U n Uols

Saturday, March 31, 2012

Bab 6: Hati Bertanya Siapa Kamu

Hanyunan langkah yang tadinya perlahan dilajukan seboleh mungkin. Kepala asyik menunduk ke bumi. Memandang ke kanan dan kiri juga tidak. Perkara yang sedang bermain di fikiran pada ketika dan waktu ini ialah menyembunyikan diri daripada dilihat oleh perempuan berblaus. Perempuan itu berada di seberang jalan sana. Sedang cuba untuk melintas. Fuh! Fuh! Pandang tempat lain, jangan pandang sini.

Sudahlah sepanjang minggu sejak ditimpa kemalangan, hari-harinya terganggu dengan kehadiran jejaka bernama Gibran. Muncul di hadapan rumah sewanya saban waktu. Ada ketikanya pagi, lewat petang dan malam. Dihalau dan dimarah, namun masih kental menayang wajah di muka pintu. Setiap kali datang pasti bersama buah tangan.

Sehinggakan Che Peah telah membuat pengumuman bahawa dia bercuti sementara sebagai tukang masak di rumah itu. Intan pula berubah fikiran, daripada memberi ingatan kepada memberikan sokongan moral yang jitu. Rajin benar gadis itu mendesaknya agar meyambut huluran persahabatan Gibran. Katanya, berkawan tak salah asal tahu batasnya. Ceh! Disogok dengan sedikit kebaikan dah termakan kawannya itu. Tak ada pendirian. Macam lalang! Angin tiup belah sini, melambai arah sini. Angin tiup belah sana melambai arah sana.

Hari ini dia terserempak pula dengan perempuan ini?!

“ Akak!” Perempuan ni dapat lintas jalan yang sibuk tu? Teruklah. Keluh Dayang dalam hati. Masih tetap berjalan pantas untuk melarikan diri. Mujur kaki yang sakit semakin pulih. Selagi ada peluang, jangan dilepaskan!

“ Akak!” Mempercepatkan lagi langkah. Perempuan ni tak mengajar ke tengah-tengah minggu ni? Ada masa pula merayau-rayau waktu pagi nak masuk ke tengahari ni. Waktu rehat kot? Rehat? Mengajar dekat Kedah, berjalan-jalan pada waktu rehat dekat KL? Gila ke apa?!

“ Inara!” Masih tidak dihiraukan.

“ Dayangku Inara!” Perempuan berblaus memanggil-manggil Dayang. Turut sama mempercepatkan langkah untuk menyaingi Dayangku Inara. Langkah laju bertukar kepada berlari-lari anak. Berharap dapat mengejar Dayangku Inara yang mendahului beberapa tapak sahaja di hadapan.

“ Akak! Kalau kau anggap aku saudara kau, kau berhenti.” Mengugut.

Berhenti menapak serta-merta. Dayangku Inara terpacak tegak sebagaimana tiang lampu di hadapan. Menunggu perempuan yang mengaku saudaranya datang rapat. Ugut-ugut putus saudara pula, tak aci betul!

“ Assalamualaikum cikgu….tak mengajar hari ni?” Dayang menyapa. Senyum manis dilayangkan buat saudara yang merenungnya tegang.

“ Apa yang berlaku sebenarnya ni? Heboh saudara-mara kita bercerita pasal kau. Kenapa kau lari masa majlis dulu? Aku pun kau tak contact…” Atirah membuka mulut bertanya. Di hujung kata-katanya diluahkan rasa tidak puas hati dengan sikap Dayangku Inara.

“ Sebab…sebab….mak dan ayah nikahkan aku dengan lelaki tua. Tok janggut! Aku lari sebab tak dapat terima semua tu. Aku tak berani nak contact sesiapa…..” Luah Dayang.

“ Kau biar betul! Sebab tu kau lari? Anak orang kaya tu muda belia…..mana ada tua. Berjanggut segala! Aku tahulah…” Atirah menolak dakwaan Dayang.

“ Kau tak percaya sudah…” Dayang menyuakan cawan kopi ke mulut.

Aku tetap tak percaya!”

“ Kau mana tahu…masa aku nikah hari tu, kau tak balik.”

“ Walaupun aku tak balik, tapi aku tahu jugak…aku bukan saja-saja tak tak nak balik. Dah kau nikah tengah-tengah minggu, aku kan mengajar. Suami aku kerja. Mana boleh cuti sesuka hati. Kalau mengajar dekat-dekat sini tak apa lagi. Ini aku mengajar dekat Kedah nun. Ikut aku mengeletar tubuh badan nak balik tengok kau nikah, sepupu aku yang paling rapat. Sekarang, bila fikir balik, syukur sangat aku tak balik….”

“ Kenapa?”

“ Kalau tak, dengan aku—aku sekali tanggung malu sebab kau lari kak…kalau aku ada sama dalam majlis, sungguh, malu nak mengaku saudara!”

“ Benci kau ni…” Dengus Dayang.

“ Serius kak aku cakap, anak orang ternama tu muda belia. Kami satu sekolah dulu. Tampan orangnya…kenapa boleh jadi orang lain…” Atirah hairan sendiri.

“ Kau terus terang aje Atirah….cakap benda yang betul. Tak payah nak tipu-tipu. Kau dengan mak ayah aku pun sama…”

“ Aku cakap betullah! Tak tahu nak cakap apa lagi. Ntah Dengan siapa kau kena nikah sebenarnya kak….”

