U n Uols

Friday, July 15, 2011

INI KISAH KITA BAB 15

Menunduk memandang hujung kasut. Sabar menunggu ketibaan lif ke tingkat sepuluh. Pintu lif terbuka. Seorang wanita melangkah keluar. Seksi habis! Tersenyum-senyum mengoda. Raqib Aryan menayang muka tidak berminat sebelum memandang ke lain. Terus masuk ke perut lif. Senyumlah sampai ke telinga sekalipun, langsung tidak tergugat iman! Isterinya jauh lebih cantik. Sara tidak mengoda, dia yang tergoda!


Keluar dari perut lif. Kaki dihala ke rumahnya. Menyeluk saku jeans. Kunci rumah dikeluarkan. Daun pintu ditolak. Melangkah masuk ke dalam rumah. Kasut yang tersarung di kaki ditanggalkan. Mata memandang ke segenap sudut ruang tamu. Kelibat Sara Cempaka tidak kelihatan di ruangan itu. Tv terpasang. Buat tontonan sofa dan meja. Tidak ketinggalan langsir dan dinding! Ke mana Sara? Takkan dah tidur…..


“ Sara sayang…..” Panggilnya.


“ Sara……Sara sayang!” Tiada suara yang menyahut. Perasaan risau mula bertandang.


Meninjau ke kamar mereka. Peraduan mereka yang dibaluti cadar berwarna krim juga kosong. Memanggil lagi.


Sara…….”


“ Sara sayang….”


“ Ya........” Kali ini panggilannya bersahut. Seraya pintu tandas terkuak. Sara Cempaka melangkah keluar. Mengelap-gelap mukanya dengan tuala kecil di tangan. Baru selesai membersihkan wajah. Sejak tadi dia terdengar sayup-sayup namanya dipanggil.


“ Lambat!” Kata Sara. Menuju ke meja solek. Mencapai krim malamnya. Disapu lembut ke wajah.


“ Mengelak daripada Elman. Lepas tu abang singgah jumpa kawan kejap...."


Sepantas kilat Sara Cempaka berpaling. Tubuhnya dipusing menghadap Aryan. Jumpa kawan? Jangan-jangan calon isteri pilihan nenek tak? Bakal madu? Anasir mengarut yang bertandang ke benaknya minggu lepas seakan-akan bakal menjadi nyata. Cemburu? Cemburu gila!


" Kawan? Kawan yang mana?" Soal Sara ingin tahu. Menampilkan wajah paling garang! Macamlah Aryan takut....


" Kawan..." Jawab Aryan ringkas. Sengaja memberikan jawapan yang penuh dengan tanda tanya. Mahu mengusik Sara Cempaka. Suka dia melihat wajah garang Sara. Nampak comel sangat! Takut? Jauh sekali. Dia lebih takut jika Sara Cempaka menayang wajah sayu di hadapannya. Memang takut! Takut Sara tidak makan pujuk. Mengelabah habis!


Merenung Aryan tajam. Mencari-cari riak berbohong pada wajah itu. Tidak kelihatan. Ataupun dia yang tidak bijak mengesan? Aryan yang sedang duduk santai di birai katil menayang wajah ceria. Bibir tidak lekang dengan senyuman. Okey, Hampir cair! Cepat-cepat mengawal ekspresi wajah supaya maintain garang. Melihat senyuman di wajah suami sahaja sudah cair. Apa kes?


" Kawan yang mana?" Soalnya dengan nada tegas.


" Ala.....yang rambutnya panjang.....yang nama Ni....." Tidak menghabiskan kata apabila melihat isterinya sudah bangkit menghampiri katil.


" Sampai hati abang......" Sara Cempaka berdiri sambil mencekak pinggang di hadapannya. Kemudian tangan itu mencapai bantal tidur di kepala katil. Dilempar kepadanya. Tidak puas membaling satu bantal. Satu lagi diambil. Dilempar lagi. Kali ini dia menyambut balingan tersebut. Sara Cempaka mendengus geram. Terus melangkah keluar dari kamar mereka.


Masa untuk panik! Hilang sudah riak garang di wajah Sara tadi. Berganti dengan riak sedih dan sayu. Bantal yang disambut daripada balingan Sara Cempaka diletak ke tilam. Mengusik tidak kena gaya. Pandai-pandailah tanggung sendiri! Turut bangkit mengikut langkah isterinya ke ruang tamu.


