U n Uols

Monday, July 18, 2011

INI KISAH KITA BAB 16

Memasuki perut kereta. Pintu ditutup. Memakai tali pinggang keledar. Enjin dihidupkan, bersedia untuk bergerak ke luar dari perkarangan rumah Pn. Syuhadah. Belum sempat kereta diundurkan, cermin di sebelah penumpang diketuk seseorang. Berpaling melihat. Butang di sebelah kanannya ditekan. Menurunkan cermin.

"Elman?" Soal Sara Cempaka. Pagi-pagi lagi dia terpaksa menyinggah ke rumah emak kerana tertinggal barang petang semalam. Semuanya gara-gara terkejut mendengar adanya calon isteri buat Aryan!

" Kak Sara.....tumpangkan Elman boleh?"

" Nak pergi mana?"

" Kolej......" Jawab Elman sepatah.

Memandang jam di dashboard. Memang dia lalu depan kolej Elman pun. Sempat kot.

" Masuklah. Pagi-pagi dah ada class?" Handbag dialihkan ke tempat duduk belakang.

Elman melangkah masuk. Duduk di sebelahnya. Beg galas diriba sahaja. " Patutnya pukul 10 karang. Diawalkan sebab lecturer ada hal. Motor Elman merajuk pulak pagi-pagi ni......tak boleh start..."

" Pak long dah gerak pergi pejabat ke?" Soal Sara. Tidak bertanyakan Aryan kerana Aryan bermalam di apartment mereka. Dia yang tidak membenarkan Aryan balik ke sini. Takut dengan hantu! Pasal si Elman inilah. Suaminya yang terkejut melihat Elman disangka ternampak hantu. Selepas itu, kisah-kisah hantu yang seram bermaustatin sepanjang malam dalam kepala. Buatnya Aryan pulang juga malam tadi, pasti terang benderang satu rumah dengan cahaya lampu!

" Dah. Daddy selalu awal. Ingat nak tumpang abang Aryan....tapi tak pasti dia keluar awal ke atau tak balik rumah malam tadi......"

Darah terasa menderau turun. " Keluar awal kot. Banyak projek abang Aryan kena handle sekarang ni. Pak long serah semua dekat dia. Pak long pantau mana-mana yang perlu je...." Kata Sara Cempaka. Pasal Raqib Aryan kena uruskan banyak pojek bukan cerita bohong. Itu kisah benar!

Elman menjungkit bahu. " Yela kot. Malam tadi kak Sara keluar erk? Elman pergi sana...."

" Keluar......a'aah.....keluar..."

Mengerling Sara Cempaka yang mengelabah semacam. Ini tanda-tanda orang berbuat salah. Tanya sikit. Tengok Kak Sara nak jawab apa.

" Kak Sara suka abang?”

Pemanduan tersasar sedikit. Terkejut! Bagus punya soalan Elman tanya. Kembali memasuki laluan yang betul. Mujur tidak terlanggar apa-apa. Kering seliter darah dalam badan. Mati kutu dengan soalan yang tidak terduga. Soalan yang sungguh memberi impak. Pagi-pagi lagi Elman sudah menerjah dia dengan soalan panas! Ruang kereta yang terpasang dengan penghawa dingin juga tidak mampu untuk menyejukkan soalan itu. Memerah otak untuk memberikan jawapan yang menyakinkan. Tidak boleh lagi melambakkan Elman dengan jawapan sebarangan. Tidak mungkin Elman akan percaya. Atau Elman sudah ternampak mereka malam tadi? Soalan Elman semakin maju. Dulu sekadar bertanya 'kak Sara kenal ke girlfriend abang Aryan?' Sekarang ini pula, 'kak Sara suka abang ?'

" Mana ada! Kami rapat je. Jangan cakap macam tu depan nenek tau. Pengsan orang tua tu nanti......."

" Apa kena mengena dengan nenek pulak?" Soal Elman kurang faham. Dia tanya pasal kak Sara dan abangnya. Bukan pasal nenek.

" Nenek kita kan berpegang dengan adat pepatih? Nenek tak suka dengar semua tu....."

Berbalas pandang dengan Sara Cempaka. Mengangguk-angguk tanda faham. "Tapi, nenek punya versi ada sikit campur dengan antara dua darjat......." Kata Elman diselangi ketawa.

" Nenek je yang ikut....kita semua tak. Kita lahir dan membesar kat sini. Balik Negeri Sembilan boleh dikira dengan jari.......Okey. Back to the topic...suka kan?" Sambung Elman. Ingatkan Elman dah lupa dengan soalan tadi. Rupa-rupanya belum...

" Kenapa Elman tanya camtu?" Kali ini soalan Elman dibalas juga dengan soalan. Jalan yang dikira selamat.

" Kak Sara dengan abang.........." Telefon di dalam beg galasnya berlagu-lagu. Zip dibuka. Mencari-cari telefon yang entah di mana dia letak. Siapa yang menelefon pada masa-masa sekarang? Panggilan dijawab juga. Sara Cempaka memanjatkan doa. Ya, Allah. Panjangkanlah perbualan Elman dan kawannya. Selamatkanlah hambuMu ini...........amin.

“ Okay! Kita dah sampai.” Kata Sara memberhentikan keretanya betul-betul di hadapan kolej Elman. Ralat. Cepatnya sampai. Tak sempat nak dengar kak Sara cakap apa......

“ Thanks kak Sara!” Ucap Elman sebelum melangkah keluar.

Anytime...” Balas Sara Cempaka. Kereta terus bergerak meninggalkan perkarangan kolej. Menuju ke pejabatnya. Terasa amat lega setelah menurunkan Elman. Betul-betul soalan panas yang dia dapat daripada jejaka itu. Kering otak untuk mencipta jawapan yang berkualiti! Inilah nasib orang yang mengenepikan orang tua. Senantiasa di lambung ombak!

Beg tangan di tempat duduk belakang dicapai. Mata menangkap telefon bimbit yang tersandai di kerusi menumpang. Diambil dan ditelek-telek. Telefon bimbit berwarna hijau. Siapa yang punya? Hanya Elman yang menumpang keretanya pagi ini. Telefon dimasukkan ke dalam handbagnya. Mahu diserahkan kepada Aryan atau pak long supaya dikembalikan kepada yang empunya diri.

Berlenggang memasuki ruang kerja. Bertegur sapa seketika dengan beberapa orang dari jabatan Sumber Manusia sebelum menuju ke jabatannya. Dalam pertemuan yang sesingkat itu sempat pula mereka menyampaikan kiriman salam daripada beberapa orang kakitangan lelaki! Kiriman salam itu sekadar diterima dengan senyuman. Entahkan betul, entahkan tidak. Mungkin sekadar gurauan di pagi hari. Usik mengusik buat menambah kemesraan. Mentang-mentang En. Wan bercuti selama dua hari, banyak pula masa dia untuk menyinggah di sana-sini!

