sudah tidak merasa apa-apa. Kecuali mendapat hadiah daripada suami sendiri. Dalam hati berpesta tak ingat!


" Akak ambik jelah......" Memandang cuma hadiah yang berbalut cantik di tangan Irah. Tiada hati untuk menyentuh.


" Kalau coklat lagi, takkan akak nak makan sorang?"


" Tu bagi dekat Suzi dengan Ikmal sekali......" Menunjuk kepada Suzi dan Ikmal di meja hujung.


" Betul ke tak nak? Nanti menyesal........."


" Yakin tak menyesal!"


" Takut si dia yang hitam legam tu marah?" Tidak menjawab, sekadar melempar senyum penuh makna.


" Bertuah si dia. Dapat girlfriend yang setia......." Bungkusan hadiah diletakkan ke meja. Akan dibuka nanti.


Kemudian mereka berlalu ke bilik mesyuarat. Mesyuarat bulanan dengan pihak atasan. Selama dua jam mereka berkurung di bilik besar itu. Semua yang terlibat dengan mesyuarat itu menarik nafas lega apabila En. Raqib berpuas hati dengan prestasi syarikat. Masing-masing dibenarkan bersurai ketika jam menghampiri angka 11.15 pagi. Mata memerhati Aryan yang masih di duduk di hujung meja. Meneliti beberapa laporan syarikat. Tiada tanda-tanda mahu meninggalkan bilik mesyuarat. Sungguh tekun. Suami siapalah yang rajin sangat ni.......


Keluar sahaja dari bilik mesyuarat kaki melangkah menuju ke tangga. Bilik mesyuarat cuma berbeza satu aras dengan ruang kerjanya. Lebih senang menggunakan tangga daripada bersesak-sesak di hadapan lif. Pintu rintangan api ditolak. Uish, beratnya pintu! Menuruni tangga ke aras kerjanya. Menghentikan langkah apabila ternampak kelibat Elman yang melambainya di ruang menunggu. Duduk-duduk sambil membaca majalah yang disediakan di ruangan itu.


" Nadia kau pergi dulu ya. Aku nak jumpa orang kejap."


" Yang itu ke?" Sara Cempaka menganggukkan kepala.


" Eh, macam pernah nampak." Sampuk Kak Irah yang baru muncul di belakang Nadia.


" Kan, kak Irah kan?"


" Korang pergi dulu ya........." Berlenggang ke arah Elman.


" Dah lama sampai? Cari kak Sara ke?" Tanya Sara Cempaka.


" Baru je. Phone Elman ada tercicir dalam kereta kak Sara tak?"


" Ada......dalam handbag. Kak Sara ingat nak bagi dekat abang Aryan je."


" Bagus! Nasib baik tak hilang.........." Terpancar riak kelegaan di wajah Elman. Risau dia kalau-kalau telefon bimbitnya hilang.


" Apasal cari kak Sara sampai ke sini? Terbongkarlah rahsia nanti....." Berkata perlahan kepada Elman.


" Takde orang yang kenal Elman tau. Elman tak pernah datang office ni....."


" Betul? Kalau orang tau kak Sara cucu nenek.....siap Elman!" Badannya ditundukkan sedikit. Mengecilkan mata ke arah Elman. Ingin memastikan.


" Betullah!"


" Okey! Jom ikut kak Sara. Ambik phone. Tak larat kak Sara nak datang sini balik."


" Tunggu kat sini jelah. Segan........" Kata Elman


" Nak ke tak nak?"


" Yelah....yelah......" Majalah di tangan dikembalikan semula ke tempat asal. Mengekori langkah Sara Cempaka ke meja kerjanya. Dia perasan banyak mata-mata yang memandang ke arah mereka. Atas sebab apa, dia sendiri tidak pasti. Ada yang mengenalinya sebagai anak En. Arsyad? Tidak mungkinlah, kerana dia tidak pernah menjejakkan kaki mari. Kecuali pada hari ini. Setelah berjalan lurus dan membelok ke kanan, mereka tiba di meja kerja Sara.


" Ini meja kak Sara?" Elman berdiri di sisi mejanya.


" Yelah."


Handbagnya dibuka. Mengintai-gintai ke dalam. Terdapat pelbagai isi! Barang yang dicari ditemui. Ditarik keluar lalu diserahkan kepada Elman. Riak wajah itu terus bertukar ceria. Sayang sangat dengan telefon dia.


" Thank you so much kak Sara!" Ucap Elman.


" Siapa ni Sara? Si dia yang 'hitam legam' tu ke?" Tanya kak Irah. Nadia juga mencuri pandang ke arah mereka. Serupa siapa ya? Memaksa otaknya berfikir.


" Ish! Tak ada laa.....ini adik Sara. Adik sepupu....." Elman tersenyum memandang Irah dan Nadia.


" Adik sepupu? Eh, ada iras En. Raqib sepupu Sara ni......" Kata Irah. Meneliti raut wajah Elman. Tinggi pun lebih kurang sama. Cuma bezanya En. Raqib kelihatan lebih lebih matang berbanding lelaki di hadapan mereka.


" Oh......itu ab..........." Cepat-cepat Sara berdehem. Elman ni. sempat lagi mahu beramah mesra dengan kawan-kawannya. Hampir sahaja membuka cerita!