Berdiri di hujung ruang tamu. Merenung Sara yang matanya sudah bergenangan dengan air jernih. Isterinya itu duduk di sofa sambil memeluk bantal kecil. Terasa mahu diketuk kepala sendiri! Bergurau isu yang sensitif bagi perempuan. Namanya mencari nahas!


" Sara sayang......" Panggilnya lembut. Terus dijeling!


" Sara sayang....." Mengambil tempat di sebelah Sara.


" Tadi abang jumpa Ni..."


" Calon yang nenek nak kenalkan?" Sambung Sara. Terbayang di ruang mata gambaran gadis-gadis cantik yang mungkin anak kawan nenek.


" Tak. Tadi abang jumpa dengan Nikad.....ingat tak Nik Ahmad? Kami panggil dia Nikad. Rambut dia kan panjang. Still panjang sampai sekarang." Cuba mengingati kembali Nikad atau Nik Ahmad. Teman baik dan teman sepengajian Aryan. Berambut panjang dan sentiasa disanggul rapi tidak ubah seperti perempuan berpantang!


" Bukan pergi jumpa dengan calon yang nenek nak kenalkan?" Soal Sara Cempaka.


Makan pujuk juga. Alhamdulillah." Bukan.....Takkan abang nak ikut je cakap nenek mengalahkan anak gadis? Sara dah tau pasal tu ya. Siapa yang cakap?"


" Emak yang cakap....."


" Bergosip dengan mak ngah pasal abang ya....."


" Mana....mana ada....kami bercerita je..." Mengelabah. Kantoi terang-terangkan bermesyuarat tingkap sambil menganyam ketupat bersama emak dan Kimi lewat siang tadi!


Ketawa. " Okey, bercerita. Abang bercerita jugak dengan nenek petang tadi......" Raqib Aryab membuka cerita.


" Pasal apa?" Topik ini menarik minatnya.


" Pasal Sara tak berkenan dengan doktor tu. Pasal Sara dan abang yang dah ada teman......"


" Abang cakap dengan nenek macam tu?" Soal Sara Cempaka terkejut. Bagaimana reaksi nenek? Marah ke orang tua itu?


" Hmm......nenek cakap biar dulu soal calon. Kawan-kawan je. Tetiba masuk pulak topik calon untuk abang.....itu yang terkejut. Terus abang cakap dah ada girlfriend...."


" Ada girlfriend ya, siapa perempuan tu?" Lengan Aryan sudah terkena sengatan jemarinya.


Menyeringai sakit. Mengosok-gosok lengan sendiri. Bisa sungguh jemari lembut Sara. Bercerita yang betul pun kena juga. Nasib diri.....


" Ini! Sara sayang bukan girlfriend abang ke......" Merangkul bahu isterinya.


Berbalas senyuman dengan Aryan. Lega hatinya. " Habis tu tak kena marah dengan nenek?"


" Mau ye tak......nenek siap urut dada lagi. Lepas tu abang diam jela....."


Membulat mata Sara mendengar cerita suaminya. Nenek sudah mengurut dada mendengar khabar mereka sudah punya pasangan masing-masing. Belum lagi mendengar khabar pernikahan mereka. Masih diingat ketika di zaman remaja. Cerita daripada nenek. Mereka sekeluarga satu suku. Sepupu sepakat orang sendiri. Tidak boleh wujudnya perkahwinan antara mereka. Walaupun syarak membenarkan namun, adat warisan nenek melarang. Jika berkahwin pula perlu memilih daripada keturunan yang jelas. Teguh sungguh pendirian nenek! Emaknya, Pn. Syuhadah dibuang nenek satu ketika dahulu gara-gara menikahi arwah ayah yang merupakan seorang yatim piatu. Adakah mereka juga bakal menerima akibat yang sama?


" Kita cakap dengan mereka pasal kita?" Tanya Aryan. Meminta pandangannya.


Bangkit dari sofa. Mundar-mandir di hadapan Tv yang terpasang sejak tadi. " Kalau jadi apa-apa dengan nenek macam mana?" Soal Sara kembali. Jika sesuatu menimpa nenek pasti dia akan menangung rasa sesal seumur hidup!