" Morning Sara." Sapa kak Irah setibanya di meja kerja.

" Morning kak.....Nadia dah sampai ke?"

"Belum........bermaharajalela kembali dua hari ni......En. Wan kan tak ada." Sara Cempaka ketawa kecil.

" Tadi ada budak hantar hadiah. Coklat jugak kot....." Irah menyerahkan bungkusan yang berbalut kemas. Kali ini dibalut dengan pembalut berwarna putih dengan corak bunga matahari. Siapa yang menjadi pengirim misteri ni? Ingat Sara Cempaka si materialistik? Dapat hadiah terus lembut hati. Zaman solo dulu, jika mendapat hadiah daripada peminat rasa seronok juga. Semenjak menjadi milik orang ni, sudah tidak merasa apa-apa. Kecuali mendapat hadiah daripada suami sendiri. Dalam hati berpesta tak ingat!

" Akak ambik jelah......" Memandang cuma hadiah yang berbalut cantik di tangan Irah. Tiada hati untuk menyentuh.

" Kalau coklat lagi, takkan akak nak makan sorang?"

" Tu bagi dekat Suzi dengan Ikmal sekali......" Menunjuk kepada Suzi dan Ikmal di meja hujung.

" Betul ke tak nak? Nanti menyesal........."

" Yakin tak menyesal!"

" Takut si dia yang hitam legam tu marah?" Tidak menjawab, sekadar melempar senyum penuh makna.

" Bertuah si dia. Dapat girlfriend yang setia......." Bungkusan hadiah diletakkan ke meja. Akan dibuka nanti.

Kemudian mereka berlalu ke bilik mesyuarat. Mesyuarat bulanan dengan pihak atasan. Selama dua jam mereka berkurung di bilik besar itu. Semua yang terlibat dengan mesyuarat itu menarik nafas lega apabila En. Raqib berpuas hati dengan prestasi syarikat. Masing-masing dibenarkan bersurai ketika jam menghampiri angka 11.15 pagi. Mata memerhati Aryan yang masih di duduk di hujung meja. Meneliti beberapa laporan syarikat. Tiada tanda-tanda mahu meninggalkan bilik mesyuarat. Sungguh tekun. Suami siapalah yang rajin sangat ni.......

Keluar sahaja dari bilik mesyuarat kaki melangkah menuju ke tangga. Bilik mesyuarat cuma berbeza satu aras dengan ruang kerjanya. Lebih senang menggunakan tangga daripada bersesak-sesak di hadapan lif. Pintu rintangan api ditolak. Uish, beratnya pintu! Menuruni tangga ke aras kerjanya. Menghentikan langkah apabila ternampak kelibat Elman yang melambainya di ruang menunggu. Duduk-duduk sambil membaca majalah yang disediakan di ruangan itu.

" Nadia kau pergi dulu ya. Aku nak jumpa orang kejap."

" Yang itu ke?" Sara Cempaka menganggukkan kepala.

" Eh, macam pernah nampak." Sampuk Kak Irah yang baru muncul di belakang Nadia.

" Kan, kak Irah kan?"

" Korang pergi dulu ya........." Berlenggang ke arah Elman.

" Dah lama sampai? Cari kak Sara ke?" Tanya Sara Cempaka.

" Baru je. Phone Elman ada tercicir dalam kereta kak Sara tak?"

" Ada......dalam handbag. Kak Sara ingat nak bagi dekat abang Aryan je."

" Bagus! Nasib baik tak hilang.........." Terpancar riak kelegaan di wajah Elman. Risau dia kalau-kalau telefon bimbitnya hilang.

" Apasal cari kak Sara sampai ke sini? Terbongkarlah rahsia nanti....." Berkata perlahan kepada Elman.

" Takde orang yang kenal Elman tau. Elman tak pernah datang office ni....."

" Betul? Kalau orang tau kak Sara cucu nenek.....siap Elman!" Badannya ditundukkan sedikit. Mengecilkan mata ke arah Elman. Ingin memastikan.

" Betullah!"

" Okey! Jom ikut kak Sara. Ambik phone. Tak larat kak Sara nak datang sini balik."

" Tunggu kat sini jelah. Segan........" Kata Elman

" Nak ke tak nak?"

" Yelah....yelah......" Majalah di tangan dikembalikan semula ke tempat asal. Mengekori langkah Sara Cempaka ke meja kerjanya. Dia perasan banyak mata-mata yang memandang ke arah mereka. Atas sebab apa, dia sendiri tidak pasti. Ada yang mengenalinya sebagai anak En. Arsyad? Tidak mungkinlah, kerana dia tidak pernah menjejakkan kaki mari. Kecuali pada hari ini. Setelah berjalan lurus dan membelok ke kanan, mereka tiba di meja kerja Sara.

" Ini meja kak Sara?" Elman berdiri di sisi mejanya.

" Yelah."

Handbagnya dibuka. Mengintai-gintai ke dalam. Terdapat pelbagai isi! Barang yang dicari ditemui. Ditarik keluar lalu diserahkan kepada Elman. Riak wajah itu terus bertukar ceria. Sayang sangat dengan telefon dia.

" Thank you so much kak Sara!" Ucap Elman.

" Siapa ni Sara? Si dia yang 'hitam legam' tu ke?" Tanya kak Irah. Nadia juga mencuri pandang ke arah mereka. Serupa siapa ya? Memaksa otaknya berfikir.

" Ish! Tak ada laa.....ini adik Sara. Adik sepupu....." Elman tersenyum memandang Irah dan Nadia.

" Adik sepupu? Eh, ada iras En. Raqib sepupu Sara ni......" Kata Irah. Meneliti raut wajah Elman. Tinggi pun lebih kurang sama. Cuma bezanya En. Raqib kelihatan lebih lebih matang berbanding lelaki di hadapan mereka.

" Oh......itu ab..........." Cepat-cepat Sara berdehem. Elman ni. sempat lagi mahu beramah mesra dengan kawan-kawannya. Hampir sahaja membuka cerita!

" Pelanduk dua serupa......" Sambung Elman dengan sengihan. Menutup keterlanjuran kata. Terlupa dengan rahsia kak Saranya.

" Kak Sara, toilet kat mana?" Berbisik kepada Sara Cempaka.

" Toilet depan sana......sebelah kiri lif."

" Nak pergi toilet kejap. Tumpang letak beg kat sini boleh?"

" Okey." Balas Sara. Beg galas dibelakangnya ditanggalkan dan diletakkan di sisi meja. Berlalu dari ruang kerja Sara Cempaka. Sekembalinya dari tandas, Sara Cempaka tiada di ruangan itu. Apabila ditanya dengan kakak di sebelah meja Sara Cempaka, dia diberitahu kak Saranya pergi menghadap bos, En. Raqib.

