U n Uols

Wednesday, June 29, 2011

INI KISAH KITA BAB 8


Hampir terbeliak biji mata Mimie melihat telatah kedua-dua orang anak buahnya di luar restoran yang berdindingkan cermin kaca. Bukan main korang ya, berjalan sambil berpimpinan tangan. Ingat dia di sini tak sempat tengok ke aksi tarik menarik tadi. Berbulu sahaja biji mata! Romantik sangat! Pada pandangan orang sekeliling mungkin mereka pasangan kekasih yang secocok. Sama padan, sama cantik. Tapi tidak bagi dirinya. Gelagat mereka sudah melampau, mengalahkan pasangan yang sudah berkahwin!


Ada yang perlu diberi pelajaran! Mungkinkah mereka terlalu terikut-ikut dengan kehidupan di luar negara? Mengenali Sara Cempaka, gadis itu bukanlah jenis yang mudah lupa diri. Begitu juga dengan Raqib Aryan. Bagaimana mahu dijelaskan kepada diri sendiri apabila kebenaran sudah di depan mata? Dinafikan atau tidak, kebenaran tetap sama. Pasangan yang teramat mesra itu tetap Sara dan Aryan!


Berdasarkan lagak mereka itu, jika diperkenalkan sebagai sepupu sepakat. Jauh api dari panggang ada yang akan percaya. Adik-beradik? Api terus padam, tidak boleh hendak memanggang lagi!


Memasuki restoran, tangan yang sedang bertaut dilepaskan. Memerhati ke dalam, mencari-cari kelibat Mak Su Mimie. Pengunjung restoran itu malam ini tidaklah terlalu ramai. Menjadikan suasananya agak tenang. Nampak sahaja Mak Su yang sedang melambai, kaki dihala menuju ke meja yang didudukinya.


Tangan Mimie disalami. Kedua-dua belah pipi Sara Cempaka dan Mimie berlaga seketika. Aryan sekadar menyalami dan mencium tangan itu tanda hormat. Mereka melabuh duduk di kerusi yang bertentangan.


" Mak Su sihat?" Aju Sara Cempaka.


" Alhamdulillah........sihat." Jawab Mimie. Kedua-duanya tidak lepas daripada pandangan matanya. Mahu memastikan betul-betul apa yang dilihat lewat petang semalam. Maklum sahajalah sudah lama dia tidak bersemuka dengan kedua-duanya. Mungkin berlaku kesilapan pada pandangan mata? Setelah memerhatikan kedua-duanya, dia yakin memang tidak silap orang lagi. Sah! Sara dan Aryan yang dilihat di tepi tasik itu. Kenyakinannya bertambah-tambah setelah meyaksikan gelagat mesra mereka sebentar tadi.


" Apasal Mak Su tengok kita orang macam tu?" Soal Raqib Aryan. Pelik dengan pandang Mimie.


" Maksu nak tanya......" Mimie tidak jadi meneruskan kata apabila seorang pelayan lelaki menghampiri mereka bersama menu di tangan.


" Order dululah....." Katanya. Setelah mengambil pesanan daripada mereka. Pelayan lelaki tersebut berlalu.


" Hmm......." Memandang Sara Cempaka. Berkalih pula kepada Aryan.

Sara Cempaka menumpu pandang kepada Mimie. Maksunya seperti mahu mengatakan sesuatu yang penting. Apatah lagi menatap pandangan mata Maksunya yang gelisah sahaja.


" Okeylah....Mak su cakap direct. Mak su nak korang jawab dengan jujur. Petang semalam, Mak su nampak korang berdua tepi tasik, betul kan itu korang?" Tanya Mimie memandang Sara dan Aryan silih berganti. Nyata kedua-duanya mempamerkan riak terkejut. Sara Cempaka diam tanpa kata.


Perlahan-lahan Aryan mengiyakan. Membuatkannya tergeleng-geleng sendiri. Hujung meja dipegang kejap. Apa dah jadi dengan kedua-dua orang anak buahnya ini? Aryan boleh diibaratkan seperti harapkan pagar, pagar makan padi! Aryan sudah melampau. Kalaupun ada hati dengan Sara, mengapa mengambil kesempatan sebegitu rupa? Lupakah dia Sara Cempaka masih lagi sepupunya? Sudah tidak ada gadis lain ke untuk dia berfoya-foya? Siapa yang terpaksa menanggung akibat kalau sesuatu terjadi nanti? Tentulah Sara, kerna Sara Cempaka perempuan. Aryan? Aryan boleh lepas tangan, dia tidak akan rugi apa-apa kerana dia lelaki.


" Aryannn..!" Serunya geram.


" Apa dah jadi? Mak su nampak semua! Bermesra-mesraan kat tepi tasik tu! Apa? hidup di luar negara sana dah buatkan korang lupa batasan? Terikut-ikut dengan gaya hidup diorang?" Mimie menghamburkan amarahnya.


" Mak su......."


" Tak payah nak terangkan apa-apa lagi Aryan." Tidak memberi peluang Aryan untuk mencelah.


" Tak cukup bermesra-mesraan kat tepi tasik, korang buat drama swasta depan restoran ni pulak?" Sekali lagi Aryan beriak terkejut menghalakan pandangan ke luar restoran. Aduh! Mereka sudah terkantoi secara terang-terangan. Dinding kaca restoran ini menampakkan terus bahagian luar. Langsung tidak perasaan. Leka sangat dengan Sara!


Sara Cempaka mengurut pelipis. Mak Su sudah tersalah sangka. Mereka dianggap melakukan perbuatan tidak senonoh! Lupa diri! Bagaimana mahu diterangkan letak duduk perkara sebenar. Hari ini tiba juga! Hari di mana mereka terpaksa berdepan dengan soal jawab daripada keluarga, biarpun hanya Mak su seorang.


Aryan terdiam seketika. Menimbang-nimbang dalam kepala. Tidak dapat tidak, kebenaran harus dibongkarkan di hadapan Mak su Mimie. Tidak guna lagi berdalih. Mereka hanya mampu berharap pengertian daripada Mak su. Juga hanya mampu berharap agar Mak su Mimie mengunci mulut setelah mengetahui kebenaran yang bakal terbentang.


Mengangguk kepala pelayan yang datang membawakan hidangan mereka. Jemari Sara di atas meja dicapai. Buntang mata Sara memandangnya.


" I will tell the truth...."


" But...."


" Tak apa....." Tangan Sara digenggam erat. Menyalurkan semangatnya.


" Tell the truth? Apa?" Memandang tangan Sara dan Aryan yang saling bertaut. Berani sahaja Aryan mengambil kesempatan ke atas Sara walaupun dia ada di hadapan mereka. Aryan ni memang...memang......


" Kami dah nikah!"


Mimie terdiam seketika. Terkedu. Lambat-lambat otaknya mencerna sebaris ayat yang keluar daripada bibir Aryan. Kami dah nikah.....What?! Aryan sudah mengahwini Sara? Apa dah jadi ni? Sejak bila? Kenapa tidak ada ahli keluarga mereka yang tahu mengenai hal ini?


" Dah......nikah?" Lambat-lambat terpancul soalan itu dari mulutnya. Memandang Sara.


Anggukkan daripada Sara Cempaka membuatkannya lemah lutut. Bersandar ke belakang.


" Kami nikah di London 6 bulan lepas...tak seorang pun dalam keluarga kita tahu tentang perkara ni." Terang Aryan lebih lanjut.


" Nikah....kat...London? Dah 6 bulan?.......Korang buat kerja gila!" Luah Mimie.


" How all this happened? Sejak kecil korang tak pernah rapat. Seorang ke hulu seorang di hilir. Sara.....please, cerita dekat Mak su. Aryan buat sesuatu ke sampai terpaksa nikah senyap-senyap?" Soal Mimie tak sudah. Mencari-cari anak mata Sara Cempaka.


Berlaga pandang dengan Mak Su Mimie. " No.....nothing happened. We.....both, just.......kami jatuh cinta." Jawab Sara Cempaka.


" How can it be? Korang sepupu......" Habis diredah budak berdua ini adat resam dan pegangan emak selama ini!


" Ya......kami sepupu. Tapi kami masih boleh bernikah kan?" Aryan menarik senyum dihujung bibir.


Lambat Mimie membalas. " Boleh.......tapi tak dianjurkan......tak berkembang zuriat....."


Sara angguk, mengerti. " Sara dah ishtikharah, jawapannya.....Aryan....."


" Dah jodoh kami Mak Su......" Kata Aryan pula.


Mimie berdiam diri seketika. Cuba menerima kejutan yang dibuat Sara dan Aryan. Sekurang-kurangnya kebenaran tidaklah seburuk apa yang difikirkannya. Sudah sedikit tenang. Kembali bersuara.
" Cakap apa pun dah tak guna.....korang dan nikah. What can we do....just....move on. Bila nak bagitau semua orang?"


Aryan memandang Sara Cempaka. Kemudian berkalih kepada Mimie. " Itu satu hal. Masalah besar. Kami nak rahsiakan dulu perkara ni daripada mereka. Tunggu keadaan sesuai dulu.......Aryan nak mintak tolong Mak Su.....please keep this as secret?"


Jus tembikai disisip sedikit. Melegakan tekak yang sudah kering akibat bercakap tidak henti-henti. Memandang Sara dan Aryan.


" You can count on me." Balasan Mimie melegakan kedua-duanya.


" Terima kasih Mak Su." Ucap Sara Cempaka, terharu. Bangkit dari duduknya. Terus dipeluk Mimie seerat-eratnya.