“ Dengan tok janggut tulah! Tua dah!”

“ Kau salah orang tak?” Atirah bertanya. Berdasarkan maklumat yang diperolehi sebelum majlis ini, Dayangku Inara bakal bernikah dengan anak orang ternama. Dia kenal lelaki itu. Malangnya lelaki itu tidak mengenalinya….nasiblah…

“ Betul!”

“ Ada gambar tak aku nak tengok…”

“ Tak ada….”

“ Gila orang ni!”

“ Siapa?”

“ Kaulah kak!”

“ Kenapa?” Hairan.

“ Gambar suami sendiri, takkan tak ada?”

“ Atirah….kalau aku nikah dengan kekasih hati yang dicintai tu lain, ini aku nikah sebab ayah dengan mak yang berkenan dengan dia. Tak pelik kalau aku tak ada gambar dia. Kau kan dah pergi rumah mak aku, tak tengok gambar dekat sana?”

“ Satu haram gambar yang perfect pun tak ada. Mak kau cakap, semua orang dah kelam-kabut sebab kau pengsan. Cameraman amatur dapat snap dari belakang je. Lepas tu dorang terkejut kau pengsan, lupa nak snap gambar pengantin lelaki lagi. Gambar kau terbungkam pengsan ada laa. Mak kau cakap, cameraman yang diupah je snap gambar laki kau banyak-banyak…tapi….semua gambar tu dalam tangan laki kau…”

“ Ada ke, tak ada ke…aku tak kisah..” Tanpa perasaan Dayang membalas.

“ Dulu….kau setuju kenapa?”

“ Sebab ayah cakap, kalau aku tolak, aku bukan anak dia….”

“ Kau lari macam ni, kau ingat ayah kau mengaku kau anak ke?”

“ Ntah…tapi, aku tak pernah dengar ayah cakap dia tak mengaku anak kalau aku lari…”

“ Tentulah tak pernah dengar! Sejak lari dari majlis dulu kau tak pernah call diorang…apasal aku ada sepupu otak tiga suku…aku tak tahulah macam mana kau boleh tersesat belajar sampai dapat degree…”

“ Sesedap rasa kau mengata aku ya? Kebijaksanaan aku jangan dipertikai! Pantang! Kau cakap senang…cuba kau kat tempat aku…apa kau rasa bila terpaksa melakukan sesuatu yang kita tak suka.” Diam. Menekur pandang ke meja.

“ Kau tak percayakan aku, kau tak tanya mak aku? Mak kau?” Aju Dayang.

“ Aku pun tak berani nak tanya pasal kau lebih-lebih. Mak aku dengan mak kau sama je. Babah aku lagilah. Bila sebut pasal kau lebih-lebih, diorang mula tukar topik. Marah dengan kaulah agaknya…” Terang Atirah.

“ Cuba tanya Azie…dia kan pengapit aku…tentu kau akan percaya apa yang aku cakap lepas dengar cerita Azie nanti…”

“ Dah tanya.”

“ Apa dia cakap?"

“ Lagi gila versi cerita Azie daripada versi kau. Orang yang nikah dengan kau tu…berjanggut sampai lutut. Serabai..”

“ Hah! Kan aku dah cakap.” Semangat Dayang berkata kerana dakwaan itu disokong oleh kenyataan daripada orang lain juga.

“ Aku bukan apa..susah nak percaya cerita korang. Kau dengan Azie otaknya lebih kurang sama….”

“ Hei!” Marah Dayang. Sudah kali ke berapa Atirah mengutuk dirinya untuk hari ini. Jatuh martabat dirinya sebagai orang-orang bijak pandai!

“ Apa nama anak orang ternama yang kau kenal tu?” Soal Dayang. Terasa ingin tahu.

“ Boy….”

“ Boy? Memang tak. Nama suami aku lain…”

Atirah ketap bibir geram. Tidak kuasa untuk berkata apa. Bercakap dengan orang otak senget buat dia hilang kesabaran. Untuk menyebut nama sebenar si Boy juga dia sudah tiada hati. Apa oranglah…takkan tak boleh agak Boy tu bukan nama sebenar. Dayangku Inara…Dayangku Inara…malas aku nak campur. Lantak kau!

***************************************************************************

“ Betul Boy ada jumpa dia?”

“ Betul abah….”

“ Dia sihat?”

“ Erm…sebenarnya kurang sihat sikit. Dia terlibat dengan kemalangan.” Boy menjawab kesal. Kejadian yang menimpa gadis yang sedang dibicarakan tidak disorokkan daripada pengetahuan bapanya. Lebih baik dia menceritakan perkara sebenar.

“ Kemalangan? Kenapa tak bagitahu awal-awal? Dia di hospital mana? Abah nak melawat dia! Kita pergi sekarang Boy!”

“ Abah..abah….tenang. Tenang dulu.” Boy menghalang. “ Dia memang kemalangan, tapi tak cedera teruk. Cuma kaki yang terseliuh. Abah jangan risau…”

“ Mestilah risau. Ahli keluarga kita yang kemalangan, bukan orang lain. Habis tu Boy biarkan saja dia?”

“ Tak abah…..Boy dah buat apa-apa yang patut…”

“ Baguslah…” Lega.

“ Keluarga sebelah sana dah diberi tahu?” Kemudian menyoal lagi.