Teringin juga untuk menjenguk bilik kerja abangnya. Menuju ke lif untuk ke tingkat yang menempatkan bilik Aryan. Kebetulan semasa ketibaan Elman di hadapan bilik Aryan. Kak Siti, setiausaha Aryan tiada di tempatnya. Pintu bilik yang tertera nama abangnya dikuak perlahan-lahan tanpa diketuk. Perbualan antara abang Aryannya dan kak Sara menyapa pendengaran. Dia masih belum pekak untuk mendengar abangnya memanggil kak Sara dengan panggilan sayang. Berabang dan bersayang!

Terus memasang telinga mendengar kedua-duanya bercerita. Dia terdengar abang Aryan menyebut dua patah perkataan. Membulat matanya. Darah terasa kering! Kenyataan yang benar-benar mengejutkan. Tidak dapat lagi menahan diri, daun pintu ditolak kuat!
" Suami isteri?!" Tegur Elman tanpa salam.
Aryan dan Sara Cempaka berpaling ke arah pintu. Kedua-duanya terpempan. Jemari mereka yang saling bertaut turut terlepas! Sejak bila Elman berdiri di situ? Elman terdengar perbualan mereka? Sara Cempaka mengurut pelipis. Cerah peluangnya untuk mendapat sakit darah tinggi di usia muda! Tertangkap juga akhirnya.......

Ok...Kami Dah Kahwinlah! dah keluar. Boleh order kat sinihttp://p2u.my/

Friday, July 15, 2011

INI KISAH KITA BAB 15

Menunduk memandang hujung kasut. Sabar menunggu ketibaan lif ke tingkat sepuluh. Pintu lif terbuka. Seorang wanita melangkah keluar. Seksi habis! Tersenyum-senyum mengoda. Raqib Aryan menayang muka tidak berminat sebelum memandang ke lain. Terus masuk ke perut lif. Senyumlah sampai ke telinga sekalipun, langsung tidak tergugat iman! Isterinya jauh lebih cantik. Sara tidak mengoda, dia yang tergoda!


Keluar dari perut lif. Kaki dihala ke rumahnya. Menyeluk saku jeans. Kunci rumah dikeluarkan. Daun pintu ditolak. Melangkah masuk ke dalam rumah. Kasut yang tersarung di kaki ditanggalkan. Mata memandang ke segenap sudut ruang tamu. Kelibat Sara Cempaka tidak kelihatan di ruangan itu. Tv terpasang. Buat tontonan sofa dan meja. Tidak ketinggalan langsir dan dinding! Ke mana Sara? Takkan dah tidur…..


“ Sara sayang…..” Panggilnya.


“ Sara……Sara sayang!” Tiada suara yang menyahut. Perasaan risau mula bertandang.


Meninjau ke kamar mereka. Peraduan mereka yang dibaluti cadar berwarna krim juga kosong. Memanggil lagi.


Sara…….”


“ Sara sayang….”


“ Ya........” Kali ini panggilannya bersahut. Seraya pintu tandas terkuak. Sara Cempaka melangkah keluar. Mengelap-gelap mukanya dengan tuala kecil di tangan. Baru selesai membersihkan wajah. Sejak tadi dia terdengar sayup-sayup namanya dipanggil.


“ Lambat!” Kata Sara. Menuju ke meja solek. Mencapai krim malamnya. Disapu lembut ke wajah.


“ Mengelak daripada Elman. Lepas tu abang singgah jumpa kawan kejap...."


Sepantas kilat Sara Cempaka berpaling. Tubuhnya dipusing menghadap Aryan. Jumpa kawan? Jangan-jangan calon isteri pilihan nenek tak? Bakal madu? Anasir mengarut yang bertandang ke benaknya minggu lepas seakan-akan bakal menjadi nyata. Cemburu? Cemburu gila!


" Kawan? Kawan yang mana?" Soal Sara ingin tahu. Menampilkan wajah paling garang! Macamlah Aryan takut....


" Kawan..." Jawab Aryan ringkas. Sengaja memberikan jawapan yang penuh dengan tanda tanya. Mahu mengusik Sara Cempaka. Suka dia melihat wajah garang Sara. Nampak comel sangat! Takut? Jauh sekali. Dia lebih takut jika Sara Cempaka menayang wajah sayu di hadapannya. Memang takut! Takut Sara tidak makan pujuk. Mengelabah habis!


Merenung Aryan tajam. Mencari-cari riak berbohong pada wajah itu. Tidak kelihatan. Ataupun dia yang tidak bijak mengesan? Aryan yang sedang duduk santai di birai katil menayang wajah ceria. Bibir tidak lekang dengan senyuman. Okey, Hampir cair! Cepat-cepat mengawal ekspresi wajah supaya maintain garang. Melihat senyuman di wajah suami sahaja sudah cair. Apa kes?


" Kawan yang mana?" Soalnya dengan nada tegas.


" Ala.....yang rambutnya panjang.....yang nama Ni....." Tidak menghabiskan kata apabila melihat isterinya sudah bangkit menghampiri katil.


" Sampai hati abang......" Sara Cempaka berdiri sambil mencekak pinggang di hadapannya. Kemudian tangan itu mencapai bantal tidur di kepala katil. Dilempar kepadanya. Tidak puas membaling satu bantal. Satu lagi diambil. Dilempar lagi. Kali ini dia menyambut balingan tersebut. Sara Cempaka mendengus geram. Terus melangkah keluar dari kamar mereka.


Masa untuk panik! Hilang sudah riak garang di wajah Sara tadi. Berganti dengan riak sedih dan sayu. Bantal yang disambut daripada balingan Sara Cempaka diletak ke tilam. Mengusik tidak kena gaya. Pandai-pandailah tanggung sendiri! Turut bangkit mengikut langkah isterinya ke ruang tamu.


Berdiri di hujung ruang tamu. Merenung Sara yang matanya sudah bergenangan dengan air jernih. Isterinya itu duduk di sofa sambil memeluk bantal kecil. Terasa mahu diketuk kepala sendiri! Bergurau isu yang sensitif bagi perempuan. Namanya mencari nahas!


" Sara sayang......" Panggilnya lembut. Terus dijeling!


" Sara sayang....." Mengambil tempat di sebelah Sara.


" Tadi abang jumpa Ni..."


" Calon yang nenek nak kenalkan?" Sambung Sara. Terbayang di ruang mata gambaran gadis-gadis cantik yang mungkin anak kawan nenek.


" Tak. Tadi abang jumpa dengan Nikad.....ingat tak Nik Ahmad? Kami panggil dia Nikad. Rambut dia kan panjang. Still panjang sampai sekarang." Cuba mengingati kembali Nikad atau Nik Ahmad. Teman baik dan teman sepengajian Aryan. Berambut panjang dan sentiasa disanggul rapi tidak ubah seperti perempuan berpantang!


" Bukan pergi jumpa dengan calon yang nenek nak kenalkan?" Soal Sara Cempaka.