" Tak kuasa Mak Su nak jadi menyampai berita untuk nenek korang.....Sara ni....habis rambut Mak Su......" Rungut Mimie disulami dengan ketawa.


" Sebab tu Sara sayang sangat dengan Mak Su......."


" Eleh......saja nak ampu lebih-lebih kan.......ada pengerasnya jugak......"


"Hah, pengeras"


" Iyalah.....banglo sebuah, kereta mewah 2 buah....."


" Melampau dah tu!" Balas Aryan.


" Gurau jela. Ni....korang tinggal kat mana sekarang?"


" Sara kat rumah emak. Aryan kat rumah nenek." Jawab Sara.


Mimie mengeleng lagi. " Tak ada niat nak cari rumah ke?"


Memandang Aryan." Sara memang nak pindah tinggal sendiri. Tapi takut emak dengan nenek tak kasi......." Luah Sara. Aryan cuma mendengar perbualan Sara dan Mak Su Mimie yang hanya berbeza usia dua tahun daripadanya. Tidak ubah seperti kakak sahaja.


" Bukan takut....tapi dah sahih-sahih diorang tak bagi. Macam ni......Sara cakap je nak tinggal dengan Mak Su. Apartment sebelah Mak su tu kosong sekarang. Tuan rumah kena tukar pergi oversea. Dia ada suruh Mak Su tolong carikan penyewa atau pembeli. Korang nak ambik rumah tu tak?"


" Hmm....boleh ke?"


" Alah, nanti Mak Su sokong Sara depan Kak Ngah dan Mak.....kan cakap nak tinggal dengan Mak Su....takkan tak bagi jugak...."


" Kira jadilah Mak Su....." Sahut Aryan.


Aryan menarik nafas lega. Mujurlah Mak Su Mimie boleh diharapkan untuk menyimpan rahsia. Dia sedar, lambat laun perkara ini akan terbongkar juga. Cuma mereka memerlukan sedikit waktu. Menyiapkan diri dengan sebarang kemungkinan. Tiada siapa tahu apa yang bakal dihadapi mereka di hari-hari yang mendatang......



Monday, June 27, 2011

INI KISAH KITA BAB 7

Meja makan dipenuhi dengan anggota keluarga. Riuh sahaja suasana. Tidak menang tangan hendak melayan borak kedua-dua orang adiknya Nadim dan Kimi, berserta Elman. Ada-ada sahaja cerita dan lawak jenaka daripada mereka bertiga. Budak-budak bertiga ini berjaya membuatkannya gelak sakan. Cumanya cik abang seorang itu sahaja yang moodnya tak sama dengan orang lain. Muka.....serupa jeruk mangga!



Perangai mengalahkan budak-budak. Ada ke berebut tempat duduk dengan Elman. Masing-masing sibuk hendak duduk di sebelahnya. Dia duduk di posisi tengah. Di sebelah kanan ada Nadim. Kerusi kosong di sebelah kirilah yang direbutkan. Sedangkan ketika itu kerusi yang bertentangan masih lagi kosong. Penat betul hendak melayan pelbagai karenah manusia-manusia lelaki dalam keluarganya. Pelbagai karenah dan perangai. Dirinya menjadi rebutan empat jejaka! Tak tahu nak bagi perhatian dekat siapa dulu.......Berpaling kepada Nadim, Kimi memanggil, berpaling kepada Kimi, Elman pula memanggil! Bertuah sungguhnya diri sebab disayangi adik-adik.



" Kamu tak nak makan ke Aryan? Dari tadi lagi kamu gaulkan saja nasi tu. Makannya tidak......." Tegur nenek yang pelik melihat kelakuan cucu lelakinya.


" Makan nek........" Nasi disuap juga ke mulut.


" Abang Aryan nak laut ni? Ke nak sayur?" Soal Sara Cempaka. Sudah bersedia untuk mencedukkkan ke pinggan nasi Aryan


" Nak sayur tu......." Jawab Aryan.


" Kamu dah tak boleh ambik sendiri ke Aryan. Tunggu Cempaka jugak yang buatkan. " Tegur nenek sekali lagi. Nadim. Kimi Dan Elman berusaha menahan tawa. Selalunya mereka bertiga yang kena dengan nenek. Sekali-sekala tengok abang Aryan yang kena, kelakar aje. Pn. Serena dan Pn. Syuhadah menjengkelkan mata kepada mereka bertiga.


" Tak apalah nek......." Jawab Sara Cempaka. Sayur disudukan ke pinggan Raqib Aryan.


" Nenek ni bukannya apa, Cempaka ni perempuan. Kalau dah kawin besok ikut suami dia.......kamu semua jugak yang tak biasa nanti." Kata Nenek.


Sara Cempaka dan Raqib Aryan tidak jadi membawa nasi ke mulut. Berpandangan sesama sendiri. Tertanya-tanya apa sebenarnya yang mahu dikatakan nenek. Rasanya ayat yang diucapkan nenek masih belum lengkap, seperti akan ada kesinambungannya. Kedua-duanya sabar menanti nenek meneruskan bicara. Tapi hampa, bicara nenek perihal perkawinan cuma setakat itu.......


" Nenek dah ada calon untuk Kak Sara ke? Bunyinya macam dah ada.........." Celah Elman. Semua mata memandang ke arah nenek. Wanita tua itu diam tanpa kata. Hanya bibirnya mengukir senyuman yang tersirat pelbagai makna. Sukar untuk ditafsirkan. Buat semua orang tertanya-tanya.


Raqib Aryan mengurut dada sendiri. Mahu melegakan gelojak di hati. Dia tidak sedap hati dengan kata-kata nenek tadi. Diri mula dihujani dengan rasa bimbang. Tidak tahu kenapa. Sesuatu terdetik di hati. Ke betul nenek dah ada calon untuk Sara..........? harap-harapnya bukanlah.


Bukan sahaja Aryan yang terkocak ketenangan hatinya, Sara Cempaka juga sama. Gelisah di tempat duduk. Panas punggung tiba-tiba. Nenek bukan senyum biasa. Dia tahu! Senyuman nenek itu ada maksudnya. Nasi di pinggan juga sudah tidak lalu dipandang. Ya, Allah.....jauhkanlah kami daripada terjebak dengan keadaan yang lebih rumit. Berkalih memandang emaknya. Pn Syuhadah masih tenang menikmati makan malam. Nampak seperti emak tidak tahu apa-apa. Tidak mengapalah, akan cuba dirisiknya dengan emak nanti........


" Dah.....makan. Habiskan nasi tu." Suruh Mak Long Serena yang duduk di sebelah emak di kerusi paling hujung dan berdekatan dengan nenek.


Dalam keadaan terpaksa Sara menghabiskan juga nasi yang berbaki sedikit di pinggan. Ditelan dengan bantuan jus oren. Selalunya selepas makan barulah diteguk air minuman. Nak buat macam mana, kalau tidak dihabiskan terpaksa bersoal jawab dengan nenek dan emak pula.


" Emak tak telefon Mimie ke? Ajak dia datang makan sama." Soal Mak Long Serena di hujung meja.


" Dah telefon........dia baru balik tengahari tadi dari Seremban. Terus kena masuk mesyuarat katanya. Malam ni pulak ada nak jumapa client...." Terang nenek.


" Yang pergi Seremban dua minggu lepas tu, baru balik? Sibuk betul si Mimie......anak-anak buah yang baru balik ni pun tak sempat nak jumpa, bersua muka." Kata Pak Long lagi.


" Ala.....Mak Long, Mak Su mesti pergi dating. Alasan je tu nak jumpa client." Sampuk Nadim. Kata-katanya disambut dengan gelak tawa Kimi dan Elman.


" Nadim Andika! Jangan menyampuk orang tua bercakap." Tegur Pn. Syuhadah.


" Biarlah.......Mak Su kamu tu memang dah layak kahwin....jangan dia pergi kahwin senyap-senyap sudah...."



Sara Cempaka berpandangan dengan Raqib Aryan. Orang bercakap tentang mak saudara bongsunya. Mereka berdua pula yang terasa. Kata-kata Pn Serena sepatutnya ditujukan kepada mereka berdua, bukannya Mak Su Mimie. Tidak betah lagi berlama-lama di meja makan. Bangkit dari kerusi, pinggan kotornya diangkat untuk dibawa ke dapur.


" Sara dah sudah ke?" Tanya emaknya.


" Hmm.....dah kenyang mak."


Pinggang kotor dibawa ke sinki. Lalu dicucinya. Selesai mencuci, dia masih berdiri di situ Termenung sendiri.


" Kak Sara, ni dia.....lagi banyak pinggan kena cuci." Tegur Nadim yang menatang pinggan-pinggan kotor dikuti Mak Longnya.


Berpaling kepada Nadim. " Letak jela....Kak Sara cuci......"


" Tak payahlah Sara.....pergi duduk depan. Mak Long buat." Kata Pn. Serena. Pembantunya sudah seminggu bercuti kerana ada masalah keluarga di kampung.


" Tak apa Mak Long, Sara buat........"


" Hmm.....yela. Kalau penat nak cuci semua tinggal aje kat situ." Pesan Mak Long Serena sebelum berlalu dari dapur.


" Nadim tolong ya......." Sara Cempaka sekadar mengangguk. Nadim mengambil tugas mengelap pinggan yang sudah bersih utuk disusun ke atas rak di tepi sinki. Sambil itu Nadim sempat membuat lawak. Hilang terus kegusaran yang bertandang sebentar tadi. Berganti dengan gelak-gelak ceria. Terhibur hatinya dengan celoteh Nadim.


