U n Uols

Friday, July 01, 2016

Si Pengejar Cinta Bab 11

PULANG dari kerja Adenalis dan Ami berjalan beriringan menuju ke parkir. Langkahnya tak bersemangat. Ami yang kebetulan menumpang kereta dia kerana keretanya rosak, memandang dengan pandangan bertanda tanya.
            “Aku dengar kau jumpa Tuan Rafali ?” Tanya Ami sebaik tiba di kereta Adenalis.
            “Ya.” Balas dia.
            Riak Ami berubah bimbang. “Dia mengamuk? Apa tindakan dia dekat kau? Sungguh aku geram dengan Adrus biul tu!”
            “Dia puji aku.. Kau percaya tak?” Tukas Dena.
            “Puji? Baguslah. Mungkin Tuan Rafali pun benci sangat dengan lelaki tu. Kau dah tolong dia kenakan Adrus tak?”
            Sengih kecil dengan bicara Ami. Ada ke macam tu.. “Bukan. Sebenarnya Adrus tak laporkan kejadian tu pada Tuan Rafali. Dia puji services kita depan bos.”
            “Ya ke?” Seakan tak percaya. Yalah Dena beritahu dia yang Adrus nak laporkan kejadian Adenalis menamparnya ke pihak atasan.
            “Dengar Adrus memuji, senang hatilah bos kita. Nak-nak yang memuji tu Adrus, wakil pelabur.”
            “Patutlah sesedap rasa dia ugut kau.. Dia ada kuasa.” Ami mula faham.
            “Kata Tuan Rafali, Adrus sebagai wakil pelabur setuju nak melabur dalam hotel ni sebab puas hati dengan services yang dia dapat daripada hotel kita.”
            “Alah.! Services hutang budi koranglah tu.. Dia tabur budi dekat kau, yang kau pula tak reti kutip je budi lepas tu buat tak tahu. Faedah dapat kat hotel. Tuan Rafali senyum tak segan, yang kau sengsara perasaan.” Omel Ami tak puashati.
            “Itu yang susah dengan hutang budi..” Keluh Dena.
            “Tapi Adrus tu melampau juga. Semua perkara dia nak kau yang buat untuk dia. Nasib baik tak minta makan bersuap. Kalau tak naya kawan aku yang seorang ni..”
            “Kalau minta suap, aku tonyoh je muka dia.” Bergurau. Ketawa mereka pecah.
            “Satu je cara kalau aku tak nak berhutang budi dengan Adrus..” Ujar Adenalis apabila ketawa mereka reda.
            “Macam mana?”
            “Aku buat pengakuan pada Tuan Rafali pasal aku pukul Adrus. Lepas tu terima je apa-apa tindakan daripada pihak atasan.” Pintu kereta dibuka. Masuk ke perut kereta.
            “Janganlah Dena!” Bantah Ami. Dia tarik tali pinggang keselamatan. “Rosak reputasi kau nanti. Silap-silap kau dapat surat pemencatan. Bukan kau tak tahu, hotel kita dalam proses nak kurangkan pekerja. Tak kira level mana. Ekonomi sekarang tak berapa baik, nak jimatkan kos. Pekerja yang tak buat silap pun tak lepas, ini yang sah buat salah. Nak-nak kalau Adrus masuk campur. Patutnya dapat warning latter je, terus dapat surat pemencatan. Ada syarikat luar negara yang nak melabur dalam keadaan sekarang dah cukup baik, kalau tidak satu company ni kena cari kerja lain.”
            “Aku pun fikir macam yang kau fikir. Jadinya kena sabarlah hadap Adrus dan karenah dia. Jika tak fikir nak bantu mak dan adik-adik aku kat kampung tu, aku tak kisah sangat. Hidup aku ni libatkan dia orang juga. Lagi pun aku suka dengan kerja ni. Kawan-kawan sekerja dah seperti keluarga.. Sayang nak tinggalkan.”
            “Kesian kau Dena.. ” Simpati.
            “Kau tau.. Aku kena in-charge jaga keperluan Adrus sepanjang dia menginap di hotel kita. Tugas tu tergalas kat bahu ni secara rasmi. Tuan Rafali yang bagi amanat. Kenalah tatang dia bagai minyak yang penuh.” Maklum Dena.
            Ami tak tahu nak ketawa atau menangis mendengar berita yang disampaikan Adenalis. “Makin mengilalah Adrus dengan arahan-arahan dia… Dena! Sarapan. Dena! Tali leher saya. Dena! Nikah dengan saya. Dah alang-alang semua keperluan saya awak yang jaga, jadi isteri saya ajelah senang cerita.” Sempat melawak di hujung kata.
            “Bab merepek kasi kat dia je.” Marahkan Ami.
            “Gurau je. Sensitif pula Cik Dena..” Sengih. 
“Karang aku caj mahal-mahal sebab kena hantar kau balik..” Mengugut.
            “Alah.. Bukan aku tak tau, kau tu cakap je lebih.. Kalau aku betul-betul bagi upah bukan kau nak ambil.” Ugutan Dena tak berkesan.
            Dena mencebik. Ami kalau dengan dia memang tak makan saman.
            “Alah.. aku belanja kau makan nak?”
            “Tak nak.” Merajuk.
            “Nak merajuk konon..” Sekali ketam batu Ami singgah lengan dia. Apa lagi menjeritlah!
            “Kau ni..” Terbantut niat nak marah Ami apabila telefonnya yang tersimpan dalam beg tangan berbunyi-bunyi. Ada panggillan masuk.
            “Ada call tu, jawablah..” Suruh Ami. Sengih selamat. Jari melurus kepada beg tangan Dena.
            Beg tangan diselongkar. Telefon yang terselit dalam ruang beg diambil. Tertera nama Adrus yang memanggil. Dia dan Ami saling berpandangan.
            “Kau tak nak jawab ke?” Tanya Ami.                                                                                   
            Dena jungkit bahu.
            “Jawab ajelah..” Suruh Ami.

Malas-malas Dena jawab juga. Di talian sana dia dengar suara Adrus yang berhello.. berserta dengan arahan yang buat jarinya naik mengurut dahi.

No comments :

Post a Comment