Makan pujuk juga. Alhamdulillah." Bukan.....Takkan abang nak ikut je cakap nenek mengalahkan anak gadis? Sara dah tau pasal tu ya. Siapa yang cakap?"


" Emak yang cakap....."


" Bergosip dengan mak ngah pasal abang ya....."


" Mana....mana ada....kami bercerita je..." Mengelabah. Kantoi terang-terangkan bermesyuarat tingkap sambil menganyam ketupat bersama emak dan Kimi lewat siang tadi!


Ketawa. " Okey, bercerita. Abang bercerita jugak dengan nenek petang tadi......" Raqib Aryab membuka cerita.


" Pasal apa?" Topik ini menarik minatnya.


" Pasal Sara tak berkenan dengan doktor tu. Pasal Sara dan abang yang dah ada teman......"


" Abang cakap dengan nenek macam tu?" Soal Sara Cempaka terkejut. Bagaimana reaksi nenek? Marah ke orang tua itu?


" Hmm......nenek cakap biar dulu soal calon. Kawan-kawan je. Tetiba masuk pulak topik calon untuk abang.....itu yang terkejut. Terus abang cakap dah ada girlfriend...."


" Ada girlfriend ya, siapa perempuan tu?" Lengan Aryan sudah terkena sengatan jemarinya.


Menyeringai sakit. Mengosok-gosok lengan sendiri. Bisa sungguh jemari lembut Sara. Bercerita yang betul pun kena juga. Nasib diri.....


" Ini! Sara sayang bukan girlfriend abang ke......" Merangkul bahu isterinya.


Berbalas senyuman dengan Aryan. Lega hatinya. " Habis tu tak kena marah dengan nenek?"


" Mau ye tak......nenek siap urut dada lagi. Lepas tu abang diam jela....."


Membulat mata Sara mendengar cerita suaminya. Nenek sudah mengurut dada mendengar khabar mereka sudah punya pasangan masing-masing. Belum lagi mendengar khabar pernikahan mereka. Masih diingat ketika di zaman remaja. Cerita daripada nenek. Mereka sekeluarga satu suku. Sepupu sepakat orang sendiri. Tidak boleh wujudnya perkahwinan antara mereka. Walaupun syarak membenarkan namun, adat warisan nenek melarang. Jika berkahwin pula perlu memilih daripada keturunan yang jelas. Teguh sungguh pendirian nenek! Emaknya, Pn. Syuhadah dibuang nenek satu ketika dahulu gara-gara menikahi arwah ayah yang merupakan seorang yatim piatu. Adakah mereka juga bakal menerima akibat yang sama?


" Kita cakap dengan mereka pasal kita?" Tanya Aryan. Meminta pandangannya.


Bangkit dari sofa. Mundar-mandir di hadapan Tv yang terpasang sejak tadi. " Kalau jadi apa-apa dengan nenek macam mana?" Soal Sara kembali. Jika sesuatu menimpa nenek pasti dia akan menangung rasa sesal seumur hidup!


Aryan bersandar ke sofa. Bukan dia takut untuk berterus terang. Dia juga seperti Sara Cempaka, bimbang dengan tahap kesihatan nenek. Orang tua itu bukan boleh dirintang egonya! Buat dia sentiasa serba salah. Mereka berdua sayangkan nenek. Berterusan dengan keadaan begini tidak boleh juga. Mereka risaukan nenek, alih-alih mummy dengan daddy yang menentang lebih? Tidak pernah pula terbayang di ruang fikiran sebelum ini.


" Abang......kita tunggu dulu ya...." Pinta Sara. Kembali melabuh duduk di sebelah Aryan. Tangan Aryan digenggamnya. Dia belum bersedia untuk menghadapi pelbagai kemungkinan.


Anggukan Aryan melegakannya. " Jom pergi rumah mak su..." Ajak Sara.


" Buat apa?"


" Tadi maksu mesej suruh datang rumah....." Hampir dia terlupa.


" Jom!" Menarik tangan Aryan supaya bangkit bersama-sama dengannya. Mereka melangkah beriringan ke pintu rumah. Kunci pintu dilepaskan. Daun pintu dikuak. Sara sibuk meyarung selipar. Buntang mata Aryan terpandangkan Elman di hadapan rumah mak su Mimie. Tubuh Sara ditolak menjauhi pintu. Sepantas kilat daun pintu ditutup kembali.


" Kenapa ni?" Soal Sara Cempaka pelik. Serupa nampak hantu! Ke memang nampak hantu? Seramnya.......


" Elman! Elman ada dengan mak su....." Jawab Aryan. Elman ikut dia sampai ke sini? Budak Elman ini tidak ada kerja ke?


" Hah! Dia nampak kita ke? " Sara mengelabah. Panik!


" Tak kot...." Menarik nafas lega. Kecoh nanti jika terserempak dengan Elman.




" Elman balik dulu....." Tangan maksu Mimie disalami.


" Bawak motor baik-baik. Jangan nak merempit!" Pesan Mimie.


" Elman sayang nyawa okey. Tapi betul ke abang Aryan tak datang rumah maksu? Tadi Elman nampak di masuk kawasan aparment ni..."


" Betul! Dia pergi rumah kawan dia tak? Kalau tak silap rumah kawan dia kat sini jugak. Tingkat berapa tak pasti pulak. " Dalih Mimie. Harap-harap Elman percaya. Terkejut dia menerima kunjungan Elman.


" Kak Sara tak balik-balik lagi.....maksu tak risau ke?"


" Nak risau apa....dia dah on the way....Elman balik dulu. Kang risau mummy dekat rumah..." Apabila Elman bertanyakan tentang Sara dikatanya, Sara keluar berjumpa kawan.


" Gerak dulu maksu...." Kata Elman sebelum beredar dari rumahnya.


Kunjungan mengejut Elman benar-benar buat dia semput. Hampir-hampir terkena serangan jantung! Sudahlah, bertanyakan Aryan. Kemudian Sara Cempaka. Mujur juga otaknya jenis yang ligat berfikir. Kalau tidak habislah Aryan dan Sara! Selepas dihidangkan dengan secawan milo panas. Elman meminta diri untuk pulang. Mimie menarik nafas. Terlepas azab buat seketika!


Thursday, July 14, 2011

INI KISAH KITA BAB 14

"Erm......emak kenal tak dengan doktor nenek yang namanya Saifulah?" Soal Sara Cempaka. Dia singgah ke rumah Pn. Syuhadah terus dari pejabat. Kebetulan hari ini emaknya tidak ke butik. Merehatkan diri di rumah.


" Kenal. Tapi tak adalah kenal sangat. Kenapa Sara tanya?" Pn. Syuhadah pelik. Sejak bila anaknya ini mengenali Dr. Saifulah? Tangan menuang kopi panas ke dalam cawan di hadapan mereka. Menikmati minum petang di anjung rumah. Kek coklat turut dihidangkan bersama. Dibakarnya tengahari tadi.