“ Dah abah. Diorang memang dah tahu…”

“ Tempat tinggal dia, keluarga sebelah sana dah tahu juga?”

“ Tentang tu…” Teragak-agak Boy membalas. Pada anggapannya, tindakan yang diambil bakal mendapat tentangan daripada si bapa.

“ Boy….” Menyeru nama si anak. Dia dapat menangkap sesuatu daripada riak yang ditunjukkan Boy.

“ Belum abah. Maksud Boy…orang lain tak tahu, hanya Idham saja yang diberitahu tentang itu…”

“ Kenapa?” Agak terkejut dengan apa yang didengari daripada mulut anaknya.

“ Biarlah abah….biar keadaan reda dulu….Boy bimbang kena desak nanti, entah mana lagi dia akan lari. Lagi susah. Kali ni jumpa, lain kali mungkin tak bernasib baik seperti ni…” Mengutarakan kebimbangan hatinya.

Mengangguk-angguk faham. Ada benarnya juga kata-kata anaknya itu. “ Buat apa yang patut Boy…tapi jangan lama-lama sangat. Abah dah tak sabar nak jumpa dia…” Gembira suara bapanya menuturkan hasrat hati. Penuh pengharapan.

Boy ikut tersenyum. “ Akan tiba harinya abah…”

Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

Tuesday, March 27, 2012

Bab 5:Hati Bertanya Siapa Kamu

“ Dayang……..!” Che Peah menjerit gembira melihat kelibat Dayangku Inara yang sedang berbaring di kerusi.

“ Kau tak apa-apa ke Dayang?” Bersungguh-sungguh Intan bertanya. Diterkamnya Dayangku Inara yang sedang menonton tv di ruang tamu. Dayang yang sedang berbaring di kerusi berangkai tiga bangkit dari baringnya. Duduk bersandar. Sesak nafas dengan perlakuan teman-teman yang sedang kerisauan.

“ Alhamdulillah tak apa-apa…..kaki ni je yang terseliuh….” Terang Dayang menunjukkan kaki yang berbalut.

“ Aku ingat lelaki tu dah bawak kau pergi mana-mana dah…” Intan menyuarakan kebimbangan yang melanda diri sejak pagi. Panas punggungnya sepanjang hari.

“ Dia bawak Dayang pergi klinik je…” Menutup mulut menahan kuap. Sisa-sisa mengantuk kerana mengambil ubat yang dibekalkan doktor masih terasa.

“ Alhamdulillah…..” Che Peah memanjatkan kesyukuran. Tapak tangan diraup ke muka. Intan menuruti perlakuan Che Peah.

“ Dengan kaki yang macam ni kau balik rumah naik apa?” Intan melabuh duduk di sebelah Dayangku Inara. Che Peah bersila di lantai. Terdongak kepalanya memadang Dayang dan Intan. Semuanya salah jejaka itu, ada ke dibawa lari sahaja kawannya ini.

“ Lelaki tu yang hantarkan….” Jawab Dayang memandang Intan dan Che Peah sekilas. Dia tunduk menyentuh pergelangan kaki yang berbalut.

“ Mujur dia hantar balik rumah……aku dah sedia nak buat report polis kalau balik-balik tengok kau tak ada…Kita called tak angkat..."

" Bateri kong....malas nak cas..."

“ Intan payung ni memang terlebih dramatik Dayang…bukan kau tak tahu. Ikut dia masa balik tadi dia nak singgah balai buat report. Che Peah cakap tunggu dulu. Nak pastikan kau dah balik ke belum…kalau kau tak balik jugak baru kami boleh buat report…”

“ Baiknya kau Intan……ini yang buat Dayang terharu.” Bahu Intan dielus-elus.

“ Terharu aje?” Intan tersengih-sengih.

“ Esok-esok Dayang belanja dinner. Malam ni terpaksa canceled ya….Dayang tak larat nak keluar.”

“ Tak apa…asal kau sihat sudah Dayang…” Che Peah membalas.

“ Che Peah…” Seru Dayangku Inara manja. Kelopak mata dikerlip-kerlipkan. Mahukan sesuatu daripada Che Peah.

“ Che Peah tahu…Che Peah tahu….ish…..apa nak jadi dengan anak-anak dara dalam rumah ni. Makan nak, masaknya malas nak belajar….asyik-asyik Che Peah jugak yang jadi chef. Patut Che Peah minta bayaran daripada korang berdua…letak harga mahal-mahal.” Bebel Che Peah. Dia bangkit dari duduk melangkah ke bilik tidurnya. Menukar pakaian sebelum menjalankan tugas sebagai chef terhebat di dapur mereka.

“ Che Peah nak makan nasi goreng!” Minta Dayang.

“ Che Peah, aku nak ayam goreng!” Intan turut sama membuat permintaan.

“ Kau pun sakit jugak ke Intan payung? Che Peah layan order orang sakit tu aje…orang sihat buat sendiri!” Laung Che Peah dari dalam bilik.

“ Kau ni Che peah….aku pun sakit jugak. Sakit perut sebab lapar….” Intan memegang perut dengan mimik muka kesakitan.

“ Che Peah tak kuasa. Buat sendiri!”

“ Berlakon…bukannya Che Peah kat dalam bilik tu boleh nampak…” Bebel Dayang. Mengetuk kepala Intan yang terlentok di bahunya.