Aryan bersandar ke sofa. Bukan dia takut untuk berterus terang. Dia juga seperti Sara Cempaka, bimbang dengan tahap kesihatan nenek. Orang tua itu bukan boleh dirintang egonya! Buat dia sentiasa serba salah. Mereka berdua sayangkan nenek. Berterusan dengan keadaan begini tidak boleh juga. Mereka risaukan nenek, alih-alih mummy dengan daddy yang menentang lebih? Tidak pernah pula terbayang di ruang fikiran sebelum ini.


" Abang......kita tunggu dulu ya...." Pinta Sara. Kembali melabuh duduk di sebelah Aryan. Tangan Aryan digenggamnya. Dia belum bersedia untuk menghadapi pelbagai kemungkinan.


Anggukan Aryan melegakannya. " Jom pergi rumah mak su..." Ajak Sara.


" Buat apa?"


" Tadi maksu mesej suruh datang rumah....." Hampir dia terlupa.


" Jom!" Menarik tangan Aryan supaya bangkit bersama-sama dengannya. Mereka melangkah beriringan ke pintu rumah. Kunci pintu dilepaskan. Daun pintu dikuak. Sara sibuk meyarung selipar. Buntang mata Aryan terpandangkan Elman di hadapan rumah mak su Mimie. Tubuh Sara ditolak menjauhi pintu. Sepantas kilat daun pintu ditutup kembali.


" Kenapa ni?" Soal Sara Cempaka pelik. Serupa nampak hantu! Ke memang nampak hantu? Seramnya.......


" Elman! Elman ada dengan mak su....." Jawab Aryan. Elman ikut dia sampai ke sini? Budak Elman ini tidak ada kerja ke?


" Hah! Dia nampak kita ke? " Sara mengelabah. Panik!


" Tak kot...." Menarik nafas lega. Kecoh nanti jika terserempak dengan Elman.




" Elman balik dulu....." Tangan maksu Mimie disalami.


" Bawak motor baik-baik. Jangan nak merempit!" Pesan Mimie.


" Elman sayang nyawa okey. Tapi betul ke abang Aryan tak datang rumah maksu? Tadi Elman nampak di masuk kawasan aparment ni..."


" Betul! Dia pergi rumah kawan dia tak? Kalau tak silap rumah kawan dia kat sini jugak. Tingkat berapa tak pasti pulak. " Dalih Mimie. Harap-harap Elman percaya. Terkejut dia menerima kunjungan Elman.


" Kak Sara tak balik-balik lagi.....maksu tak risau ke?"


" Nak risau apa....dia dah on the way....Elman balik dulu. Kang risau mummy dekat rumah..." Apabila Elman bertanyakan tentang Sara dikatanya, Sara keluar berjumpa kawan.


" Gerak dulu maksu...." Kata Elman sebelum beredar dari rumahnya.


Kunjungan mengejut Elman benar-benar buat dia semput. Hampir-hampir terkena serangan jantung! Sudahlah, bertanyakan Aryan. Kemudian Sara Cempaka. Mujur juga otaknya jenis yang ligat berfikir. Kalau tidak habislah Aryan dan Sara! Selepas dihidangkan dengan secawan milo panas. Elman meminta diri untuk pulang. Mimie menarik nafas. Terlepas azab buat seketika!


10 comments :

  1. ahahahaha...
    pnda mk su cover line.

    ReplyDelete
  2. Nasib mak su cover..
    Tak pa lah cakap ja dgn Elman baik-baik mesti dia faham...
    Macam mak su juga ... TERBAIKKK...

    ReplyDelete
  3. tu die...PI kite berkerja gigih utk mengumpulkan bukti..siap maen ekor2 lg..heheh..bley wat duit ni elman..part time job..keh3

    seb baek slamat lg wt mse skrg ayran,sara =)

    ReplyDelete
  4. ;] haha elman mmg besemangat dan gigih huhu

    ReplyDelete
  5. Alahai pendeknya.. :( rayan dgn sara 1 suku ke?

    ReplyDelete
  6. ouh, baru faham kenapa nenek dia tak bagi kawen sepupu. heheh, lama dah tinggalkan subjek sejarah :P

    ReplyDelete
  7. haha..best2..macam2 hal..

    ReplyDelete
  8. ishhh...elman nie mmg xputus asa...hahha

    ReplyDelete
  9. pheww~~ nseb xkantoi. wat saspen jek si Elman ni. tpi rse2nye die still xkan bdiam diri smpi la siasatan die berjaya kan?

    ReplyDelete
  10. best!!
    cerita ni menariklah..
    suka3x.. :)

    ReplyDelete