Bermain-main dengan jemari sendiri. Ekspresi daripada jiwang yang resah! Pn. Syuhadah menatap wajah si anak. Turun ke jemari. Terpandang sebentuk cincin di jari manis Sara Cempaka. Semenjak pulang kembali ke Malaysia, belum pernah dia melihat cincin itu tertanggal daripada tempatnya. Selama ini dia hanya tertanya-tanya sendiri. Tidak terlintas untuk bertanya lanjut kepada Sara. Cumanya hari ini terdetik di fikiran mahu bertanyakan tentang cincin di jari manis itu.


" Cincin kat jari tu......siapa yang bagi? Tak pernah mak nampak Sara tanggalkan......"


Cincin yang tersarung di jari manisnya disentuh. Emas putih bertakhta berlian. Cincin pernikahan daripada Aryan.


" Sara punya........" Menjawab pendek. Berharap sangat emak tidak bertanya lagi.


" Hmm....mak.......nenek ada apa-apa rancangan ke untuk Sara? Nenek ada cakap apa-apa dengan mak tak?" Menyoal Pn. Syuhada sebelum emaknya bertanya lanjut tentang cincin di jari. Mencapai cawan kopi. Ditiup-tiup lembut sebelum disisip.


" Nenek takde cerita apa-apa pun dengan mak.........cumanya hari tu, nenek kamu cakap dia berkenan tengok anak gadis kawan dia. Kawan yang sama-sama pergi kelas agama dekat masjid. Nak buat calon untuk Aryan agaknya...." Tersembur terus kopi di dalam mulut. Mujur tidak terkena Pn.Syuhadah! Calon untuk Aryan? Mendengar emak menyebut calon untuk Aryan sudah membuatkannya terkejut sakan. Apatah lagi jika nenek mengatur pertemuan sebagaimana dirinya dan Dr. Saifulah untuk Aryan? Sepahit-pahit kopi. Pahit lagi perkhabaran daripada emak....


" Ya, Allah.......budak ini.......kopi tu panas. Teguk sikit-sikit.......Kimi....Kimi......!" Panggil Pn. Syuhadah.

Tidak berapa lama kemudian Kimi muncul di muka pintu. " Ada apa mak?"


" Ambikkan kotak tisu......cepat!"


Sara Cempaka menyapu-yapu mulutnya. Mencapai beg tangan di kerusi sebelah kiri. Mencari-cari tisu yang selalunya disediakan di dalam beg tangan. Tiada.


" Nah tisu......" Hulur Kimi.


" Bagi dekat kak Sara....." Pantas Sara mencapai tisu yang dihulurkan. Mengelap bibirnya yang sudah comot.


" Duduk Kimi. Minum.....semalam beriya-ia nak makan kek.......mak dah hidangkan dia pulak sibuk melayan laptop....." Bebel Pn. Syuhadah.


Kimi melabuh duduk. Tersengeh memandang emaknya. "Asal kak Sara, tersedak air kopi mak ke?" Tanya Kimi turut mencapai cawan kopi dihadapannya. Diminum seteguk. Secukup rasa. Tangan mencapai pula sepotong kek coklat. Dibawa ke mulut dan dikunyah-kunyah. Lembut. Sedapnya.


" Tersembur terus......." Jawab Pn. Syuhadah.


Melambak tawa Kimi. " Kopi ni dah sedap laa kak......asal boleh tersembur?"


" Terkejut agaknya dengar emak cakap nenek ada calon untuk abang Aryan kamu......."


Menghentikan suapan. Membulat matanya memandang Pn. Syuhadah. Abang Aryan dah nak kahwin? Calonnya dipilih nenek? Bagaimanalah orang yang nenek pilihkan........taste nenek selalunya bertentangan dengan taste mereka.


" Abang Aryan berkenan ke?"


" Nenek aje yang berkenannya.......abang Aryan kamu tak tengok lagi.........entah dia berkenan entah tidak....." Mengerling Sara Cempaka yang diam membisu. Anaknya seperti sedang melayan perasaan sendiri.


" Agaknya, abang Aryan dah ada girlfriend......."


" Ada ke?" Soal Pn. Syuhadah.


" Ada laa kot.....abang Aryan kan handsome. Takkan takde girlfriend..........."


" Tau sangat Kimi ni......."


" Tu, tanya kak Sara kalau nak tau........." Kimi memuncungkan mulut kepada kakaknya.


" Kak Sara.....Kak Sara......" Panggil Kimi. Kita panggil dia, dia mengelamun pulak. Sehelai tisu ditarik dari kotak. Dibulat-bulatkan dan dibaling kepada si kakak.


" Apa?" Soal Sara Cempaka. Dikejutkan dari dunia khayalan.


" Abang Aryan ada girlfriend tak?" Sepotong lagi kek dibawa ke mulut.


" Ada...." Tanpa sedar bibir menuturkan.


" Hah! Kan dah cakap....." Kata Kimi. Gembira apa yang dikatanya benar belaka.


Pn. Syuhadah menuntas pandang kepada Sara. " Siapa?" Ajunya.


Sara tersenyum tawar. Aduhai, nak cakap apa ni? Terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata, pandai-pandailah sendiri! Mungkin elok juga nenek tahu Aryan sudah mempunyai teman wanita. Bukan teman wanita lagi, dah jadi isteri pun. Tidak adalah nanti nenek bersungguh sangat hendak kenalkan Aryan dengan anak kawan dia. Makan hati betul kalau macam ni! Tidak akan aman rumah tangga mereka selagi perkara ini tidak diselesaikan.


" Erm......sama universiti dengan ....abang...abang Aryan........" Jawab Sara kurang lancar. Pembayang diri sendiri diberikan.


" Orang Melayu jugak?" Soal Pn. Syuhadah lagi. Mengorek cerita.


" Hmm.....orang Melayu. Tinggal kat KL ni je, ada darah negeri........"


Pn. Syuhadah mengangguk-angguk. Meneguk air kopi hasil tangannya. Kimi berfikir-fikir sejenak. Tinggal dekat KL, ada darah negeri........sama dengan mereka sekeluarga. Satu universiti? Erk, kenapa sama dengan......


" Dah Kimi.....makan kek cepat. Lepas tu pergi telefon abang Nadim. Tanya dia kat mana. Sampai sekarang tak nampak batang hidung lagi.....campur orang tua bercakap je." Potong Pn. Syuhadah.


" Mak.....kalau Kimi nak kahwin besok-besok......Kimi nak cari sendiri. Mak dengan nenek tak payah susah-susah fikir......." Kata Kimi sebelum bangkit dari kerusi. Menayang sengeh di bibir.


" Ish, budak ini......belajar tak abis lagi dah ada hati nak kahwin." Kimi sudah melangkah masuk ke dalam rumah sambil ketawa besar.


Memandang Sara Cempaka kembali. " Tidur sini ya, malam ni?"