Setengah jam berlalu. Dapur sudah bising dengan pelbagai bunyi. Aroma masakan Che Peah mula memenuhi seluruh ruang rumah. Tergoda dengan bau yang enak itu, Dayangku Inara yang sedang berbaring di kerusi menapak ke dapur. Keinginan untuk menikmati hasil masakan Che Peah tidak dapat ditahan-tahan. Kecur air liurnya. Sengih dilemparkan kepada Intan yang memandangnya tak puas hati kerana, bersekongkol dengan Che Peah memaksanya menyediakan sambal belacan.

“ Kau kalau tak makan sambal ni tak boleh Dayang? Tak padan dengan kaki sakit…..” Marah Intan. Menumbuk-numbuk cili dalam lesung batu. Selalunya dia yang melakukan tugas itu. Oleh kerana kesihatan yang terganggu, Che Peah mengeluarkan arahan bahawa tugas tersebut diberikan kepada Intan. Untung juga jadi orang sakit….

“ Apa masalahnya dengan kaki sakit? Dayang makan ikut mulut bukan ikut kaki…” Menjawab kata-kata Intan. Bersusah-payah dia melabuh duduk di ruang dapur yang sempit. Agak jauh duduknya dari Intan yang sedang menumbuk sambal. Takut terpencik ke dalam mata. Mata buta sebab nak makan sambal belancan. Tak berbaloi!

“ Menjawab….” Intan cekak sebelah pinggangnya.

“ Memberikan jawapan sahaja….” Sengih lagi.

“ Dayang…” Che Peah yang sedang menumis memanggil namanya.

“ Yup…” Sahut Dayang.

“ Dayang….” Che Peah memanggil lagi.

“ Iya…Che Peah….Dayang ada kat sini…..nak apa?”

“ Lelaki yang langgar Dayang tu, Che Peah rasa dah pernah nampak….fikir-punya fikir tak ingat dekat mana…tapi betul…dah pernah tengok sebelum ni…”

“ Agaknya dia lalu area sini…mungkin nampak dia masa kita sama-sama tunggu bas…” Dayang membuat telahan.

“ Mungkin juga….tapi rasanya bukan. Che Peah pernah nampak kat tempat lain…..dekat..dekat..ish..tak ingat ni Dayang. Dah ingat nanti Che Peah bagitahu.”

“ Che Peah…Che Peah…buat apa pening-pening fikirkan orang yang kita tak kenal tu…bukan ada kaitan dengan kita pun. Lupakan dia, mari kita teruskan hidup…” Dayang bergurau. Intan gelak kuat.

“ Assalamualaikum!” Terdengar suara orang memberi salam. Gelak Intan terhenti.

“ Siap pula yang datang malam-malam ni…” Intan memanjangkan leher untuk melihat dari tingkap dapur.

“ Hah…hah…Siapkan sambal belacan tu, jangan pergi mana-mana. Orang yang datang tu , biar Dayang pergi tengok…” Memberi amaran kepada Intan yang berhenti menumbuk cili sebelum gadis itu bangkit ke ruang tamu.

Iye…..” Balas Intan memuncung.

Dayangku Inara bangkit dari duduk. Memegang dinding dan hujung meja untuk bangun. Terhinjut-hinjut dia melangkah ke ruang tamu. Menyambar kunci di meja kopi. Menapak ke pintu. Tombol dipulas. Perlahan-lahan daun pintu dikuak. Bimbang orang yang datang itu perompak atau saudara-maranya. Kalau betul, sempat juga tutup pintu tu balik. Lepas tu pergi menyorok bawah dapur!

Terpandangkan sesusuk tubuh yang sedang berdiri tegak di sebalik geriji besi, mulut terganga luas. Dia? Kenapa datang lagi?

“ Hai…” Sapa Gibran.

“ Awak buat apa datang sini?” Dayang menyoal. Pintu diselak luas. Kunci grille masih tidak dilepaskan. Kepala memandang ke kiri dan ke kanan. Mempastikan bahawa Gibran tidak membawa sesiapa. Nyata lelaki itu hanya bersendirian.

“ Saya datang nak hantarkan makan malam. Kaki Dayangkan sakit….tentu susah nak keluar beli apa-apa…” Mengangkat plastik berisi makanan untuk ditayangkan kepada Dayangku Inara. Semerbak bau yang enak makanan menyapa hidung dan mengoda perut yang sedang berkeroncong.

“ Makan malam? Saya…saya…kami dah masak. Awak bawak balik jelah…” Menolak secara baik.

Ambiklah…saya belikan untuk Dayang dengan kawan-kawan. Ni sebagai tanda saya minta maaf….kan saya dah cakap, saya bertanggungjawab…”

“ Tak apa. Tak apa. Saya takkan tuntut apa-apa daripada awak. Selepas ni, awak tak payah susah-susah datang rumah saya lagi. Balik laa..Encik Gibran….tolonglah…” Ingatkan siang tadi adalah kali terakhir dia terpaksa menghadapi lelaki ini, malamnya muncul lagi?!

“ Ambiklah…..kalau awak tak ambik siapa nak habiskan semua ni? Tak baik membazir….” Gibran mengumpan. Menayang muka kesian.

“ Saya tak nak ambik!”

“ Ambik laa….”

Memandang Gibran musykil. “ Kenapa awak beria-ia nak bagi saya semua ni? Awak ada letak jampi ya? Baik awak cakap…”

“ Siapa yang datang tu Dayang?” Laungan Intan menganggu mereka.