Dalam ketawa-ketawa itu ada juga dia bertanya secara santai perihal adiknya. Budak-budak remaja sekarang ini ramai yang terlibat dengan masalah sosial. Sebelum ini dia jauh, tak boleh perhatikan adik-adik. Kata Nadim di sekolah dia berkawan dengan semua orang. Setakat berkawan sahajalah. Apa yang baik dia turut, apa yang tak baik ditolak tepi. Adiknya Nadim memang suka melawak. Tapi dia boleh nampak sisi kematangan Nadim Andika yang berumur 17 tahun ini. Cerita Nadim, di sekolah dia tak ubah seperti artis. Kapten bola sepak katanya. Ramai sahaja yang menawarkan diri untuk menjadi awek dia. Semua kena tolak sebab tak memenuhi ciri-ciri perempuan idaman. Memang perasaan betul Nadim ni!



Selesai dengan kerja-kerja di dapur Sara Cempaka dan Nadim turut menyertai yang lain di ruang tamu. Melabuh duduk di sebelah Raqib Aryan yang sedang melihat brochure.


" Tengok Brochure apa?" Menjenguk sedikit brochure di tangan Aryan.


" Kereta."


" Kereta? Siapa yang nak beli kereta baru?" Soal Sara Cempaka.


" Siapa lagi Cempaka la....." Jawab nenek dengan senyuman menghiasi bibir.


" Sara?" Tanya Sara Cempaka terkejut. Seingatnya tidak ada pula dia cakap begitu.


" Yelah........nenek nak belikan Cempaka kereta. Pilih aje nanti nenek suruh Aryan urusankan...."



" Tak payahlah nek....... nanti Sara beli sendiri." Tolak Sara.


" Apa yang susahnya........bukan nenek nak belikan kereta mahal. Kereta biasa-biasa saja....."


" Tapi Sara............"


" Tak payah bertapi-tapi...........nenek tolong pilihkan ya? Nanti Aryan urusan semua......."



" Okey." Jawan Aryan pendek. Di pihaknya tiada halangan.



Sara Cempaka mengeluh sendiri. Aryan yang mahu membelikannya kereta juga ditolak kerana ingin menggunakan duit sendiri. Alih-alih nenek dah buat keputusan. Kalau nenek sudah beria-ia begitu memang susah hendak menolak. Tidak mengapalah, nenek cuma mahu menghadiahkannya kereta. Bukanlah sepertimana yang ditanyakan Elman ketika makan tadi........yang nenek dah ada calon suami untuknya. Jadi sekarang dia dah boleh tarik nafas lega?



Telefon bimbitnya di atas meja kopi berbunyi tiba-tiba. Dicapai dan berlalu ke luar rumah sebelum menjawab panggilan tersebut.


" Hello, Assalamualaikum....." Sapanya.


" Waalaikummusalam......Sara, Mak Su ni...."


" Taulah.......tiba-tiba je call? Baru kejap tadi Mak Long tanya pasal Mak Su. Dah ada kat KL?"


" A'aah......hmm........Sara sihat ke? Sorry sangat-sangat sebab tak sempat lagi nak jumpa Sara dengan Aryan. Mak Su outstation, pergi negeri kelahiran nenek Sara, kena kerja kat Seremban."


" Alah Mak Su.....Seremban dengan KL bukannya jauh. Dua jam aje. Boleh ulang alik........."


" Memanglah.........tapi kerja tu Mak Su tak boleh nak tinggal. Sekarang ni Mak Su dah ada di KL. Kita jumpa esok boleh?"


"Esok? Boleh........Lunch?"


" Dinner laa......... i need to see both of you. Mak Su betul-betul nak jumpa dengan korang ni. Rindu sangat............and ada perkara yang nak dibincangkan. Penting."


" Datang rumah jelah Mak Su.........."


" Tak nak Mak Su, tak larat nak hadap nenek Sara membebel..........." Sara ketawa dengan kata-kata Mimie. Emak saudara yang hanya tua tiga tahun daripadanya.


" Okey, nanti Sara bagitau Aryan....."


" Jadi tau esok. Penting sangat untuk Mak Su jumpa korang!"


" Insyaallah...jadi."


" Okey, jumpa esok. Bye!"


" Bye."


Kembali semula ke dalam duduk setelah tamat perbualan. Melabuh di kerusi yang sama.


" Esok Mak Su ajak dinner. Free tak?" Soal Sara Cempaka kepada Aryan.


" Boleh. Kenapa Mak Su nak jumpa?"


" Saja......dia cakap dah rindu dengan kita."



" Mak Su kamu ke yang telefon tadi? " Soal Nenek yang turut mendengar perbualan mereka berdua. Sara Cempaka mengiakan.


" Kamu keluar berdua sajalah makan malam besok?" Sara angguk lagi."


" Tak elok keluar berdua aje, malam-malam pulak. Elman ikut ya, Kak Sara dengan abang keluar jumpa Mak Su esok malam......" Suruh nenek.


" Hah?......tak boleh nek. Elman dah janji dengan kawan......"


" Nadim boleh?"

" Nadim nak study la nek. Lagipun tak larat nak keluar dinner. Mesti tak dapat tidur awal. Paginya nak pergi sekolah" Tolak Nadim.


" Kimi?"


" Kimi dah janji dengan mak nak tolong betulkan pili air kat rumah. Esok malam je ada masa free....."


" Tak apalah mak.......diorang bukan nak ke mana. Pergi jumpa Mimie aje........." Kata Pak Long Arsyad. Memberi kebenaran.


" Hmm............lepas tu balik terus. Jangan nak ke mana-mana lagi!" Pesan Nenek.


" Insyaallah........nek.......tak ada aral melintang dapatlah kami balik awal." Balas Aryan.


" Cempaka?"


" Insyaallah nek......."


Saturday, June 25, 2011

INI KISAH KITA BAB 6

Memandang sekeliling. Buru-buru kaki melangkah memasuki perut kereta. Tidak mahu terserempak dengan mata-mata yang tidak sepatutnya. Cermin kereta yang gelap melegakannya. Menghadiahkan senyuman kepada Raqib Aryan di tempat duduk pemandu.


" Serupa kekasih gelap je kita ni....." Luah Raqib Aryan.


Terlepas gelak Sara Cempaka. Kalakar tapi betul apa. Sudah berkahwin tapi terpaksa main sorok-sorok. Dia sedar pendiriannya untuk merahsiakan pertalian saudara antara mereka lagi merumitkan keadaan. Tapi dia benar-benar tidak mahu dikaitkan dengan nama nenek dan Pak Long. Raqib Aryan lain, sejak awal lagi Pak Long Arsyad sudah memaklumkan tentang tanggungjawab yang bakal dipikul. Sedangkan dia sudah berangan-angan untuk berkhidmat sebagai medical social worker. Itu minatnya. Tawaran kerja dari sebuah hospital swasta juga sudah diperolehi, terpaksa pula ditolak. Bukan rezekinya.....


Tanpa nama keluarga dia bebas bergaul dengan kakitangan syarikat yang lain. Tiada batasan. Jika mereka tahu dia cucu kepada Pn.Saripah tentu tak ada yang berani berkawan. Jadilah bergaulan berat sebelah seperti Raqib Aryan. Bergaul rapat dengan orang atas sahaja! Dan sepanjang dua hari memulakan tugas, perkara yang tidak diketahui selama ini sampai ketelinganya. Rupa-rupanya di kalangan pekerja nenek digelar Madam Pah! Sesekali Madam Pah datang menjenguk syarikat, semua orang menikus. Tak berani angkat muka! Itulah antara cerita yang sempat singgah di pendengaran. Tak tahu nak gambarkan apa perasaannya apabila terdengar semua cerita itu. Marah? tidak juga......kelakar? ya, mungkin sedikit sebanyak mencuit hatinya....


" Phone Sara? Tukar balik ya.....susah nak contact boyfriend lama......." Menadah tangan meminta telefonnya kembali.

" Boyfriend lama? Siapa? yang ni ke?" Raqib Aryan sudah menekan-nekan dada telefon Sara Cempaka. Mencari-cari nama dalam contacts. Mahu dipadamkan.

" Gurau je.....ala....dah delete ke?" Mengintai-gintai telefonnya di tangan Aryan. Habislah tak ada nombor kawan-kawannya.


Raqib Aryan menghulurkan telefon di tangan. " Dah terdelete, satu......" Tayang wajah tak bersalah.


" Bencinya.........." Marah Sara Cempaka. Membelek-belek telefon bimbitnya. Tidak sangka cepat pula tindakan daripada Raqib Aryan.


" Marah ke?"


" Tak, suka!" Sara Cempaka tayang senyum yang dibuat-buat.


Raqib Aryan sengih menarik hujung bibir. " Tadi ada yang telefon.......abang tak jawab. Tengah sibuk......"


Menyemak senarai panggilan. Ada panggilan daripada kawannya Reena. Mesti nak ajak jumpa. Reena ni tahu-tahu sahaja dia dah balik Malaysia. Mesti tengok statusnya dekat Facebook. Malam nantilah telefon semula, lepas menghadap nenek aka Madam Pah. Nak spend time dengan cik abang ni hah! Ke manalah Aryan nak bawaknya....setakat pusing-pusing sekejap boleh kot. Sebelum Isyak mesti sampai rumah sebab nak menghadap Boss besar. Ada amanat yang mahu disampaikan barangkali.....


" Ada yang mengorat tak hari ni?" Soal Aryan memandang cermin sisi. Kereta diundurkan.