" Sara balik rumah......ada kerja sikit nak buat...." Jawab Sara. Dia perlu pulang ke rumah sendiri. Ada perkara yang mahu dibincangkan dengan Aryan. Mereka perlu bersemuka. Perkara ini tidak boleh dibiarkan berlarutan.....



Di rumah sebelah.......


Raqib Aryan menguak daun pintu. Melangkah masuk ke dalam rumah. Niat di hati ingin terus naik ke biliknya. Terpandangkan nenek yang sedang duduk di sofa ruang tamu, kaki turut dihala ke arah yang sama.


" Awal hari ni Aryan....." Sapa nenek.


" Hurmm......."


" Kamu ni lemah lesu saja, tak sihat?" Soal nenek. Memerhati Aryan yang meletakkan kot dan beg kerja di sofa.


Bersandar ke belakang. " Sakit kepala sikit....." Menarik nafas dalam sebelum menyambung kata.


" Saifulah tu....calon untuk Sara ke nek?" Soalnya tanpa berselindung. Menatap riak di wajah nenek.


Nenek tersenyum. " Apa salahnya berkawan. Soal calon ni.... tolak tepi dulu......Kenapa Aryan tanya?" Kata nenek.


" Erk......Saifulah tu tak sesuai dengan Sara......Nenek sendiri tengokkan tadi. Sara pun tak suka dengan dia...." Balas Aryan.


Pn. Saripah angguk. Dia juga perasakan perkara yang sama. Budak Saifulah itu baik orangnya. Berkenan sungguh mata tuanya. Rugi sesiapa yang menolak.......


" Alah.....berkawan-kawan dulu....manalah tau esok-esok terjatuh suka...."


Kata balas daripada nenek menyesakkan nafasnya. Tangan merungkaikan tali leher yang masih tersangkut di leher. Dia perlukan udara. Udara yang banyak. Tali leher ini seakan-akan menjerut leher sendiri! Nafas dalam ditarik lagi.


" Sara dah ada teman lelaki laa nek....." Luah Aryan. Tidak tahan menanggung rasa.


Buntang mata nenek. " Dah ada? Siapa budaknya? Cempaka berkawan dengan budak yang tak tentu hala ke.....?"


" Tak tentu hala apanya, sama-sama belajar dengan Sara dekat London tu dulu......"


" Kamu kenal ke dengan budak lelaki tu?"


" Kenal...eh..tak....."


" Kenal ke tidak?"


" Kenal macam tu je.....baik budaknya.....keluarga dia pun baik-baik jugak." Terpuji diri sendiri pula. Tidak mengapalah. Asalkan nenek yakin sudah.


" Selagi nenek tak kenal.......jangan harap nenek akan suka! Orang muda zaman sekarang, bukan boleh percaya sangat. Agaknya dia nak main-mainkan perasaan Cempaka saja...." Nenek sudah angin semacam. Ini yang tidak sedap ni. Nenek dilihat mengurut-urut dada. Turun naik nafasnya.


Pn Saripah berdiam diri seketika. Tidak dapat mengagak apa yang sedang bermain di fikiran si nenek." Biar dulu pasal Cempaka.......kita bercakap soal kamu pulak....."


Aryan riak tidak senang. " Pasal Aryan, pasal apa?"


" Nenek nak kenalkan kamu dengan anak kawan nenek. Apa salahnya tambah kenalan. Cantik budaknya....mesti kamu suka..." Tangan masih mengurut dada.


" Erk.....Aryan......"


" Jumpa dulu........." Potong nenek. Tahu sangat Aryan ingin mengelak.


" Aryan dah ada teman wanitalah nek....." Akui Aryan.


" Kamu dengan Cempaka ni sama saja. Asyik nak membantah cakap orang tua! Esok-esok bila nenek dah tak ada baru kamu nak menyesal........."


Mengeluh berat. Baru sahaja dia membuka cerita Sara mempunyai teman lelaki, nenek sudah mengurut dada. Buka cerita dia mempunyai teman wanita nenek sudah angin satu badan. Jangan nenek rebah terus apabila mengetahui dia dan Sara suami isteri Sudah! Perkara ini perlu diselesaikan segera! Sebelum nenek merancang entah apa-apa lagi. Rumah tangga mereka juga yang merasa bahangnya. Saling menahan cemburu.....


Di atas tangga ke tingkat, Elman mencuri dengar perbualan nenek dan abangnya. Kebetulan dia mahu turun ke tingkat bawah dan terpandang nenek dan Aryan di ruang tamu. Terus memakukan langkah setakat itu. Memasang telinga. 'Confirm dorang ada skandal......sebab tu abang Aryan takut sangat kak Sara terlepas ke tangan orang lain! Ada girlfriend konon.....kak Saralah girlfriend dia nek.....'

Wednesday, July 13, 2011

INI KISAH KITA BAB 13

Sara Cempaka melepaskan nafas lega. Dia hanya tiba seminit lebih awal daripada En. Wan. Tidak sia-sia dia berjalan tidak cukup lantai tadi. Setibanya di meja kerja, Nadia dan Kak Irah sudah tercongak di meja masing-masing. Nadia sekarang lebih awal daripada biasa. Selalunya antara mereka bertiga, Nadia yang paling lewat tiba. Rasanya sekarang ini Kak Ira juga sudah kalah dengan Nadia. Semunya gara-gara penenangan En. Wan. Badan sahaja kecil tapi suaranya besar. Boleh mengegarkan seluruh isi pejabat!


Beg tangan yang bergantungan di lengan diletak tepi. Memeriksa dokumen yang belum sempat dilihat Jumaat lalu. Dahi yang tadinya rata mula berkerut-kerut. Teringat pesan emak, jangan selalu berkerut kening. Dahi akan cepat berkedut. Tangan meraba-raba dahi sendiri. Meratakan semula garisan yang mungkin timbul. Mengangkat muka, terpandang Nadia di meja kerjanya. Gadis itu memuncungkan mulut menunjuk ke sisi meja.


" Apa? Pagi ni aku blur.......kau cakap terus terang jela......" Kata Sara. Tidak lagu ber Sara dan Ber Nadia. Menandakan hubungan mereka yang semakin rapat.


Nadia bangkit dari meja sendiri. Sesaat sahaja dia sudah berada di sisi Sara Cempaka. Gadis itu mengeleng-gelengkan kepala.


" Nihah! Ada parcel........tak tau siapa yang bagi. Aku datang-datang je dah ada kat situ....kau dah tau ke?" Nadia mengunjukkan bungkusan di atas in-tray Sara Cempaka. Dia perasankan adanya bungkusan itu ketika meletakkan dokumen ke dalam in-tray tersebut.


" Hah? kau ke yang bagi?" Sara membelek-belek bungkusan berwarna biru dengan corak bunga kecil yang berwarna putih dan berterabur.