“ Erk….erk…erm….orang…orang…”

“ Siapa?” Intan melaung lagi.

“ Awak balik sekarang boleh tak? Ingat elok sangat ke lelaki datang bertenggek kat rumah anak dara. Balik..balik!” Mengarahkan Gibran balik. Tangan dihayun-hayunkan menghalau.

“ Siapa yang datang Da…” Intan muncul di belakang Dayang. Sedari tadi dia bertanya, jawapan siapa yang datang tidak juga diperolehi. Tidak dapat menahan rasa ingin tahu, sambal belacan Dayang ditinggalkan sekejap. Mendapat jawapan dengan mata dan kepala sediri buat dia terganga. Berulang lagi aksi sama yang berlaku kepada Dayang.

“ Che Peah!” Jeritan Intan bergema memanggil Che Peah pula.

“ Intan…tak payah laa panggil Che Peah…” Tahan Dayangku Inara.

“ Che Peah!” Masih juga memanggil.

“ Che Peah datang ni…..menjerit tak habis kau ni Intan. Kau nak apply kerja dengan tarzan ke?” Che Peah muncul diruang tamu. Sibuk menyinsing lengan baju. Lagaknya seperti orang nak pergi bergaduh! Intan punya pasal, kan Che Peah dah naik angin. Aku kerjakan jugak si Intan payung ni….

“ Jangan garang-garang Che Peah…nanti tak ada orang nak. Sini Che Peah. Kau tengok siapa yang datang…” Mengajak Che Peah menghampiri pintu.

“ Siapa yang datang? Hero Malaya ke? Tak baik biarkan tetamu berlama-lama kat luar...” Che Peah teruja serta-merta.

“ Hero si Da…” Ketam batu Dayang mendarat di lengan Intan. Mencerlung mata memandang teman yang mula mengarut.

Che Peah menolak Dayang dan Intan ke tepi. Keinginan untuk melihat orang yang dimaksudkan Intan meruap-ruap. “ Awak? Ini orang yang larikan Dayang pagi tadi. Datang sini nak serah diri ya?” Che Peah mencekak pinggang.

“ Saya datang hantarkan makan malam untuk Dayang….untuk Dayang dan…” Sopan Gibran membalas.

“ Saya Che Peah…yang tu dah kenal?” Soal Che Peah.

“ Belum…” Jawab Gibran. Senyum mesra.

“ Yang tu Intan. Dayang dah kenal?”

“ Dah…” Menyapu pandang wajah Dayang. Direnung lembut.

“ Datang rumah anak dara malam-malam ni kenapa?” Garang Che Peah bertanya. Aura mak-maknya dah keluar.

“ Saya nak bagi Dayang ni…” Menayang plastik di tangan. Penat dah dia buat tayangan makanan.

“ Kenapa baik sangat nak bagi Dayang?”

“ Saya akan bertanggungjawab ke atas Dayang….”

“ Bertanggungjawab? Awak buat apa dekat Dayang? Baru kenal satu hari dah buat yang bukan-bukan dekat Dayang? Saya dah agak…sebab tu awak larikan Dayang pagi tadi kan?” Intan menyampuk. Menempatkan diri di sebelah Che Peah. Dayang sudah tertolak jauh ke belakang.

“ Kau pun satu Dayang…kenapa tak cakap dia buat tak elok dekat kau? Jom kita buat report sekarang..biar lelaki ni kena tangkap!”

Dayang ketap gigi. “ Merepek!” Ketam batu Dayang hinggap lagi di lengan Intan. Menyeringai sakit gadis itu.

Gibran ketawa lucu. “ Maksud saya, saya kena bertanggungjawab sebabkan kaki Dayang jadi macam ni…”

“ Owh….” Che Peah dah Intan angguk serentak.

“ Maaf Encik Gibran…otak diorang ni trouble sikit…jangan simpan dalam hati…” Dayang menolak Che Peah dan Intan ke tepi. Grill yang berkunci dibuka.

“ Nak bagi saya kan?” Mengambil plastik berisi makanan di tangan Gibran.

“ Ya..”

“ Saya dah ambik ni….awak balik sekarang ya? Bye!” Suruh Dayang. Tubuh Gibran ditolak supaya segera berganjak dari rumah itu.

“ Tak ajak masuk?”

“ Jangan nak mengarut!”

“ Che Peah cakap tak baik biar tetamu duduk luar..”

“ Awak ni kan….geramnya! Balik!”

“ Yalah saya balik. Esok pagi saya datang….”

“ Balik! Bye…bye…Gibran…” Menolak Che Peah dan Intan masuk ke dalam rumah. Pintu ditutup rapat.

“ Buat malu Dayang je korang ni!” Marah Dayang. Plastik makanan diletak ke meja kopi.

“ Dah dia cakap macam tu….tentulah aku fikir..”

“ Intan payung tu memang Dayang…” Che Peah duduk di sisi Dayang. Makanan yang dibawa Gibran diselongkar. Wah! Nasi ayam. Rezeki…rezeki…

“ Nasi ni kita makan dua orang je Che Peah…” Kata Dayangku Inara.

“ Habis aku?” Intan berkerut dahi.

“ Makan nasi goreng kat dapur!” Dayang berkata tegas. Che Peah gelak jahat.

“ Alhamdulillah…” Ucap Dayang kekeyangan. Sebungkus nasi ayam sudah dihabiskannya.