Telefon segera dimasukkan ke dalam handbag di ribaan. Menoleh suaminya di sebelah. Nak jawab secara jujur ke nak bagi jawapan penyejuk hati? Setakat yang curi-curi pandang tu adalah. Belum ada yang lebih daripada itu. Nanti tak boleh buat kerja pula En Raqib. Berangin......siapa yang susah? Rakan-rakan sekerjanya juga. Kena tadah telinga lagi mendengar cerita En.Raqib angin sebab merajuk dengan 'girlfriend'. Diri sendiri pula mulalah mengelabah tak tentu pasal.



" Tak ada lagi......your staff baik-baik belaka."


Raqib Aryan menarik nafas lega. " Hope so.....berani diorang kacau isteri boss. Memang cari nahas....."


" Nanti Sara cop kat dahi.....isteri boss, jangan kacau!"


" Berani ke?"


" Tak!" Kedua-duanya tergelak. Cari pasal betul kalau buat macam tu.


" Kita nak pergi mana? Tak payah jauh sangatlah.......lambat pulak sampai rumah. Kan nenek nak jumpa kita. Nenek bukan suka kalau lewatkan makan malam."


" Tak pergi jauh. Sini-sini je.......lagipun jalan sesak sekarang ni..." Kata Aryan.



Kereta yang dipandu tiba ke destinasi yang dituju. Aryan melangkah keluar terlebih dahulu. Membukakan pintu sebelah pemandu untuknya. Datang tasik rupanya.......


" Terima kasih." Ucap Sara Cempaka.


" Kasihmu ku terima...." Jawab Aryan tersenyum lebar. Senyumannya berbalas. Jemari runcing Sara dicapai. Digenggam erat. Melangkah beriringan sambil berpimpinan tangan.


" Dating tepi tasik?


" Tempat paling dekat......" Tali leher dilongkarkan dengan sebelah tangan. Mahu ditanggalkan terus. Sara Cempaka menghulurkan bantuan. Sibuk tangannya menarik ikatan. Sehingga tali leher itu lepas bebas. Ditarik menjauhi leher suaminya. Dilipat-lipat lalu dimasukkan ke dalam handbag.



Zaman bercinta dulu. Tempat dating mereka kalau bukan tepi tasik dekat taman. Kalau bukan taman tepi tasik. Ada privasi kata Aryan. Kalau tidak mereka berdating di restoran berhampiran apartment sahajalah.



" Kita duduk sana....." Kata Aryan menunjuk ke kerusi batu yang menghadap tasik. Memandang ke arah yang ditunjukkan. Sara Cempaka mengangguk. Mengikut sahaja langkah Aryan yang menariknya ke situ. Mereka melabuh duduk. Sama-sama memandang ke tengah tasik. Memerhati burung yang berterbangan hampir mencecah permukaan air. Kemudian kembali terbang tinggi. Terlihat juga gelagat pegunjung di sebelah sana. Hari-hari bekerja seperti hari ini tidak ramai yang berkunjung ke mari.



Kepala dilentokkan ke bahu si isteri. Mood nak bermanja dia sudah datang. Sara hanya membiarkan. Berlainan benar karakter seorang Raqib Aryan yang hanya bergelar sepupunya dan Raqib Aryan yang sudah menjadi suaminya.


Kali pertama mereka berjumpa waktu dia di sekolah rendah. Ketika nenek membawa dia sekeluarga berpindah dari rumah sewaan emak ke rumah sekarang. Punyalah sombong. Iyalah siapa dia waktu itu. Selekeh sahaja dan comot. Salam sekejap terus pergi jauh daripadanya. Lepas itu tak pandang-pandang dah. Dalam hati mengata juga, kerek je budak lelaki sorang nih! Dia tak nak kawan........kita seribu, sejuta kali lagi tak nak kawan. Kononnya sahaja, tapi tertanya-tanya sendiri kenapa tak nak kawan? Hubungan dingin itu berlarutan sehingga tamat sekolah rendah.



Masuk sekolah menengah, dia jarang berada di rumah. Bersekolah asrama. Pulang ke rumah hanya pada ketika hujung minggu. Memang susah nak terserempak dengan dengan Raqib Aryan. Susah benar. Maklumlah sudah memasuki usia remaja. Sibuk dengan kawan-kawan dan pelbagai aktiviti remaja. Apa yang peliknya, menurut emak Aryan selalu bertandang ke rumah apabila ketiadaaanya. Sehingga emak membuat telahan Aryan mungkin segan dengannya.



Dalam setahun boleh dikira dengan jari berapa kali sahaja mereka bertentang mata dari dekat. Berdiri paling rapat pada hari raya sebab nenek paksa Aryan bersalam dengannya. Lepas itu terus jauhkan diri. Main pandang-pandang dari jauh. Aku tengok engkau, engkau tengok aku. ....Aci mata bertentang masing-masing cepat-cepat pandang ke lain. Tak tahu kenapa mereka sengal sangat waktu itu.



Dia perempuan, dah orang tak menegur takkan dia nak tegur dulu? Malu, segan, semua bercampur-campur. Boleh dikatakan dia pun kerek juga sebab ikut rentak si Raqib Aryan. Paling tak tahan bila dekat tak nak bercakap, jauh-jauh boleh pula main jeling-jeling. Entah apalah yang merasuk pada usia itu sehingga mereka tak boleh nak ngam. Nak kata tak suka tidak juga, nak kata suka pun tidak juga.



Hubungan yang seperti itu berlarutan sehingga Aryan tamat sekolah menengah. Kemudian sepupunya itu melanjutkan pelajaran ke London. Diri sendiri pula sibuk bergelut dengan peperiksaan penting. Dapat sahaja keputusan peperiksaan, dia turut melanjutkan pelajaran ke sana. Tidak sangka pula satu universiti dengan Raqib Aryan. Tinggal juga di bangunan yang sama. Mula-mula tu mereka berbalas pandang, kemudian berbalas senyum. Bertegur sapa. Peringkat seterusnya berkawan-kawan, daripada berkawan-kawan itulah mereka berteman tapi mesra. Hidup jauh daripada keluarga membuatkannya menghargai tali persaudaraan mereka. Dia banyak bergantung kepada Aryan. Dan sepupunya itu sudi pula menghulurkan bantuan....



Lama kelamaan timbul rasa aneh. Rasa sayang lebih daripada seorang sepupu kepada Raqib Aryan. Dinafikan berkali-kali. Ia datang juga. Akhirnya dia cuba elakkan diri daripada Aryan. Semua pelawaan untuk berjumpa ditolak secara lembut. Bagi alasan sibuk dengan tesis kerana ketika itu dia baru memasuki tahun akhir dan Aryan pula baru memulakan kerja setelah tamat pengajian. Tidak mahu kekerapan berjumpa akan menyemarakkan lagi rasa yang terpendam. Agaknya dia sahaja yang simpan perasaan, sedangkan orang itu cuma menganggap dia tidak ubah seperti adik sendiri. Buat malu saja. Jadi biarlah dia simpan sendiri apa yang tersirat di hati. Walau di bumi mana dia berpijak dan semoden mana dunia, dia masih gadis melayu tipikal. Tidak akan sesekali menjadi perigi cari timba. Lainlah kalau timba itu sudah menjadi miliknya.


Selalu sangat mengelak apabila diajak berjumpa. Suatu malam Aryan muncul di hadapan pintu apartmentnya. Buka sahaja pintu terpampang wajah kusut dan tegang Aryan. Tertanya-tanya juga, takkan wajah kusut sampai begitu sebab ajakkannya ditolak. Hilang terus senyuman kacaknya.........


Pulang daripada berjumpa Raqib Aryan mata tidak boleh dipejamkan sehingga ke pagi. Gelisah dan gembira. Saling bersilih ganti mengambil tempat di hati. Timba sudah mencari perigi! Raqib Aryan meluah rasa cintanya. Dia meminta sedikit masa. Mahu menimbang-nimbang keputusan sendiri. Nyata keputusan yang dibuat mengembirakan Aryan. Secara rasmi mereka menjadi pasangan kekasih. Enam bulan kemudian kata putus diambil. Bersaksikan teman rapat mereka diijabkabulkan. Kini sudah enam bulan mereka bergelar suami isteri.


" Diam je......." Soal Raqib Aryan. Kepalanya masih melentok di bahu Sara Cempaka.


" Teringat kenangan lama....."


" Kenangan lama?"


" Ye laa......teringat dulu-dulu......orang kat sebelah ni sombong je.......tak pernah terbayang akan jadi suami Sara....."


Aryan menarik senyum. Bukan dia menyombong. Cuma segan sangat dengan Sara Cempaka. Nak kata tidak biasa dengan perempuan tidak juga. Boleh saja dia berkawan dengan kawan-kawan perempuan di sekolah. Cuma apabila nampak sahaja kelibat Sara Cempaka hormon terlebih malunya akan aktif!


" Kan dah cakap, bukan sombong.......Sara cute sangat masa tu. Sampai abang takut nak tegur. Sara lagi sombong........."


" Excuse me!? Sara perempuan la..........ada ke nak terhegeh-hegeh tegur orang yang tak sudi nak pandang kita pun....."


" Urm.....patutlah nenek sayang sangat dengan Sara..........ada satu titik keserasian. Nenek dengan adatnya, my beautiful wife dengan pepatahnya. But I like....." Jemari Sara Cempaka disulamkan dengan jemarinya.


" Mengata ke apa? But.....I'll take that as a compliment."


" Memang abang puji ni....."


" Iyo la sangat..........." Kepala Aryan yang masih di bahuya ditolak perlahan.