" Bukanlah......aku datang tadi memang dah ada dekat situ. Kalau aku yang bagi, takdenya nak bungkus cantik-cantik.....bagi terus je." Nadia menyengeh.


" Siapa pulak yang baik hati sangat ni......."


"Peminat kot yang kasi.......sebab tu tak tulis nama...." Nadia sudah membuat telahan.


" Peminat? Aku mana ada peminat. Ingat artis ke? Ada peminat segala........" Bungkusan biru sudah diletakkan ke meja. Tidak berminat untuk tindakan seterusnya.


" Tak nak bukak ke?"


" Mesti bukak ya?" Soal Sara kembali. Malas rasanya menerima hadiah daripada orang yang tidak dikenali.


" Bukak jela Sara.....akak nak tengok jugak apa isinya." Celah kak Irah dari tempatnya. Memandang mereka berdua.


Pembalut biru dikoyakkan. Langsung tidak teruja. Sesekali mata dihalakan ke pintu masuk. Bimbang En. Raqib menampakkan batang hidung. Bakal tercetus peranglah jawabnya. Isi bungkusan yang berbalut mula kelihatan. Coklat?


" Wah! Coklat. Siapa yang bagi coklat pagi-pagi ni?" Suara kak Irah.


" Kau nak?" Aju Sara.


" Gila. Kau tak nak ke?" Aju Nadia kembali.


" Kau ambiklah.....boyfriend aku tak kasi ambik hadiah daripada orang........nah untuk kau....." Hulur Sara.


" Orang bagi.......aku tak tolak rezeki. Oh, kau dah ada boyfriend.........pandai ya sorokkan daripada kita orang......" Nadia menyengeh. Mengibas-gibas coklat di tangan.


Sara melemparkan senyum, serba salah. Terlepas cakap pula. "Nah......untuk kak Irah....." Bangkit dari kerusinya menghulurkan sebar lagi coklat kepada kak Irah di meja kerjanya. Meja kerja mereka hanya dipisahkan oleh seksyen kerja yang berketinggian separa dada.

" Sara, akak teringin nak kenal boyfriend Sara........mesti handsome kan.....tengok Sara akak dah tau....mesti pilih boyfriend yang handsome jugak..."


" Boyfriend Sara tak handsome pun kak....kulit dia hitam legam......macam kopi" Kalaulah Aryan terdengar. Mesti suaminya itu menayang wajah tidak puas hati! Aryan berkulit cerah, bukannya hitam legam seperti yang dikata. Di samakan pula dengan kopi. Nasib Aryanlah!


" Kau ni biar betul? Mengata. Karang betul-betul dapat yang serupa itu baru tau!." Kata Nadia. Kembali ke meja kerjanya. Bimbang untuk berlama-lama di meja kerja Sara Cempaka. Terserempak dengan En. Wan, memang cari pasal betul.


" Hitam itu menawan......" Balas kak Irah. Mulut bercakap, kerja tetap berjalan. Tercetus tawa Sara dan Nadia.


" Kamu berdua dah tau ke?"


" Tau apa kak? " Soal Sara kembali menyambung kerjanya.


" Pn. Saripah nak datang melawat hari ni..........Anisa yang bagitau. Akak terserempak dengan dia depan lif tadi."


" Ye ke kak? Pukul berapa madam Pah datang? Tiba-tiba aura seram datang........." Luah Nadia. Dengar nama Pn. Saripah sahaja buat dia takut semacam. Bukannya Pn. Saripah itu makan orang. Cuma pandangan wanita itu membuatkannya tidak senang duduk. Mengelabah sahaja.


Tidak ada pula Aryan memaklumkan kedatangan nenek kepadanya. Atau dia yang terlupa? Mungkin juga Aryan sendiri tidak tahu menahu dengan kedatangan nenek nanti. Nenek mahu melakukan lawatan mengejut barangkali. Melawat syarikat dalam keadaan semua pekerja belum bersedia, ada yang tidak kena terus menegur! Itu antara cerita yang didengar dari mulut Nadia. Patutlah kakitangan Armada takut sangat dengan nenek. Dia boleh membayangkan nenek Saripah yang bising mengomel itu dan ini.


" Anisa kata ini maklumat sulit. Jangan sampai orang lain tahu sudah. En. Arsyad yang maklumkan dekat dia. Pn. Saripah nak datang sebelum makan tengahari. Sesiapa yang keluar awal tu..........memang nak cari nahas. Moralnya......hari ni, keluar lunch ikut time. Jangan pandai-pandai awalkan....."


Sara Cempaka dan Nadia mengangguk. Bersetuju dengan kak Irah. Kalau nenek tidak datang sekali pun, mereka bertiga tetap keluar ikut waktu apa. Bertuah Armada mendapat kakitangan yang baik-baik seperi kak Irah dan Nadia.


Telefon bimbitnya berbunyi menandakan ada mesej yang masuk. Mengagau tangan mencari telefon bimbit di dalam beg tangannya. Inbox dibuka. Terpapar mesej daripada Mr. Hubby.

Sara sayang......
Abang dah sampai office....lewat sikit je....;)


Dia hanya membalas pendek. Sepatah perkataan. Tidak mahu memanjangkan cerita. Nanti meleret-leret mesej balasan daripada suaminya. Melayan Raqib Aryan, kerja-kerjanya pula yang akan tergendala.


Good....


Sesudah itu telefon disimpan kembali ke dalam beg tangan. Terlupa untuk bertanyakan tentang kedatangan nenek mereka.



****************************************************************************


Irfan dan Agil yang sedang mengorak langkah buru-buru kembali ke meja kerja masing-masing. Tidak ubah seperti pelajar sekolah yang ternampak guru disiplin! Sara Cempaka yang tekun di mejanya mengangkat muka apabila terdengar suara-suara orang bercakap-cakap sambil ketawa. Patut laa......madam Pah dah sampai.


Sebagaimana yang dikhabarkan oleh kak Irah. Kelibat nenek betul-betul muncul setengah jam sebelum waktu makan tengahari. Kelihatan Pak long Arsyad dan Aryan mengiringi neneknya. Semua kakitangan syarikat kelihatan amat tekun bekerja. Betul! Seperti cerita kak Irah dan Nadia. Tiada sesiapa yang berani angkat kepala! Namun, nenek langsung tidak menunjukkan tanda-tanda untuk marah. Tersenyum lebar lagi ada. Selamat rakan-rakan sekerjanya.


Bukan hanya Aryan dan pak long yang bersama nenek. Juga seorang lelaki muda turut kelihatan bersama mereka. Gerangan lelaki itu tidak dikenali. Mereka belum pernah bersua muka. Lelaki itu dilihat amat mesra dengan nenek. Bercakap-cakap sambil tersenyum. Rasa pelik menyelubungi diri. Neneknya bukan jenis yang cepat mesra dengan orang yang baru dikenali. Tetapi dengan lelaki muda itu, nenek mesra sangat. Bagaikan saudara sendiri! Maknanya nenek sudah kenal rapat dengan lelaki muda tersebut.