“ Sampai hati tak simpan untuk aku…” Intan berbelas sambil mengunyah nasi goreng berlautkan sambal belacan buatannya. Telan liur sahaja melihat Dayang dan Che Peah bersantap nasi ayam.

“ Denda…”

Mencebik. “ Dayang…kau agak kenapa lelaki tu baik sangat? Aku rasa dia berkenan dengan kau laa Dayang…” Menyuap nasi goreng ke mulut. Makan juga kerana perut lapar.

“ Merepek lagi. Aku ni isteri orang…”

“ Kau ada bagitahu dia ke kau dah kahwin?”

“ Ada….eh..tak. Entah…”

“ Hati-hati Dayang…jangan kau terjebak dengan dia…” Peringat Intan.

“ Dayang! Che Peah dah ingat….Che Peah pernah nampak lelaki tadi masa kau nikah. Dia pakai baju melayu putih. Confirm!”

“ Che Peah….bukan ke hari tu yang pakai baju melayu warna putih pengantin lelaki je?”

“ A’ah kan…tapi tak pasti jugak. Kita balik awal….” Balas Che Peah.

Mendengar cerita yang keluar daripada mulut dua orang gadis itu buat Dayang terdiam. Kepala digeleng-gelengkan. Wajah kabur lelaki yang bergelar suaminya terbayang diruang mata. Tak mungkin….

Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.

Friday, March 16, 2012

Bab 4: Hati Bertanya Siapa Kamu

Dayangku Inara melurus pandangan ke depan. Otak sibuk merekacipta alasan untuk mengelak daripada dihantar oleh lelaki yang bernama Gibran sehingga ke rumah sewanya. Sesekali dahi berkerut tanpa sedar. Dan sesekali juga mulut memuncung dan mencebik kerana menolak idea sendiri. Akhirnya, dalam banyak-banyak cadangkan yang berbaris serupa peserta nak pergi uji bakat program nyanyian, salah satunya telah dipilih. Otakku memang geliga! Tak sia-sia mak bagi makan makanan berkhasiat sejak kecil. Memuji-muji diri sendiri. Cumanya sejak tinggal menyewa ni, makan makanan yang tak berkhasiat sangat. Che Peah asyik kasi makan ikan goreng dengan sayur goreng. Kesian orang nama Dayangku Inara ni kan?

Ya, Allah….tak baik, tak baik. Bersyukur dengan apa yang dinikmati. Alhamdulillah….syukur…

Spontan tali pinggang keledar yang membelit tubuh ditanggalkan.

“ Dayang kenapa, tak selesa ke? Ada tempat lain lagi yang sakit selain kaki tu?” Gibran yang sedang memandu bertanya cemas. Tumpuannya terbahagi antara jalan raya dan gadis di sebelah. Runsing jika Dayang mengalami kecederaan dalaman.

Mengigit hujung bibir. Haish…mengelabah terlebih pulak dia. Doktor di klinik dah cakap, ‘Cik Dayang hanya mengalami kecederaan ringan’. Tiada apa-apa yang perlu dirisaukan. Masih tak percaya ke? Ketuk kepala tu kan….

“ Saya nak pergi toilet!”

“ Nak pergi toilet? Buat apa?” Bertanya bodoh.

Apa jenis soalan budak Gibran ni. Mesti mak dia tak kasi makan makanan berkhasiat seperti mak kita masa kecil-kecil ni. “ Nak pergi beli air…” Bersahaja menjawab.

“ Beli air? Tadi ada mini market…tapi dah lepas…depan sana ada Seven E…..nanti saya belikan air…” Sengih lebar. Tawa yang hampir tercetus ditahan. Lucu melihat mimik muka Dayangku Inara kerana jawapan yang diberikannya. Jawapan yang disengajakan. Dayang berloyar buruk, dia mengikut.

“ Orang pergi toilet buat apa?” Dayang mencuka. Geram kerana dipermainkan Gibran. Tubuh sedikit mengiring menghadap jejaka yang tersengih-sengih itu.
“ Dayang tahan sekejap. Kita dah nak sampai rumah Dayang ni…tak jauh mana dah. Hmm?” Pujuk Gibran lembut.

Memegang perut. Membongkokan badan. “ Tak boleh. Saya dah tak tahan sangat. Stop…stop dekat stesen minyak depan sana!” Jari telunjuk diluruskan ke depan. Menunjuk arah.

“ Dayang berlakon ekh? Sekali tengok saya dah tahu. Sebenarnya nak lari sebab tak nak saya hantarkan sampai rumah kan? Masih tak putus asa lagi ya….” Gibran berkata dengan senyum yang tersemat di bibir.

Melopong tiga saat. “ Sakit perut mana boleh berlakon-berlakon….” Membuat penafian terhadap tuduhan berasas itu. Badan yang membongkok kembali tegak bersandar.

“ Kenapa takut sangat saya tahu mana Dayang tinggal?”

“ Baik. Alang-alang awak dah keluarkan pasal ni, biar kita berterus-terang. Awak ni kerja dengan siapa? Siapa yang upah awak untuk ikut saya? Abang Idham? Mak ayah saya? Ke lelaki tua tu? Awak nak tahu mana saya tinggal sebab nak report dekat bos awak kan?” Bertanya bertalu-talu berserta dengan andaian.