Tersalah cakap pulak . Merajuk ke buah hati pengarang jantungnya? Dah tak bagi tumpang bahu ni. Wajah Sara Cempaka ditatap lembut. Pandang wajah kacak dia pun tidak sudi. Pandang ke tasik sahaja. Curi-curi pipi itu diciumnya. Semerta Sara berpaling. Siapa suruh tak nak pandang muka suami sendiri.....


" Abang! Orang nampak......."


" Dah kahwin, tak salah kan. Tak nak merajuk-merajuk....."


" Mana ada Sara merajuk........" Jam di pergelangan tangan dikerling. Sudah sepatutnya mereka beransur pulang.


" Dah nak balik ke?" Tangan didepakan memeluk bahu Sara Cempaka.


" Hmm......dah nak maghrib ni....."


Raqib Aryan berat hati. " Kiss kat sini dulu......baru boleh balik." Mengunjukkan pipinya kepada Sara.


" Orang tengok....." Sara Cempaka beralasan.


" Cepat......kalau tak, tak boleh balik!" Sara mengalah juga, menurut kehendak Aryan.



Di kejauhan ada mata yang memandang gelagat mereka. Buntang mata itu. Dia kenal dengan kedua-duanya. Kenal dengan amat rapat. Tidak mungkin dia tersilap pandang. Kepala digeleng-gelengkan. Pulang dari kerja dia tergerak hati untuk singgah ke mari. Tidak sangka akan dihidangkan dengan sebuah kejutan......





Thursday, June 23, 2011

INI KISAH KITA BAB 5

Monyok sahaja wajah Nadia, teman sekerja Sara Cempaka yang baru keluar dari bilik mesyuarat. Gadis itu perlu membentangkan beberapa perkara mengenai pengurusan syarikat kepada Raqib Aryan.



“ First time Nadia tengok En. Raqib angin satu badan…….sepanjang dua minggu lebih dia bertugas kat sini okey aje…..” Cerita Nadia tanpa disuruh. Waktu itu Sara Cempaka sedang mendapat penerangan mengenai dokumen di tangannya daripada Irah, rakan sekerja yang lebih senior.



“ Ye ke? En. Raqib……angin?.....Nasib kaulah Nadia…….” Irah tersenyum nipis.



“ Kenapa? Dia tak pernah naik angin ke?” Soal Sara Cempaka. Dia sendiri juga belum pernah melihat suaminya itu marah-marah. Itu kalau di rumah. Di tempat kerja dia tak pasti pula.



“ Tak. Tak pernah lagi. Selalu tu En. Raqib baik je…..” Jawab Nadia.



“ Gaduh dengan girlfriend kot……” Kata Irah sekadar bergurau.



“ En. Raqib tu dah ada girlfriend ke Kak Irah?” Soal Nadia ingin tahu.



“ Kau ni…..akak gurau aje…..”



“ Tapi kan kak mungkin jugak……mood merajuk dengan girlfriend……siapalah perempuan bertuah yang berjaya menakluki hati En. Raqib tu….”



Sara terbatuk-batuk kecil. “ Kenapa Sara?”



“ Tak ada apa……sakit tekak je…”



“ Dengar En. Raqib ada girlfriend terus sakit tekak…..ni mesti peminat En. Raqib jugak kan…..” Usik Irah.



“ Tak ada laa Kak Irah…..” Nadia dan Irah ketawa melihat wajah Sara yang memerah.






Raqib Aryan memain-mainkan pen di tangan. Hilang tumpuan terhadap kerja. Dah laa semalam tak dapat dating berdua dengan isteri tersayang. Menyelip pulak si Elman. Kacau daun betul!



Peristiwa malam tadi terlayar kembali di ruang fikiran. …………..


Pintu utama dibuka penuh hati-hati. Yakin sahaja semua orang sedang nyenyak di pembaringan. Apakan tidak, seisi rumah sudah sunyi sepi. Semasa melalui hadapan bilik Elman, dilihat dari bawah pintu tiada cahaya yang terbias keluar. Bilik itu gelap gelita. Sudah berada di alam mimpi ke adiknya itu?. Awal pula tidurnya. Mungin rutin hari ini memenatkan Elman. Lewat juga pulangnya si Elman tadi. Hampir serentak mereka menjejakkan kaki ke rumah.




Selipar yang diambil dari almari kasut disarungkan ke kaki. Menghalakan langkah ke pagar rumah. Tangan sudah menarik pintu kecil di tepi pintu pagar utama. sikit lagi sampailah dia ke rumah sebelah...



“ Abang…..Abang Aryan!” Raqib Aryan mengetap bibir. Aduh! Ada jugak. Terhenti terus tangan yang sedang membuka pagar. Badannya dipusingkan memandang ke belakang. Wajahnya didongakkan ke atas. Memandang Elman yang sedang berdiri dengan tangan memegang penghadang beranda di tingkat atas.



“ Nak pergi mana malam-malam ni?” Aju Elman sedikit kuat. Supaya jelas soalan yang ditanya di pendengaran abangnya.


“ Nak…..nak….” Nak jawab apa ni? Terpandang telefon bimbit di tangan.



“ Nak hantar telefon Kak Sara……” Raqib Aryan beralasan. Telefon bimbit dia dan Sara memang sama. Saling tak tumpah kerana sengaja dibeli sepasang.



“ Hah! Kenapa? Tunggu kat situ, Elman turun…..”
Bibir diketap lagi. Nak turun buat apa? Mati-mati dia ingatkan Elman sudah tidur. Rupa-rupanya sedang enak melepak-lepak sambil mengambil angin malam di beranda rumah. Strategik betul tempat melepak dia…..terus nampak pemandangan seluruh taman perumahan ni!




Masih berdiri di tepi pagar. Menunggu Elman yang terkial-kial menyarung selipar.


“ Nak ikut jugak! Kenapa nak bagi telefon dekat Kak Sara?” Soal Elman pelik.


“ Kat office tadi tertukar……kan phone kami sama…….”


“ Bagi esok tak boleh ke?”


“ Tak boleh! Ada nombor phone penting dalam tu……”



Elman mengangguk-angguk. Tersenyum mengusik. “ Nombor phone makwe ek?”



“ Tak adalah, nombor client. Kenapa nak ikut pulak? Bukan nak pergi mana pun. Rumah Mak Ngah je……”



“ Saja……boleh jumpa Kak Sara. Lagipun tak elok pergi jumpa anak dara orang tengah-tengah malam ni. Mendatangkan syak……kalau Elman ikut lain sikit…..”


“ Okey……” Jawab Aryan. Menutup rasa kecewa yang bermukim di hati.
Mereka bergerak ke rumah sebelah. Tiba di hadapan rumah, telefon bimbit di tangan ditekan. Mendail nombor Sara.



“ Sara, keluar ya…erm……dengan Elman ni…….hurm….tadikan cakap nak tukar balik phone…….” Harapnya Sara fahamlah bila disebut nama Elman tu. Memandang sekilas Elman yang sedang berpeluk tubuh sambil memerhati sekeliling.
Tidak perlu tunggu lama. Sara dilihat sedang berjalan ke arah mereka. Mereka berhadapan, cuma dihalang oleh pagar besi. Berkerut dahi Sara memandangnya.



“ Nah phone Sara……kan tertukar kat office siang tadi……” Sara menyambut. Kedua-dua telefon bimbit berada di tangannya.



Raqib Aryan masih menadah tangan. Sara sedikit binggung. “ Apa?” Soalnya



“ Phone kita kan tertukar…..”


“ Oh! Lupa…..sorry….abang. ” Menyerahkan telefon sendiri kepada Aryan.


“ Jom balik…..mengantuk laa…..” Ajak Elman. Tanpa sempat berbual panjang terpaksa mengikut ajakan Elman. Beria-ia benar mengantuknya….siap menahan guap lagi....







Telefon bimbit milik Sara Cempaka di atas meja mesyuarat dicapai. Dada telefon ditekan-tekan. Mahu menghantar mesej untuk Sara. Tercari-cari nombor telefonnya sendiri. Bibir mengukir senyum saat terpandang nombor telefonnya yang disetkan ‘Mr. Hubby’. Mesej dihantar…..



Beberapa saat kemudian, mesej berbalas. Ringkas sahaja…….

Okey….....







Bilik mesyuarat ditinggalkan. Mahu ke bahagian Pentadbiran Dan Pengurusan. Beberapa dokumen dari bahagian itu diperlukannya. Sambil-sambil itu dapat jugak menatap wajah buah hati pengarang jantung….



Mata-mata pekerja wanita tidak lepas memandang ke arah Raqib Aryan yang sedang melangkah ke bahagian Pentadbiran. Dapat peluang cuci mata, siapa nak lepas. Karisma yang dimilikinya memang dikagumi kakitangan wanita. Bukan selalu mereka mendapat ketua yang masih muda dan segak bergaya. Tentu ada perkara yang tersangat penting sehingga bos sendiri yang ke bahagian ini. Kebiasaannya setiausahanya, Kak Siti yang ditugaskan ke bahagian ini. Jika tidak fail yang dikehendaki dihantar terus ke biliknya.


Langkah diberhentikan di sisi meja kerja Nadia. “ Yes …Mr. Raqib, Can I help you?”



“ Nadia…..bagi saya fail Indera Raya……I need to make some study….” Pinta Raqib Aryan. Mata mengintai meja kerja Sara Cempaka yang kosong. Kemana ya?



“ Sekejap En. Raqib…saya ambilkan…..” Nadia menyelongkar beberapa dokumen di atas meja kerja. Janganlah tak ada……angin Encik ini tak berapa hendak sepoi-sepoi bahasanya. Ada! Fail yang berwarna merah dihulurkan kepada Raqib Aryan.