Nenek dan lelaki muda itu memandang ke arahnya. Senyuman nenek makin melebar apabila lelaki muda itu seperti mengatakan sesuatu. Aryan di belakang nenek pula mempamerkan riak tegang. Memandang tajam lelaki muda yang sedang berbicara bersama nenek! Rasanya, dia juga sudah terjangkit aura seram Nadia apabila terpandang senyuman nenek. Kakitangan lain senang hati dengan mood ceria nenek. Diri sendiri pula yang gundah gulana!


Lebih kurang lima belas minit berlegar-legar di ruangan kerja mereka, nenek dan lelaki muda tersebut berserta Aryan dan pak long mula beredar. Sara mengurut pelipis. Resah! Gelisah! Kenapa? Dia sendiri tiada jawapan....


Interkom di meja berbunyi. Segera dijawab. Kedengaran suara Anisa di hujung talian. Gadis itu memaklumkan arahan daripada En. Arsyad supaya masuk ke biliknya. Tanpa berlengah Sara bangkit. Berharap sangat lelaki yang bersama nenek tadi sudah pergi!


" Kau nak pergi mana?" Soal Nadia apabila melihat dia yang berdiri tiba-tiba.


"En. Arsyad panggil......"


" Kenapa pulak?"


" Entah. Hal kerje kot......aku pergi dulu....." Nadia angguk. Menghantar pemergian Sara dengan pandangan mata.



Pintu bilik diketuk beberapa kali. Terdengar suara pak long yang menyuruhnya masuk. Berkerut dahi. Lelaki muda tadi masih bersama dengan nenek. Siapa lelaki ini sehingga mendapat layanan istimewa. Sara Cempaka jadi kurang senang. Sofa yang diduduki nenek bersama Aryan dan pak long serta lelaki itu dihampiri.


" Sorry......Sara lambat sikit..." Kata Sara. Melabuh duduk di sebelah Aryan. Pandangan lelaki muda itu terus tertancak kepadanya. Aryan usah cerita. Wajah itu sudah tidak boleh mengukir senyum. Dia pasti Aryan cuak dengan gelagat lelaki ini! Apa kes pandang macam tu? Buat dia meluat lagi ada......


" Tak apa. Asal Cempaka datang sudah. Nenek kenalkan.....ini Saifulah.....doktor peribadi nenek..... " Perkenal nenek. Masih menayang senyuman mekar sepeti tadi. Tanda hati yang berbunga ceria! Sejak bila pulak nenek berdoktor peribadi yang muda belia seperti ini? Selalunya nenek membuat pemeriksaan berkala di hospital swasta dan doktor peribadinya jiran mereka. Uncle Rahim. Ke Uncle Rahim sudah pencen? Tapi takkanlah wajah nenek seceria ini dapat berjumpa dengan doktor peribadi. Patutlah lelaki ini tidak kelihatan seperti lelaki keparat.....eh....eh....silap. Lelaki korporat. Sejak bila pula orang membawa doktor peribadi melawat satu pejabat? Terdapat belbagai keganjilan dengan tindakan nenek!


Saifulah bangkit dari sofa. Mahu berjabat tangan dengan Sara Cempaka. Kali pertama dia menatap wajah cucu kepada Pn. Saripah tadi, hatinya mengakui kecantikan yang dimiliki. Tidak menyangka cucu perempuan tunggal Pn. Saripah cantik jelita seperti ini. Selama ini dia hanya mendengar perihal Sara Cempaka melalui orang tua itu. Dia merasa sungguh bertuah dapat berkenalan dengan gadis ini.


" Saya Saifulah." Menghulurkan tangannya.


" Sara Cempaka." Jawab Sara tanpa menyambut huluran tangan itu. Tiada hati dia mahu berjabat tangan dengan lelaki ini. Saifulah berubah riak.


" Cempaka...." Amaran daripada nenek. Pak long dan Aryan cuma memerhati.


" Bukan mahram....." Balas Sara Cempaka beralasan. Aryan menarik nafas lega. Tidak suka isterinya bersentuhan dengan Saifulah, walau sekadar hujung jari! Harus di akui cemburunya meluap-luap dengan doktor muda ini. Dia masih belum pekak mendengar Saifullah memuji-muji Sara sebentar tadi.


" Saya faham......" Kata Saifulah. Kembali melabuh duduk. Namun Aryan perasan pandangan mata itu kerap benar singgah ke wajah Sara Cempaka. Buat dia panas hati. Mengenangkan nenek dan daddynya yang turut bersama mereka, disabarkan sahaja diri. Rasanya dia sudah dapat mengagak kenapa nenek memperkenalkan Saifulah kepada Sara. Dia sudah nampak udang di sebalik batu!


" Jadi boleh saya panggil awak....Cempa......"


" Sara, panggil saya Sara." Pintas Sara Cempaka.


Saifulah tergelak perlahan. Apa yang lucu? Dia sendiri tidak tahu. Nampaknya doktor muda ini perlu mengimbas otak sendiri. Sibuk merawat pesakit sehingga lupa memeriksa tahap kesihatan diri. Mungkin ada skru yang terlonggar!


" Okay, Sara. Saya dengar daripada nenek awak, yang awak tak nak pekerja di sini mengenali awak sebagai cucu Pn. Saripah. Kenapa ye?"


Mendengus geram dalam hati. Perlu ke nenek ceritakan perkara tersebut kepada orang luar seperti Saifulah ini? Bagaimana pula jika Saifulah ini mengenali mana-mana staf mereka dan membuka cerita ini? Sara menjadi sebal. Rasa tidak puas hati mula memenuhi dada. Terus hilang moodnya.


Sepanjang pertemuan itu hanya Saifulah yang lebih banyak bertanya. Dia cuma menjawab acuh tidak acuh. Sehingga beberapa kali ditegur nenek! Tidak berkenan dia dengan Saifulah yang suka memandangnya sepeti tidak pernah memandang perempuan! Dia berharap masa berlalu dengan cepat. Tidak sabar untuk menjauhkan diri daripada lelaki bernama Saifulah ini.


Sara Cempaka berfikir-fikir sendiri. Teringat dengan cerita mak su Mimie. Nenek pernah cuba meperkenalkannya dengan seorang doktor. Belum apa-apa mak su membantah. Apakan tidak, mak su Mimie sudah punya teman lelaki. Nenek sahaja yang tidak merestui hubungan mereka. Jika belum berpunya sekalipun, lelaki seperti Saifulah bukanlah pilihan mak su Mimie. Saifulah juga punya rupa dan gaya. Cuma lelaki ini agak skema. Bertitik tolak daripada peristiwa itu mak su jarang pulang ke rumah nenek. Selepas direject mak su, nenek mahu menjadikan dia pula sebagai galang ganti? Oh, tidak!