" Pelanduk dua serupa......" Sambung Elman dengan sengihan. Menutup keterlanjuran kata. Terlupa dengan rahsia kak Saranya.


" Kak Sara, toilet kat mana?" Berbisik kepada Sara Cempaka.


" Toilet depan sana......sebelah kiri lif."


" Nak pergi toilet kejap. Tumpang letak beg kat sini boleh?"


" Okey." Balas Sara. Beg galas dibelakangnya ditanggalkan dan diletakkan di sisi meja. Berlalu dari ruang kerja Sara Cempaka. Sekembalinya dari tandas, Sara Cempaka tiada di ruangan itu. Apabila ditanya dengan kakak di sebelah meja Sara Cempaka, dia diberitahu kak Saranya pergi menghadap bos, En. Raqib.


Teringin juga untuk menjenguk bilik kerja abangnya. Menuju ke lif untuk ke tingkat yang menempatkan bilik Aryan. Kebetulan semasa ketibaan Elman di hadapan bilik Aryan. Kak Siti, setiausaha Aryan tiada di tempatnya. Pintu bilik yang tertera nama abangnya dikuak perlahan-lahan tanpa diketuk. Perbualan antara abang Aryannya dan kak Sara menyapa pendengaran. Dia masih belum pekak untuk mendengar abangnya memanggil kak Sara dengan panggilan sayang. Berabang dan bersayang!


Terus memasang telinga mendengar kedua-duanya bercerita. Dia terdengar abang Aryan menyebut dua patah perkataan. Membulat matanya. Darah terasa kering! Kenyataan yang benar-benar mengejutkan. Tidak dapat lagi menahan diri, daun pintu ditolak kuat!

" Suami isteri?!" Tegur Elman tanpa salam.

Aryan dan Sara Cempaka berpaling ke arah pintu. Kedua-duanya terpempan. Jemari mereka yang saling bertaut turut terlepas! Sejak bila Elman berdiri di situ? Elman terdengar perbualan mereka? Sara Cempaka mengurut pelipis. Cerah peluangnya untuk mendapat sakit darah tinggi di usia muda! Tertangkap juga akhirnya.......

28 comments :

amira aihara said...

adoii knpa la si sara nie jmpa aryan mse elman de kat office..huhu hopefully elman nie sporting mcm mak su..

fatim fatimah said...

akhirnya,,,kantoi juga,,tulah,,dah tau ada elman kat situ,,nak juga jumpa encik suami,,hehehe

Anonymous said...

hahaha..dah terkantoi dgn elman..baik brterus terang je dgn elman tu..mybe ada jg tukang back up nnti.

ellyna said...

waaa..best2..nak lagi plezzzzz..:)

Hajar said...

uih, kantoi juga akhirnya? Elman memang boleh jadi P.I lah. hehe.

Anonymous said...

hahaha....selesai sudah persoalan si Elman tu....nk lg plz...:)

My Baby World said...

kah..kah..kah..kantoi sudah...

best..cepat sambung ye!..

dewdrop said...

hahaha..akhirnye..berjye jgk PI kite ni..tahniah elman..usaha gigih anda akhirnye membuahkn hasil..keh3..

cerah peluang dpt drh tggi erk sara..hahaha..lawak!nk lg ^_^

aya said...

OMG!!wawawawa...finally elman tao jugak!!haaha:P

Anonymous said...

mintak2 la elman pun sporting jugak macam mak su

Syarp said...

Yes elman dah tau! Samb cpt ye

Nurf said...

suke je elman dah tau psl dorg ya...hihihi

Anonymous said...

;]haha rase nk gelak j

nursya said...

aduhai terkantoi pulak...
nie la akibatnyer klw bromantik2 kat opis nie...
kan da terkantoi...
aduh....

aiscream cokolat said...

akhirnye...dpt jgk result siasatan Elman. msti die rse xsia2 dtg office tuh kan..

Anonymous said...

bestlah cita nih...ada sambungan lagi tak???
saya beru jumpa blog ni...cerita2 kat sini memang best...

Anonymous said...

Nakdi jadikn citer terbocor gak rahsia..hehe..

lemang hanguih!!! said...

akan keluar versi buku k?
cerita nie awesome..
best giler..
x berhenti ketawa..
plus, lain dri yg lain,,,
good luck writer..

Aizah Arshad said...

memang superb...sweet je cite ni...x sabar nak tunggu d bukukan...syabas writer...

H.D said...

habis dh marathon 16 bab.. superb!!

emmyline rotop said...

dah ada versi cetak?

Nurf (Lisa Muhamad) said...

emmyline rotop: akan kuar versi cetaknya tak lama lg. kuar aje..akan ku uar2 kn 3 ari 3 mlm(hamboi)...

small foot said...

waaaaaaaa best.. terbaik la.. td wat maraton 16 bab..... terbaik!!!

Anonymous said...

sorry nak tau .. novel nie kenapa stop ~ dah ada buku ker?

nurul iqa dania said...

haha,, tkantoi suda,,
best,,:)

Anonymous said...

aduh,sudah kantoi nampaknya....
hrp elman sporting...
next en3?

Anonymous said...

enjoy it !!<3

missary said...

mana sambungan dia? novel da ada kat pasaran ke? nk tau kisah selanjutnya. frust gila tak ada.