“ Thank you.” Membelek-belek seketika. Sengaja berlengah-lengah. Berbunga-bunga hatinya apabila orang yang ditunggu muncul juga. Hilang tumpuan pada dokumen di tangan. Sibuk pula meneliti wajah Sara Cempaka.


Sara Cempaka mengangguk. Seraya menyapanya. “ Selamat tengahari En. Raqib.”



“ Selamat tengahari….” Balas Raqib Aryan. Memerhati Sara yang kembali ke meja kerjanya.



“ Anything else Encik?” Tanya Nadia.


Mengeleng. Mengerling seketika Sara Cempaka sebelum menapak pergi dari ruangan itu. Terubat hatinya. Tidak sabar pula menunggu hari petang. Dia ada janji temu dengan Sara…….

Wednesday, June 22, 2011

INI KISAH KITA BAB 4

Hari ini merupakan hari pertama Sara Cempaka memulakan kerjanya. Baru sahaja selesai melaporkan diri. Separuh rela sahaja hatinya memulakan kerja di syarikat ini. Impian untuk mencari pengalaman kerja sendiri terpaksa dilupakan. Tidak sanggup pula untuk menolak permintaan emak dan nenek.


Kata-kata emak yang menyebabkan dia tidak sanggup untuk menolak………….



“ Sara kerjalah dekat syarikat nenek ya? Dah la emak tak dapat tolong nenek. Memang mak tak pandai urusan syarikat ni. Nasib baik ada Pak Long yang bantu nenek. Sara anak yang sulung, dah jadi tanggungjawab Sara untuk gantikan emak. Emak ni, setakat urusan butik tu bolehlah. Sara lain, sara ada kebolehan ada pelajaran……..bantu nenek. Balas budi nenek dekat kita…."




Tidak dapat tidak, kata-kata emak berbekas di hati. Setelah menimbang semasak-masaknya, dia menerima tawaran kerja daripada nenek. Disertakan pula dengan syarat. Jangan sesekali mengumunkan bahawa dia adalah cucu kepada pemilik syarikat. Biarlah kakitangan yang lain menilai kebolehannya tanpa nama nenek mahupun nama Pak Long Arsyad. Menjadi anak yang sulung besar tanggujawab yang tergalas di bahu. Besar harapan yang disandarkan kepada dirinya.




Bertembung dengan Raqib Aryan di depan pintu bilik En. Arsyad. Sudah hampir dua minggu Raqib Aryan memulakan tugasnya. Sara Cempaka sekadar menganggukkan kepala. Tanda hormat kepada orang yang berjawatan lebih tinggi daripadanya. Kata nak rahsiakan bahawa dia cucu nenek. Bukan ke pelik kalau baru sahaja melaporkan diri sudah boleh berbual mesra dengan orang yang besar pangkatnya dalam syarikat. Ketua Pegawai Operasi lagi! Sedangkan dia cuma menjawat jawatan yang biasa. Mahu menimba pengalaman.



Sara Cempaka naik ke tingkat ini kerana dipanggil En. Arsyad setelah melaporkan diri di bahagian Pentadbiran dan Pengurusan. Bahagian di mana dia akan bertugas nanti. Pak Long sekadar mahu mengucapkan selamat datang ke syarikat ini dan berterima kasih kerana sudi menerima tawaran nenek. Kata Pak Long, dia lega kerana syarikat ini akan ada pewarisnya. Pelapis daripada keluarga sendiri.



Memandang ke wajah Raqib Aryan yang beriak terkejut. Keputusannya untuk bekerja di syarikat ini tidak dimaklumkan kepada Raqib Aryan. Mahu membuat kejutan. Nyata kejutannya menjadi. Kedua-duanya hanya saling memandang tanpa kata.


“ Cik Sara….ini En. Muhamad Raqib Aryan, our boss.” Perkenal setiausaha kepada Pak Long Arsyad, Anisa yang turut berdiri tanda hormat.


“ Oh! Sorry….Sara Cempaka. Pekerja baru…..” Pekenal Sara. Terpaksa berlakon pulak. Siapa suruh letak-letak syarat?


“ Pekerja baru? ….Bahagian mana? Jawatan apa?” Soal Raqib Aryan.” Betul-betul ingin tahu. Dia tidak tahu menahu akan penyertaan Sara Cempaka ke dalam syarikat ini. Tiba-tiba sahaja muncul di depan mata. Patutlah bila ditanya tentang perancangan kerja Sara sekadar mengatakan, ada tawaran…….entahkan dapat ditolak entahkan tidak. Mungkin juga ada kejutan buat dirinya. Rupanya inilah kejutan yang dimaksudkan Sara. Aryan tersenyum lebar.


“ Ya Encik, pekerja baru….bahagian Pentadbiran dan Pengurusan. Eksekutif pentadbiran….”


Mengangguk perlahan. Sara berencik dengannya? “ I Raqib Aryan….” Mengikut rentak Sara Cempaka. Tangan dihulur untuk berjabat tangan. Sara menyambut, bibir mengukir senyum. Cantiknya Sara dalam persalinan korporat ini…..


Anisa memandang pelik. Sejak tadi dia yang mengiringi Sara Cempaka ke bahagian Pentadbiran untuk melaporkan diri, kemudian memperkenalkan Sara Cempaka kepada kakitangan syarikat kerana ditugaskan En. Arsyad. Gadis ini dilihat menyambut huluran salam kakitangan perempuan dengan erat dan sekadar menyentuh hujung jemari kakitangan lelaki. Kenapa huluran tangan En. Raqib bersambut erat pula? Ke dia yang tersilap pandang?



Tangan yang bertaut kejap ditarik perlahan. “ See you again….Mr. Raqib…..I need to go….” Sara Cempaka meminta diri.


Raqib Aryan berat hati. Masih ingin menatap seraut wajah itu. Rindunya mengunung kerana sudah seminggu mereka tidak dapat berjumpa. Sekadar berbual di telefon tidak cukup baginya. Kesibukkan kerja memang menghambat. Tak boleh buat apa. Keluar rumah di awal pagi dan pulang ketika hari sudah gelap. Jawatan yang di sandangnya menuntut komitmen yang tinggi.



Balik kerja tu, aci dia nak keluar ke rumah Mak Ngah mesti kena tahan dengan nenek. Orang tua itu seperti tahu-tahu sahaja tujuan dia ke sana, sebab nak jumpa Sara. Sejak pulang ke Malaysia ni, nenek seakan-akan tak bagi dia terlalu rapat dengan Sara. Ke nenek dah dapat baca apa yang tersirat di hati?



Bukan bermakna nenek tak sayangkan Sara. Sara cucu emasnya. Cucu perempuan tunggal dalam keluarga. Tapi nenek betul-betul tak nak mereka rapat lebih daripada abang dan adik. Dekat luar negara dulu nenek tak boleh buat apa sebab jauh. Dah balik Malaysia ni, dia jaga betul-betul! Mummy dengan daddy ikut sahaja kata-kata nenek. Mummynya dengan Mak Ngah lagilah, hitam kata nenek maka hitamlah kata mereka. Merah kata nenek, maka merah jugalah kata mereka. Besar sungguh pengaruh orang tua itu dalam keluarga ini!



Tindakan nenek membenarkan Sara Cempaka bekerja di syarikat ini memberi ruang dan peluang untuk dia bersama Sara. Berlainan jabatan? Bukan penghalang…..asalkan jangan nenek yang muncul tiba-tiba menghalang dia bertemu dengan Sara.


“ Ya…..jumpa lagi……” Memandang hayunan langkah Sara Cempaka yang berlalu pergi. Terbetik pula rasa gusar di hatinya. Tentu sahaja Sara Cempaka memakai status single. Dan status itu akan menjadi alasan kepada lelaki-lelaki buaya di syarikat ini untuk mengoda buah hatinya.



Buah hatinya pula punya aura yang bisa menarik pandangan mata lelaki. Bertubuh langsing, berkulit putih, dan bermata bundar dengan alis mata yang melentik. Hayunan langkahnya sahaja sudah membuatkan lelaki tertoleh-toleh, apatah lagi menatap seraut wajah itu. Oh my God!



Kegusaran yang bertandang tanpa di minta memakukan langkahnya di hadapan pintu bilik En.Arsyad. Bunga sudah berada di tamannya, tak akan sesekali dibiarkan terlepas ke tangan yang lain. Tidak sanggup!


“ En. Raqib......”



“ Encik…..are you okay?” Tanya Anisa yang masih berada di meja kerjanya.


“ Ya…ya….I’m fine……” Memalingkan tubuh. Tombol pintu dipulas. Melangkah masuk ke dalam bilik En. Arsyad. Ada hal penting yang mahu dibimcangkan dengan daddynya.





****************************************************************************






Telefon bimbit di atas katil berlagu-lagu. Berlari-lari Sara Cempaka keluar dari bilik air. Semput nafasnya. Sempat mengerling nama si pemanggil, ‘Mr. Hubby’ . Senyuman melebar.


“ Assalamualaikum……” Sapanya terlebih dahulu.


“ Walaikummussalam….” Jawab si pemanggil.


“ Telefon malam-malam ni nak apa?”


“ I miss you……..susah betul nak berjumpa….” Keluh suara itu.


“ Nenek?”


“A’aah…….you know. Kenapa tak bagitau sertai Armada juga. I’m really surprised……terserempak dengan Sara….”


“ Kan dah cakap…..maybe ada kejutan. Itulah kejutannya…..” Sara Cempaka tergelak.


“ Lepas jumpa Sara tadi…..tiba-tiba rasa menyesal pulak bagi you kerja. Can I take it back…….hmm…..kebenaran bekerja tu?”