“ Saya tak diupah sesiapa….lagipun saya bukan kerja spy….” Menolak dakwaan Dayangku Inara.

“ Habis awak kerja apa?”

“ Saya? Saya kerja……hmm….saya budak pejabat.”

“ Budak pejabat? Awak jangan nak kelentong saya. Budak pejabat takkan mampu pakai kereta mahal macam ni.” Sangkal Dayang.

“ Siapa cakap ni kereta saya?”

“ Kalau bukan kereta awak kereta siapa? Hah! Mesti nak kata kereta bos kan? Klise….”

“ Betul laa tu…”

“ Apa yang betul?”

“ Kereta bos. Pagi ni bos mintak saya jadi driver dia. Saya kerja office boy….semua kerja saya buat…” Nada berbelas. Muka kesian.

Melihat riak tidak percaya di wajah Dayangku Inara, Gibran bersuara lagi. “ Tak percaya?”

“ Langsung tak! Office boy konon….tapi pakai pakaian mengalahkan bos.” Elah, nak menipu kita. Ingat kita ni bodoh? Senang ditipu? Awak silap Encik Gibran!

Gibran garu kepala. Tayang sengih. Kata-kata Dayang tak terbalas olehnya. Mati kutu. Tiba-tiba pula jadi bijak.

“ Diam….sah-sah kelentong…”

“ Cuba tanya abang Idham awak. Kalau tak percaya jugak tak apalah…..apa saya boleh buat…” Menjual nama Idham.

“ Tetap tak percaya! Mesti awak dah berpakat-pakat dengan abang saya. Lepas awak tahu mana saya tinggal, awak akan bagitahu abang Idham kan? Lepas tu abang Idham akan bagitahu orang tu. Lepas tu dia akan paksa saya tinggal dengan dia. Lepas tu aw……”

“ Tak….kalau Dayang tak benarkan saya bagitahu abang Idham, saya tak akan cakap….” Mencelah di antara andaian Dayang yang meleret-leret.

“ Betul?” Mata membulat. Bersinar-sinar gembira.

“ Betul…” Berjanji.

“ Kalau abang Idham atau siapa-siapa tahu mana saya tinggal, awak orang pertama yang saya cari. Ingat!” Dayang beramaran. Mata yang membulat dikecilkan, tangan naik mengancam.

“ Ingat…” Balas Gibran bersahaja.

“ Janji?”

“ Janji….”

“ Okey.” Nafas lega ditarik dalam. Senyum senang menghiasi wajah. Cakap awal-awal kan senang, tak adalah otaknya penat mereka-reka alasan dan kaedah terbaik untuk melarikan diri. Buat orang gelabah je. Masih selamat tempat persembunyianku…

Melihat senyum yang terukir di wajah Dayang, Gibran ikut tersenyum senang. Pemanduan diteruskan dengan tenang. Lancar perjalanan mereka. Kira-kira dua belas minit kemudian, mereka tiba di hadapan flat yang dihuni Dayang bersama Intan dan Che Peah.

“ Tingkat 9 kan?” Mematikan enjin kereta.

“ Mana awak tahu tingkat 9? Oo…..awak betul-betul spy. Tak syak lagi!”

“ Tadi…”

“ Apa tadi-tadi?”

“ Dekat klinik tadi, awak yang cakap…tingkat 9…tak ingat?”

Berfikir sejenak. Part terlepas cakap terimbas kembali di minda. “ Ingat. Daya ingatan saya masih kuatlah, tadi tu saja buat-buat lupa….sebab…sebab nak uji awak!” Ayat cover line. Diam-diam Dayang mengetuk kepala sendiri. Dia keluar dari perut kereta.

“ Tunggu..saya tolong…” Sekejap sahaja Gibran sudah berada di sisinya.

“ Saya boleh naik sendiri…awak pergi jelah balik…” Memandang ke sekeliling. Bimbang terserempak dengan makcik-makcik yang selalu berkumpul depan kedai Kassim. Kassim tu jual barang-barang runcit dan bahan-bahan segar. Kedai dia letaknya di blok depan tu, betul-betul menghadap lif. Jangan tak tahu, sambil-sambil memilih ikan, makcik-makcik buka kedai jual ketupat atau mengumpat atau terkenal juga sebagai ahli mesyuarat tingkap.

Kata orang, duduk bandar jiran-jiran tak ambil kisah hal jiran tertangga. Tapi jiran-jirannya lain pula, suka mengambil berat perihal gadis-gadis yang tinggal di blok ini. Perlakuan gadis-gadis sepertinya sentiasa menjadi perhatian mereka. Jika ada yang melihat dia berpegang-pegangkan dengan lelaki, tentu namanya bakal menjadi ‘isi ketupat’. Meniti di bibir ahli-ahli mensyuarat tingkap. Tak pasal-pasal jadi bintang mee segera! Glamour kau Dayangku Inara!

Bila difikir-fikir balik, bagus juga kerana mereka warga yang prihatin. Bekerjasama cuba mencegah perkara-perkara sumbang yang kian berleluasa. Terbaik makcik-makcik semua. Teruskan usaha anda!

“ Saya kena pastikan Dayang masuk rumah dengan selamat dulu baru saya pergi…” Jemarinya hinggap di lengan Dayang.

“ Jangan pegang-pegang! Saya jalan sendiri…” Menepis-nepis tangan Gibran yang cuba membantunya masuk ke dalam lif. Terlebih prihatin pulak dia….