Sara Cempaka di talian sebelah sini sudah berdiri tegak. “ Please…….janganlah. Dah janji dulukan…..nak bagi Sara bekerja……takkan nak tarik balik? Buruk siku pulak nanti……..” Terdengar ketawa si pemanggil.


“ Tak baik doakan suami sendiri……”


“ Bukan doa…….ingatkan aje….”


“ Promise me………bawak diri baik-baik. Kalau ada yang nak mengorat jangan melayan. Cakap je single but not available!”


“ Yes!......Mr. Raqib. Saya akan menurut arahan.”


“ Make sure!” Tegas Raqib Aryan.


“ Iya…..iya….” Sara Cempaka terangguk-angguk sendiri. Bab mengingatkan orang serah dekat dia aje….memang pakar!


"Promise jugak....jangan kasi tau sesiapa Sara cucu nenek." Kata Sara Cempaka lagi.


" Semua nak rahsia....okey I ikut....Hmm.....Nak datang rumah boleh?” Aju Raqib Aryan. Betul-betul memaksudkan apa yang dikata. Kalau dia menyelinap rasanya tidak akan ada yang perasan. Elman? Aduh! Adiknya itu bukan reti tidur awal. Padahal kuliahnya di waktu pagi. Menganggu perancangannya sahaja.


“ Nak datang? Boleh kot….. mak dengan adik-adik dah tidur. Sara tolong bukakan pintu……..okey ke kat sana? Semua dah tidur?”


“ Semua tidur, kecuali budak sorang tu……”


“ Elman?”


“ Budak itu laa…..”


“ Dah settlekan dengan Elman pasal syak wasangka dia?”


“ Hmm……dah. Entahkan dia percaya…..entahkan tidak. Elman kan…….?”
Tercetus ketawa Sara Cempaka. Belum apa-apa Elman sudah menyerbu dia dengan soalan panas. Buat orang tidak senang duduk sahaja.


“ Betul-betul nak datang ke? Nak panjat gate ke nak Sara bukakan?”


“ Tolong bukakan pintu rumah je. Nanti bising pulak bunyi gate tu….I panjat je. Setakat pagar rumah tu, apalah sangat….”


“ Okey. Careful……” Pesan Sara Cempaka.


“ Okey, jumpa kejap lagi….” Talian dimatikan.



Pintu bilik dikuak. Melangkah turun ke tingkat bawah. Kunci rumah di belakang pintu dicapai. Langsir diselak, mengintai-intai ke luar rumah. Menunggu kelibat suaminya. Boleh ke Aryan panjat pagar tu? Boleh tahan jugak tingginya. Hatinya pula berdebar tak kena gaya……takut tertangkap ke? Risau je….

Monday, June 20, 2011

INI KISAH KITA BAB 3

Menarik nafas dalam. Rasa terkejut belum hilang sepenuhnya. Wajah yang sedang tersenyum kacak di depannya di jeling geram. Mati-mati diingatkan orang jahat yang sudah memasuki perkarangan rumah.


“ Ya, Allah! Tau laa baru balik oversea……salam pun dah tak reti nak bagi….” Bebel Sara Cempaka. Memandang ke dalam rumah. Pergelangan tangannya ditarik. Kalau dilihat oleh ahli keluarga mereka nanti akan menimbulkan spekulasi. Jika sampai ke telinga nenek, memang cari nahas! Silap haribulan dibuang keluarga……….berulang lagi sejarah pahit……


“ Sorry! Semua orang ada dalam rumah kenapa pulak Sara Cempaka ada kat luar? Soal Muhamad Raqib Aryan. Anak lelaki sulung Mak Long Serena. Tangannya menongkat ke kereta. Masih dengan senyuman kacak.


“ Nak ambik barang yang tertinggal……and you…..pergi mana? Orang yang paling lambat…..”


“ Pergi simpan semua beglah. Dah siap masuk almari semua…….” Raqib Aryan mengosok hidungnya.


“ Nak auta tak agak…..”Sara jungkit kening. Tangan disilangkan memeluk tubuh. Hendak kemas semua pakaian dalam bagasi tu masuk almari setakat sejam dua tak akan cukup. Paling tidak makan masa sehari suntuk. Dan kalau lelaki di hadapannya yang kemaskan mahunya mengambil masa seminggu!


“ Dah ambik barang yang tertinggal?” Soal Raqib Aryan. Mata mengintai-intai ke dalam kereta Mak Ngahnya.


Sara Cempaka menolak tangan Raqib Aryan yang menahan pintu kereta. Badannya dipusingkan. Pintu kereta dibuka. Mencapai beg tangan yang berada di kerusi. Boleh pulak dia tertinggal harta yang paling penting ini. Kepala sendiri diketuk perlahan.


“ Tertinggal handbag?” Raqib Aryan sudah mempamerkan riak terkejut.


“ Lupa…..”


“ Careless! Lain kali jangan cuai lagi…..siapa yang susah? I jugak…..” Peringat Raqib Aryan.


“ Insyaallah……jom masuk. Diorang tunggu kita…..” Mereka beriringan memasuki rumah.



*****************************************************************************



Dapat makan bersama keluarga satu kenikmatan yang tidak terhingga. Lebih-lebih lagi semua masakan adalah air tangan emak tersayang. Raqib Aryan makan tak ingat. Berselera sakan. Maklumlah, dah lama tak rasa masakan Pn. Syuhadah.


Selesai menyamu selera mereka sekeluarga bersantai-santai di ruang tamu sambil menonton Tv. Elman mengambil kesempatan itu untuk duduk di sebelah Sara Cempaka. Raqib Aryan mengangkat sedikit wajahnya, bertanya tanpa suara. Kenapa tu?


“ Baik Kak Sara cakap…..betul ke Abang dah nikah kat London?” Bisik Elman perlahan. Takut didengari oleh ahli keluarga yang lain. Sara yang sedang mengunyah epal hampir terserdak. Sepantas kilat berpaling kepada Elman di sebelah. Alahai……..kenapa tak tanya abang dia? Aku pulak yang jadi sasaran. Abang dia, ada kat depan mata je, bukannya ke mana-mana.


“ Kak Sara tak tahu…..siapa yang cakap ni?” Soal Sara juga berbisik. Berbalas pandang dengan Raqib Aryan.


“ Abang sendiri yang terlepas cakap……masa dia telefon rumah hari tu…..”


“ Dia gurau je kot……pasal nikah-nikah ni, betul Kak Sara tak tahu apa-apa……” Masih lagi berbisik-bisik. Perasan Mak Long sudah memandang pelik kelakuan mereka berdua.


“ Mana boleh tak tahu apa-apa. Korang kan rapat. Duduk pulak dekat bangunan yang sama. Tak logiklah kalau Kak Sara tak tahu langsung……paling kurang pernah terserempak dia dengan awek ke?” Kata Elman lagi, tidak puas hati dengan jawapan Sara Cempaka.


“ Kak Sara…..cakap betul ni…..” Kaki belum panas jejak bumi Malaysia. Sudah kena serbu dengan soalan yang menganggu ketenangan jiwa. Sesiapa….tolonglah jauhkan Muhamad Elman Amar daripadaku…..


“ Tak nak cakap ya…..” Percakapan mereka terganggu apabila Mak Long Serena mencelah.


“ Apa yang kamu berdua bisik-bisikan tu?” Tanya Mak Long Serena musykil. Pelik dia tengok budak berdua ini. Sok sek, sok sek daripada tadi……
Elman garu kepala. “ Elman tanya Kak Sara ni…..best ke dah balik Malaysia….tu aje….” Sara Cempaka tarik nafas lega. Pandai Elman bagi alasan. Rupanya budak Elman ni tak cerita dekat Mak Long dan Pak Long lagi. Baguslah…..cukuplah dia syak sorang-sorang…..


Menjeling Raqib Aryan yang duduk di sofa yang bertentangan. Memberi isyarat mata. ‘Tolong selesaikan dengan Elman.’ Raqib Aryan angkat kening. Tidak dapat menangkap apa yang mahu disampaikan oleh Sara Cempaka.


Sara Cempaka memberi isyarat tangan sewaktu Elman ralit bercerita dengan nenek. Kali ini Raqib Aryan mengangguk faham. Mengangkat tangan kanannya ‘ jangan bimbang’, menyentuh dada kemudian menyapu angin ke kanan. ‘ Serahkan kepada saya, semuanya akan selesai…”


“ Dulu……Mak Ngah ni punyalah risau nak lepaskan Sara study dekat London…..tapi nasib baiklah dapat sama universiti dengan abang…..” Kata Pak Long Arsyad membuka cerita lama.


Pn. Syuhadah tersenyum. “ Itulah…..anak perempuan. Dapat belajar jauh pulak. Siapa tak bimbang Abang Long. Dah habis belajar….mujur Aryan kerja dekat sana. Dapat jugak tunggu Sara yang ada lagi setahun masa tu…..kalau tidak memang saya tak senang duduk….”


“ Sara ni tak ada ayah…….dah jadi tanggungjawab Aryanlah tolong jagakan Sara. Jadi abang ni kenalah jaga adik baik-baik kan……” Celah Pn. Serena pula.

“ Iya….ya….” Jawab Raqib Aryan. Memandang Sara Cempaka.


“ Jaga adik sepupu ni, macam jaga adik sendiri. Tak boleh terlebih tak boleh terkurang. Jangan sesekali terlebih. Pegang adat keluarga kita. Adat turun temurun kita…….” Kata nenek. Ada peringatan dalam kata-katanya. Nenek memang berpegang kuat dengan adat turun temurunnya. Pegang adat keluarga kita……..


Sara Cempaka merenung wajah nenek yang banyak berjasa kepada mereka sekeluarga. Wanita tua inilah yang mengutip mereka setelah ayah meninggal dunia. Jika bukan kerana nenek entah bagaimanalah nasib dirinya, emak dan adik-adik waktu itu. Mereka hilang punca dengan pemergian ayah. Dalam rasa marah kepada emak ada juga belasnya. Semarah-marah ibu, kasih sayang kepada anak tidak akan pernah surut. Erk….kalau marah kepada cucu, akan ada maafnya?


Keputusan yang dibuat hampir setahun yang lepas adalah sesuatu yang sukar sebenarnya. Teramat sukar. Tersepit antara rasa cinta dan pegangan nenek. Terpaksa membelakangkan orang-orang tersayang dan adat keluarga.


Rasa yang bertandang di hati bukan tidak pernah ditepis. Dicuba berkali-kali. Namun rasa itu semakin hari semakin memekar. Hidup di tanah asing pula. Godaannya amat kuat. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan adalah perkara biasa. Tiada pihak berwajib yang mencegah. Bimbang diri juga terjerumus ke arah itu. Akhirnya keputusan yang dianggap terbaik diambil. Risiko seterusnya terpaksa ditanggung sendiri. Jika izin diminta, pasti keputusan mereka mendapat bantahan keras!


“ Kami balik dulu Su………Sara pun tentu nak rehat. Mak…..kita baliklah….” Kata Mak Long Serena. Nenek angguk. Membantu nenek bangkit dari sofa.


“ Kami balik dulu Mak Ngah…..” Raqib Aryan meminta diri.
Pn. Syuhadah dan Sara menghantar mereka sehingga ke muka pintu. Secara curi-curi Raqib Aryan mengangkat tangan mengisyaratkan dia akan menelefon Sara nanti. Sara mengangguk faham. Berbalas senyuman sebelum kelibat Raqib Aryan sekeluarga menghilang ke rumah sebelah.


Memandang ke jalan. Soalan daripada Elman tadi sedikit sebanyak menganggu ketenangan jiwa. Kenapalah boleh terlepas cakap? Orang berahsia selalu tidak tenang hatinya……

Sunday, June 19, 2011

INI KISAH KITA BAB 2

Sara Cempaka mempandang Pn. Syuhadah yang memandu tenang. Dua orang adiknya tidak ikut bersama menjemput kepulangannya di lapangan terbang kerana menghadiri perkhemahan anjuran sekolah. Rindu betul dengan dua orang adiknya itu. Berpakej-pakej coklat dibelikan untuk mereka, seperti yang disuruh oleh kedua-duanya. Untuk emak tersayang juga tidak dilupakan. Ada buah tangan istimewa.


“ Mak nampak makin lawalah!” Puji Sara. Pn. Syuhadah tersenyum. Mengerling sekilas anak sulung di sebelah.


“ Ye ke? Tapi mak tengok orang yang baru jejak tanah air ni yang berseri lain macam…….”


Duduk yang sudah selesa dibetulkan. Tangan memainkan tali pinggang keledar. “ Tak adalah…..mak ni. Orang puji dia….dia nak main-mainkan orang pulak.” Pandangan dihalakan terus ke depan. Melihat jalan raya.


“ Mak cakap betul. Mungkin sebab cuaca kat sana……” Kata Pn. Syuhadah. Mengerling lagi anak di sebelah. Ke sudah berbuah hati anaknya ini?


“ A’ah…..yela kot…….” Membuang pandang ke luar tingkap. Jalan kat KL ni cepat betul berubah. Balik tahun lepas jalan atas tu belum ada. Bila masa diorang bina ni?
Kereta yang dipandu Pn. Syuhadah sudah memasuki kawasan taman kediaman mereka. Mata memandang kawasan sekeliling. Kawasan taman ini masih seperti dulu. Tak banyak mana berubahnya. Paling tidak pun beberapa buah rumah jiran yang dilihat semakin bertambah besar. Pendapatan semakin bertambah barangkali….


“ Seronoknya dah sampai rumah sendiri…..” Sara melangkah keluar dari perut kereta. Menarik nafas dan dihembuskan. Gaya menghirup udara segar. Kemudian dia terbatuk-batuk sendiri. Mengurut-urut dada. Ingat udara kat KL ni segar sangat!? Terus menuju ke bonet kereta. Mahu mengeluarkan bagasi-bagasinya. Takkan nak biarkan mak yang keluarkan. Beratnya boleh tahan…ringan sikit daripada batu besar yang menghiasi tepi kolam ikan tu!


Empat tahun di negara orang. Banyaklah benda yang terkumpul. Ikut hati semua nak angkut bawa balik Malaysia. Itu kalau ikut hati, mujur dia ikut akal……kiranya bawak balik apa yang paling penting sahajalah.
“ Kamu isi apa dalam ni?” Soal Pn. Syuhadah dengan dahi yang berkerut-kerut. Berat betul!


“ My clothes laa la mak……” Menayang sengih. Turut membantu maknya mengeluarkan bagasi besar itu.
“ Serupa isi orang je ni……berat sangat. Muat ni kalau isi orang….” Kata Pn. Syuhadah sambil ketawa.
“ Iya mak, ada mat saleh dalam tu…..” Sahut Sara. Sekadar bergurau. Pn. Shuhadah membeliakkan mata.


“ Kidding!”


Pn. Syuhada memandang ke rumah sebelah. Tak nampak lagi kereta kakak dan abang iparnya. Rasanya mereka yang bergerak dulu dari KLIA tadi. Alih-alih dia yang tiba dulu. Menyinggah ke manalah agaknya.
“ Tak sampai lagi Mak Long…..” Kata Sara, memandang emaknya yang sedang memandang ke rumah sebelah.


Pn. Syuhadah angguk. “ Tadi kata nak makan sama. Sara dah lapar ke? Kalau lapar tahan kejap ya. Tunggu diorang.”


Sara jungkit bahu. “ Tak adalah lapar sangat. Boleh tunggu. Rindu nak makan dengan diorang. Especially nenek!”


“ Nenek Sara sejak dua hari lepas tak senang duduk.” Cerita Pn. Shuhadah.


“ Kenapa?” Soal Sara. Nenek sakit ke? Tadi nampak sihat saja.


“ Yelah, tak sabar tunggu cucu nak balik!”


Sara tergelak. “ Nenek……nenek…..”


Kesemua bagasinya sudah dibawa memasuki rumah. Melepaskan lelah di sofa. Emaknya sudah menghilang ke dapur. Muncul semula dengan dulang terisi dua gelas minuman sejuk. Diletakkan ke meja kopi.


“ Thanks mak!” Minuman sejuk diteguk perlahan. Menghilangkan dahaga yang mula terasa.


Terdengar suara orang memberi salam. Dijawabnya salam itu. Bangkit dari sofa menuju ke pintu utama. Mahu melihat gerangan yang bertandang.
“Masuklah! Nenek dengan Elman mana?” Menghalakan pandangan ke luar rumah. Tak nampak pula kelibat Elman dan neneknya. Rasanya tak ada yang tertinggal dah di lapangan terbang tadi….


“ Datang….kejap lagi.” Jawab Mak Long, Pn. Serena.


“ Elman bawak nenek pergi toilet……” Sambung Pak Longnya , En. Arsyad.


Pak Longnya di tinggalkan sendirian di ruang tamu. Mereka bertiga sudah ke dapur. Mahu menyediakan apa yang patut.


“ Sara tak payah tolong……penat lagi tu. Rehat jelah. Mak Long boleh buat ni…….”
Suruh Pn. Serena. Perjalanan yang jauh pasti memenatkan tubuh badan.
“ Tak apalah……setakat tolong-tolong boleh je.” Jawab Sara.


“ Cempaka!”


“ Cempaka!” Sara berpandangan dengan Pn. Serena.


“ Nenek Sara dah datang…..pergilah layan nenek tu…..” Sara meletakkan gelas di tangan ke meja. Berlalu ke ruang tamu. Melemparkan senyum untuk nenek.


“ Duduk sini….” Suruh Nenek. Menepuk-nepuk tempat duduk kosong di sebelah kirinya.
Sara melabuh duduk. Bertembung pandang dengan Elman., sepupunya. Anak kepada Mak Long dan Pak Long.


Wajah Sara diciumnya sepertimana di lapangan terbang. “ Cempaka ni……buat apa kat dapur. Kan baru sampai…….rehatlah dulu….”


“ Tak buat apa……tolong tengok je….” Jawab Sara. Sesekali mengerling Elman yang sejak tadi memandangnya. Buat dia gelisah.


“ Jomlah makan…...” Ajak Mak Long yang muncul dari dapur.
Sara membantu neneknya bangun. “ Nenek pergi dulu ya…..nak ambik barang yang tertinggal dalam kereta.”


“ Hmm….yelah jangan lama-lama ya…” Nenek sudah bergerak ke ruang makan.
Kaki diatur ke luar rumah. Mengeleng-geleng sendiri apabila melihat pintu pagar yang terbuka luas. Karang orang jahat masuk pun tak sedar ni. Menghala ke kereta Pn. Syuhadah. Pergelangan tangannya disambar tiba-tiba. Terpelanting tubuh ke badan kereta. Semput nafasnya…..


Hampir sahaja dia menjerit. Penjahat mana pulak yang berani membuat onar di perkarangan rumahnya? Namun suara jeritan itu ditelan sendiri apabila mengangkat muka memandang seraut wajah yang dikenali. Kus semangat…….