“ Nanti jatuh…”

“ Kaki saya bukan cedera teruk….boleh jalan sendiri lagi. Awak nak ambik kesempatan ya?”

Gibran sengih. Menjungkit kedua-dua belah bahu. Kedua-duanya diam sepanjang berada di dalam lif. Mata Dayang asyik merenung pintu lif, manakala mata Gibran pula kerap singgah merenung pipi Dayang yang memerah semulajadi. Cute macam baby!

“ Kita dah sampai…” Maklum Dayang apabila pintu lif terbuka.

“ Dah sampai tingkat 9? Cepatnya…..rumah awak yang mana satu?”

“ Sibuk je nak tahu mana rumah kita. Tahan pintu lif ni, saya nak keluar. Pintu besi ni bukan boleh percaya, dengki. Selalu sangat dah sepit saya. Naik reput tulang bahu…” Bebelan Dayang mencetus tawa Gibran. Ketawa lucunya terhenti apabila dijeling si gadis.

“ Ingat kelakar ke? Kena batang hidung sendiri baru tahu apa rasanya….”

“ Tak…tak…” Sedaya-upaya menahan tawa. Kelakar betul Dayangku Inara. Ceria dan bermakna paginya kerana terserempak dengan gadis ini. Arahan Dayang dituruti, pintu lif ditahan. Sejurus keluar dari lif, gadis itu mengambil laluan di sebelah kanan. Dia mengekori.

“ Dah sampai rumah saya. Sekarang silakan balik…” Mempersilakan Gibran beredar dari hadapan rumahnya. Kunci dikeluarkan dari beg tangan yang tersangkut di bahu.

“ Dayang tak sudi jemput saya minum kopi?”

“ Ini rumah orang perempuanlah!”

“ Apa salahnya?”

“ Awak ingat rumah saya kedai kopi?”

“ Selagi tak dapat secawan kopi, saya akan tunggu kat sini!” Mengugut.

“ Suka hati awaklah! Duduk depan pintu ni selagi larat. Saya nak masuk!”

“ Siapa kata saya nak tunggu depan pintu?”

“ Habis?”

“ Saya nak tunggu kat dalam…”

Dayang melopong. Hanya menutup mulut apabila ada seekor lalat sesat bertebangan berhampiran mulutnya. “ Awak dah tak betul ya?”

“ Saya dah tolong Dayang….secawan kopi pun Dayang tak sudi hidangkan? Sedihnya orang tak menghargai pertolongan kita…” Membuat muka kesal.

“ Baik. Terima kasih sebab tolong saya. Tapi untuk benarkan awak masuk ke rumah ni tidak sama sekali!” Bertegas dengan keputusannya. Menghadang pintu rumah yang masih berkunci dengan tubuh. Kedua-dua belah tangan didepakan. Gibran nak masuk rumah sewa ni? Langkah mayatnya dulu!

Ketawa besar Gibran terlepas. Aksi spontan Dayang mengelikan hatinya. “ Saya gurau jela….cemas sangat…”

“ Erk….” Perlahan-lahan tangan yang berdepa dijatuhkan. Termalu sendiri.

“ Dayang….Dayang….you are so funny. Masuklah, saya dah nak pergi ni…..mesti bos saya tengah cari mana kereta dia….” Mata dikenyitkan.

“ Awak jalan dulu….”

“ Dayang masuk dulu…”

“ Awak jalan dulu….”

“ Dayang masuk dulu…”

“ Awak ni!” Dayang berdecik.

“ Saya kan dah cakap tadi….” Kunci di tangan Dayang dirampas Gibran. Pintu rumah dibukakan. “ Ini kan tanggungjawab saya sebagai se….” Kata-kata terhenti di situ.

“ Se?”

“ Sebagai….kawan abang Idham…” Mengisyaratkan Dayang masuk ke dalam rumah. Jemari Dayang ditarik. Kunci diletakkan di dalam genggaman gadis itu.

“ Jaga diri……saya pergi dulu….” Berpesan perlahan. Renungan lembut menyinggah lama di wajah Dayang. Dia hanyut seketika. Terleka.

“ Tadi cakap dah pergi….tak gerak-gerak juga…” Mengomel kerana segan direnung-renung begitu. Wajah dikalih kelain.

“ Pergi dulu. Bye… Dayang….” Berundur ke belakang.

“ Hmm…” Hanya itu yang dibalas Dayang. Grill yang terbuka luas ditarik. Dikunci kemas. Pintu ditutup apabila melihat kelibat Gibran sudah beredar dari rumahnya. Tubuh disandarkan pada daun pintu. Ada juga kawan abang Idham yang jenis terlebih perhatian ni….seramnya!

Kalau tak nak beredar juga tadi, pasti dia banting pintu depan hidung Gibran. Amek kau! Harap-harap janganlah mereka dipertemukan lagi…

Sementara menunggu lif, Gibran mengeluarkan telefon bimbit dari saku seluar. Perlu menghubungi seseorang. Ada berita penting yang mahu disampaikan. Telefon ditekap ke telinga. “ Saya dah tahu mana dia tinggal…”

“ Blok A, tingkat 9…”

Untuk versi penuh dapatkan novel Hati Bertanya Siapa Kamu di kedai-kedai buku berhampiran anda. Boleh juga layari http://www.karyaseni.my/ untuk pembelian secara online.